The THE USE OF GOOGLE EARTH® AS A TOOL FOR TEACHING SCHOOL GEOGRAPHY

Visualizações: 1108

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/geofronter.v8.7098

Keywords:

School geography, Geotechnologies, Google Earth®, Information and Communication Technologies

Abstract

Through the evolution of access to technologies and the broad use of computers and information technology, there is a necessity to insert them in the context of education. At this point, the Information and Communication Technologies (ICT's) enter the social and educational spheres. Based on this, the general objective of this study focuses on analyzing the use of Google Earth® as a learning tool for Geography at School, both in Elementary and Secondary Education. To reach the proposed objective, exploratory and descriptive research was used. The popularization of these technologies has developed different tools to understand the relationship between nature and society, as well as to analyze the geographic space, and Google Earth® is an example of geotechnologies that can be used to stimulate this learning process. Thus, it is observed that Google Earth® can be seen as a creative complementary resource to Geography classes.

References

ALMEIDA, F. J. Análise dos diferentes tipos de softwares usados na educação. In: VALENTE, J.A. (org). O Computador na sociedade do conhecimento. Campinas: SP. UNICAMP/NIED, 1999.

ANDERSEN, E. M. L. O uso de multimídia digital no ensino. Por quê? Para quê? In: ANDERSEN, Elenice Maria Larroza (Org.). Multimídia digital na escola. São Paulo: Paulinas, 2013.

BARANAUSKAS, M. C. C.; VALENTE, J. A. Edição temática sobre aprendizagem criativa. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 1–8, 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v6i2.14501

BERLATO, L. F. et al. Mapas digitais interativos como ferramenta de auxílio na gestão de projetos em design: uma análise da plataforma My maps. Gestão & Tecnologia de Projetos, v. 16, n. 1, p. 109-126, 2021. Disponível em: http://http://www.ub.edu/geocrit/aracne/aracne-097.htm. Acesso em: 20 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/gtp.v16i1.155748

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 01 set. 2021.

CASTELLS, M. A galaxia da internet: reflexões sobre internet, os negócios e a sociedade. (Tradução Maria Luíza X. A. Borges; Revisão Paulo Vaz). Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

FLORENZANO, T. G. IMAGENS OBTIDAS POR SENSORIAMENTO REMOTO. In: FLORENZANO, Teresa Gallotti. Iniciação em sensoriamento remoto. 2. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LACOSTE, Y. Uma disciplina simplória e enfadonha? In: LACOSTE, Yves. A geografia - isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 15.ed, São Paulo: Papirus, 2009.

LIMA, R. N de S. Google Earth aplicado a pesquisa e ensino da Geomorfologia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 5, p. 17-30, 2012. DOI: https://doi.org/10.5902/2236499410774

MALDONATO, M.; DELL’ORCO, S. Criatividade, pesquisa e inovação: o caminho surpreendente da descoberta. Boletim Técnico do SENAC, Rio de Janeiro, v. 36, n.1, p. 5-13, 2010.

MILENA, A. P. M.; ZACHARIAS, A. A. Mapas digitais e interativos no ensino de geografia: aplicações da versão digital do atlas municipal escolar de ourinhos. In: VI Encontro Nacional ANPEGE, 2015, São Paulo. Anais. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia. 2015. Disponível em: http://www.enanpege.ggf.br/2015/anais/. Acesso em: 03 set. 2021.

OLIVEIRA, I. N.; LOPES, M. C. Uso das novas Tecnologias no ensino da Geografia: Google Maps, Flightrader24 e Marine Traffic abordando os meios de transporte aéreo e marítimo. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. v. 1. Cadernos PDE. 2003.Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_geo_artigo_ivan_nascimento_de_oliveira.pdf. Acesso em: 01 set. 2021.

ROSA, R. Análise espacial em geografia. Revista da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia (ANPEGE), Mato Grosso do Sul, v. 7, n. 01, p. 275-289, 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6571/0. Acesso em: 23 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.5418/RA2011.0701.0023

SANTOS, M. H. S. M. Cibercultura e Educação: a comunicação em rede em culturas digitais juvenis. Dissertação (Ciências da Cultura) - Universidade de Trás do Montes e Alto Douro - Portugal, 2013.

SILVA, M. Educar na cibercultura: desafios da formação de professores para docência online. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas. Nº 3 janeiro -junho, 2010.

SOUZA, M. L. Quando o trunfo se revela um fardo: reexaminando os percalços de um campo disciplinar que se pretendeu uma ponte entre o conhecimento da natureza e o da sociedade. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 22, n. 2, p. 274-308, ago. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/147381. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2018.147381

SUERTEGARAY, D. M. A. Espaço geográfico uno e múltiplo. Rev. Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, n. 93, p. 1-10, julho 2001. Disponível em: < http://www.ub.edu/geocrit/sn-93.htm>. Acesso em: 23 set. 2021.

VALENTE, J. A. Análise dos diferentes tipos de softwares usados na educação. In: VALENTE, J. A. (org). O Computador na sociedade do conhecimento. Campinas: SP. UNICAMP/NIED, 1999.

Published

2022-08-16

How to Cite

de Queiroz Ribeiro, D., Lopes da Cruz, W., & Ferreira Alves dos Santos, G. I. (2022). The THE USE OF GOOGLE EARTH® AS A TOOL FOR TEACHING SCHOOL GEOGRAPHY. GEOFRONTER, 8. https://doi.org/10.61389/geofronter.v8.7098

Issue

Section

Artigos