THE INDUSTRY OF MOBILE PHONE DEVICES IN THE 2000s: ANALYSIS OF APPLE, NOKIA AND SAMSUNG INNOVATIVE PERFORMANCE BASED ON THE GAME THEORY

Visualizações: 1301

Autores

  • Angelo Rondina Neto UEM
  • Mateus Boldrine Abrita Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • José Luiz Parré UEM

Resumo

The mobile phone devices industry, whose structure is an oligopolistic technological frontier, suffered a structural change in the 2000s, with firms once leaders giving way to emerging ones. This study’s hypothesis is that this chance happened due to different innovation strategies adopted by the firms. The objective is to analyze innovation strategies’ influence on business performance of the industry’s firms in general, with Apple, Nokia and Samsung cases in particular – considered representative firms of the industry for the period. The methodology used was the game theory, comparatively analyzing two games with Nash-Bayesian equilibrium. The results show that, in the face of an aggressive strategy of innovation by products of the first firm (Apple), there is a worse outcome for the company that competes by innovations by product (Nokia) than by markets (Samsung). It is concluded that companies should pay attention to their innovative strategies to remain operative in dynamic markets.

Biografia do Autor

Angelo Rondina Neto, UEM

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Londrina (2010) e mestrado em Economia pela Universidade Estadual de Maringá (2013). Atualmente é professor colaborador do Departamento de Economia da Universidade Estadual de Londrina e doutorando pelo Programa de Ciências Econômicas da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Economia, com ênfase nas sub-áreas da Macroeconomia, Economia Regional e Economia Industrial, atuando principalmente nos seguintes temas: Política Monetária; Canal do Crédito; Inflação; Desenvolvimento Regional; Sistemas Inovativos e Produtivos Locais e Arranjos Produtivos Locais; e Sistemas de Inovação Brasileiro de Biotecnologia e Nanotecnologia.

 

José Luiz Parré, UEM

Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 | Orientador de Doutorado
Doutorado em Ciências (Economia Aplicada) pela Universidade de São Paulo, Brasil(2000)
Professor Titular da Universidade Estadual de Maringá , Brasil

Referências

ABREU, Leonardo Marques de; MORAES, Anamaria de. Usabilidade de telefones celulares com base em critérios ergonômicos. 2005. 294 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes e Design, 2005.

APPLE – Earnings Releases. Available at: <http://investor.apple.com/financials.cfm>. Accessed in: 28/05/2015.

BIERMAN, H. Scott; FERNANDEZ, Luís. Game theory with economic applications. Massachusetts: Addison-Wesley, 1998.

BRANDÃO, Francisco et al. A Revolução das Comunicações Móveis: Evolução dos serviços nas redes móveis. Relatório (Mestrado em Engenharia Eletrotécnica e Computadores) – Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, Porto, 2009.

FREEMAN, Christopher; SOETE, Luc. A economia da inovação industrial. Campinas: Editora da Unicamp, 2008.

HARSANYI, John C. Games with incomplete information played by Bayesian players. Management Science v. 14, p. 159-182; 320-334; 486-502, 1968.

__________. Papers in game theory. Nova York: Springer, 2001.

KOK, R.; BIEMANS, W. Creating a market-oriented product innovation process: a contingency approach. Technovation, v. 29, n. 8, p. 517-526, 2009.

KREPS, David M. Game Theory and Economic Modelling. Nova York: Oxford University Press, 1992.

KRX, Korea Exchange. Available at: <http://eng.krx.co.kr/>. Accessed in: 28/05/2015.

MAS-COLLEL, Andreu; WHINSTON, Michael D.; GREEN, Jerry R. Microeconomic Theory. Nova York: Oxford University Press, 1995.

MARTTI, Haikio. Nokia: the inside story. New York: Pearson, 2002.

NASDAQ, National Association of Securities Dealers Automated Quotations. Available at: <http://www.nasdaq.com/quotes/>. Accessed in: 28/05/2015.

NASH, John F. Essays on game theory. Nova Jersey: Princeton University Press, 1997.

NEUMANN, John von; MORGENSTERN, Oskar. Theory of games and

economic behavior. Nova Jersey: Princeton University Press, 60 ed., 2004.

NOKIA – Earnings Releases. Available at: <http://company.nokia.com/en/investors/financial-reports/results-reports>. Accessed in: 28/05/2015.

NYSE, New York Stock Exchange. Available at: <https://www.nyse.com/data>. Accessed in: 28/05/2015.

OSBORNE, Martin J. Strategic and extensive games [Working Paper]. Toronto: University of Toronto, 2006.

SAMSUNG – Earnings Releases. Available at: <http://www.samsung.com/us/aboutsamsung/investor_relations/financial_information/business_report.html>. Accessed in: 28/05/2015.

SCHUMPETER, J. A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e ciclo econômico. First Ed: 1911. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

SELTEN, Reinhard. Reexamination of the perfectness concept for equilibrium points in extensive games. International journal of game theory. Berlin: Springer Berlin Heidelberg, v. 4, p. 25-55, 1975.

SWB, Börse Stuttgard. Available at: <https://www.boerse-stuttgart.de/>. Accessed in: 28/05/2015.

VILJAMAA, Timo-Pekka. Unified media functions for mobile multimedia devices. Proceedings of the International Conference on Mobile Technology, Applications, and Systems. ACM, 2008.

Downloads

Publicado

2017-09-22

Como Citar

Neto, A. R., Boldrine Abrita, M., & Parré, J. L. (2017). THE INDUSTRY OF MOBILE PHONE DEVICES IN THE 2000s: ANALYSIS OF APPLE, NOKIA AND SAMSUNG INNOVATIVE PERFORMANCE BASED ON THE GAME THEORY. GEOFRONTER, 1(3). Recuperado de https://periodicosonline.uems.br/index.php/GEOF/article/view/1644

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)