ASSESSMENT IN GEOGRAPHY: GEOGRAPHIC REASONING AS A TEACHING OBJECTIVE

o raciocínio geográfico como objetivo do ensino

Visualizações: 99

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/geofronter.v10.8281

Keywords:

Geographic Reasoning, Teaching, Geography, Assessment

Abstract

This article aims to to elaborate a discussion associated with assessment practices in Geography from the current perspective of Brasil’s and Paraná’s basic education. The importance of formative and mediated assessment practices is highlighted as opposed to traditional practices, given their benefits in the construction of geographic reasoning. Its production is justified by the need to reformulate the assessment practices in Geography, highlighting the lack of productions on the topic. The aim is to identify general characteristics that govern the assessment practices and provide the teacher with methodologies that bring the assessment closer to formative and mediated proposals, highlighting the importance of rethinking the assessment system in order to add to the teaching-learning process in the discipline. The methodology was developed according to a bibliographical analysis focused on Geography teaching, its assessment practices, curricular and historical influences and future perspectives in order to outline the current conjuncture and possibilities. Despite being in accordance with national and state regulations in the teaching of Geography, geographic reasoning is considered secondary in a teaching process focused more on training students for the job market. Based on Pierre Monbeig's perceptions focused on the teaching of Geography and definitions associated with formative and mediated teaching, the need to rethink the assessment process is identified, bringing it closer to the learning process. Finally, it is argued that formative assessment practices represent useful ways to teach Geography, despite facing challenges due to educational policies. A mediated dynamic assessment approach is proposed for a more effective learning.

Author Biographies

Gabriel Igor Teodoro Moser Contreras, Universidade Estadual de Maringá

Mestrando em Geografia na Universidade Estadual de Maringá.

Maria das Graças de Lima, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (2001),  Estágio Pós-doutoral pela Universidade de São Paulo. Professora Associada B do Departamento de Geografia da Universidade Estadual de Maringá. 

References

AB’SÁBER, A. Pierre Monbeig: a herança intelectual de um geógrafo. Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 221-232, dez, 1994. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-40141994000300024>. Acesso em: 20 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141994000300024

BIN, A. C. Como explicar a ‘falta de interesse’ dos alunos?. Encontro: Revista de Psicologia, Valinhos, v. 14, n. 20, p. 117-133, 2011. Disponível em: <https://revista.pgsskroton.com/renc/article/view/2510>. Acesso em: 17 jul. 2023.

CAMPOS, G. et al. Tecnicismo e a prática pedagógica na escola contemporânea. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, Garça, v. 9, n. 18, online, jul., 2011. Disponível em: < http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/XdNUnukCctbM9ZA_2013-7-10-15-6-55.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2023.

DEFFUNE, G. A aula deve ter sempre como meta o aluno. In: DEFFUNE, G.; LIMA, M. das. G. de (org.). Da Geografia que se faz à Geografia que se quer: Muitos caminhos a percorrer. Maringá: EDUEM, 2013. cap. 2, p. 63-78.

FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Rafael S.; FALIK, Lois H. Além da inteligência: Aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis: Vozes, 2014.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: <https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/77>. Acesso em: 19 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

LIMA, M. das G. de. Projetos Pedagógicos de Geografia do Paraná. In: DEFFUNE, G.; LIMA, M. das G. de (org.). Da Geografia que se faz à Geografia que se quer: muitos caminhos a percorrer. Maringá: EDUEM, 2013. cap. 1, p. 31-62.

LOPES, A. C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./mai., 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963>. Acesso em: 17 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 01 jun. 2023.

MIRANDA, M. E. A atualidade de Pierre Monbeig e o direito de aprender Geografia. Revista do Departamento de Geografia, São Paulo, Volume Especial 30 anos, p. 52-67, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.7154/RDG.2012.0112.0004>. Acesso em: 20 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.7154/RDG.2012.0112.0004

MONBEIG, Pierre. Novos Estudos de Geografia Humana. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1957.

OLIVEIRA JUNIOR, R. J. de. O Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e suas repercussões na avaliação da aprendizagem de Geografia. Orientador: Prof. Dr. Celso Donizete Locatel. 2017. 218 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Geografia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Caicó, 2017.

PERONI, V. M. V.; CAETANO, M. R.; ARELARO, L. R. G. BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? RBPAE, Porto Alegre, v. 35, n. 1, p. 35-56, jan./abr., 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.21573/vol1n12019.93094>. Acesso em: 18 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.21573/vol1n12019.93094

RIBEIRO, D. de F.; ANDRADE, A. dos S. A assimetria na relação entre família e escola pública. Pesquisas Empíricas, Paidéia, v. 16, n. 35, dez. 2006. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000300009>. Acesso em: 19 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000300009

SÁ, J. dos S.; WERLE, F. O. C. Infraestrutura Escolar e Espaço Físico em Educação: O estado da arte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.164, p.386- 413, abr./jun. 2017. Disponível em: <https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3735>. Acesso em: 19 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143735

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná. Curitiba: Secretaria da Educação do Paraná, 2018. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/bncc/2018/referencial_curricular_parana_cee.pdf>. Acesso em: 05 ago. 2023.

SILVA, A. V. M. da. A pedagogia tecnicista e a organização do sistema de ensino brasileiro. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 70, p. 197-209, dez., 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/rho.v16i70.8644737>. Acesso em: 19 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v16i70.8644737

Published

2024-03-06

How to Cite

Moser Contreras, G. I. T., & Lima, M. das G. de. (2024). ASSESSMENT IN GEOGRAPHY: GEOGRAPHIC REASONING AS A TEACHING OBJECTIVE: o raciocínio geográfico como objetivo do ensino. GEOFRONTER, 10, e34001. https://doi.org/10.61389/geofronter.v10.8281

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)