A PROPOSAL FOR DEALING WITH LINGUISTIC VARIATION IN THE TEACHING OF PORTUGUESE: THE ENCLITIC PHENOMENON

POR UMA PROPOSTA DE TRATAMENTO DA VARIAÇÃO LINGUÍSTICA NO ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: O FENÔMENO ENCLÍTICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i44.8625

Keywords:

Linguistic Variation, Teaching of Portuguese, Enclisis

Abstract

In this article, there is the interest in discussing the treatment of linguistic variation in the teaching of Portuguese. In this context, the research specifically addresses the enclitic phenomenon through the comparison between Variationist Sociolinguistic by William Labov and normative grammars assumptions. Thus, Cunha and Cintra (2017), Lima (2011), Castilho (2014), and Perini (2005) were used as theoretical support for the analysis of the phenomenon in grammars. Regarding the sociolinguistic approach, Faraco (2008) and Bagno (2001) were considered to explain the concepts of norm and its criteria, followed by Bortoni-Ricardo's (2005) theory of the three continuums. The analyses were conducted on excerpts taken from grammars and works by Clarice Lispector and Martha Medeiros, authoresses of Brazilian Literature. Given this, the study indicated that theorists have diverse views on the concept of language, with some emphasizing the distinction between right and wrong, while others adopt a more flexible approach. Futhermore, it was found that literary authoresses follow the criteria of the standard norm written and differentiate themselves at some points in the three continuum. Finally, in the context of the enclitic phenomenon present in the literary works, there was a convergence with the discontiuous feature that took into account the time issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ádria Araújo Costa Godinho, UEPA

Graduada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Pará (UEPA).

Alice Lisboa Maciel, UEPA

Graduada em Letras - Língua ´Portuguesa pela Universidade do Estado do Pará (UEPA).

Rosana Siqueira de Carvalho do Vale, UEPA

Doutora em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP). Docente e pesquisadora da Universidade do Estado do Pará (UEPA).

References

ALKMIN, Tânia. Sociolinguística: Parte I. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Cristina. Introdução à linguística. São Paulo: Cortez, 2001.

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola , 2003.

BAGNO, Marcos. Norma linguística. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 39. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós chegemu na escola, e agora?. São Paulo: Parábola, 2005.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.

COELHO, Izete Lehmkuhl et al. Para conhecer sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2015.

CUNHA, Celso; CINTRA, Lindley. Nova gramática do português contemporâneo. 7. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2017.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

LIMA, Carlos Henrique da Rocha. Gramática normativa da língua portuguesa. 49. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2011.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

MEDEIROS, Martha. Coisas da vida: crônicas. Porto alegre: L&PM Editores, 2012.

MEDEIROS, Martha. Doidas e santas. 20. ed. Porto Alegre: L&PM Editores, 2011.

MELO, Thiago Benitez de; SANTOS, Maria Elena Pires. Norma culta ou curta? Reflexões teóricas acerca do ensino de língua portuguesa. EntreLetras, Araguaína, v. 4, n. 1, p. 48-62, 2013.

PERINI, Mário Alberto. Gramática descritiva do português. 4. ed. São Paulo: Ática, 2005.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo. Ensino de gramática: descrição e uso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

Published

2025-06-27

How to Cite

Godinho, Ádria A. C., Maciel, A. L., & Vale, R. S. de C. do. (2025). A PROPOSAL FOR DEALING WITH LINGUISTIC VARIATION IN THE TEACHING OF PORTUGUESE: THE ENCLITIC PHENOMENON: POR UMA PROPOSTA DE TRATAMENTO DA VARIAÇÃO LINGUÍSTICA NO ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: O FENÔMENO ENCLÍTICO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 15(44), 1–24. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i44.8625