The covers of the João Urso editions, by Breno Accioly
Visualizações: 73DOI:
https://doi.org/10.61389/revell.v1i37.7377Keywords:
Breno Accioly, João Urso, Paratextual Studies, Literature and receptionAbstract
Breno Accioly (Santana do Ipanema/Alagoas, 1921 – Rio de Janeiro/Rio de Janeiro, 1966) entered the Brazilian literary scene in late 1944 with the short-story collection João Urso. The work, very well received by critics, received numerous accolades in periodicals of the time. Understanding the importance of "João Urso" (1944) and its writer in national literature, this study investigates the covers of the four editions, as well as the implications and meanings present. To do this, it relies on the typology established by Genette (2018), the four editions — and all the paratextual apparatus (covers, illustrators, publishers, periodicals of the time of release) — that the work has received to the present day.
References
ACCIOLY, Breno. As três toucas brancas. O Jornal, Rio de Janeiro, 28 nov. 1943. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/110523_04/18708. Acesso em: 30 jun. 2019.
ACCIOLY, Breno. João Urso. 1. ed. Rio de Janeiro: Epasa, 1944.
ACCIOLY, Breno. O medo. O Jornal, Rio de Janeiro, 9 jan. 1944. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/110523_04/19413. Acesso em: 28 jun. 2019.
ACCIOLY, Breno. Os olhos. O Jornal, Rio de Janeiro, 16 abr. 1944. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/110523_04/20950. Acesso em: 28 jun. 2019.
ACCIOLY, Breno. João Urso. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Edições O Cruzeiro, 1953.
ACCIOLY, Breno. João Urso. 3. ed. rev. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963.
ACCIOLY, Breno. João Urso. 4. ed. rev. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
ATHAYDE, Tristão. Vida literária: contos e novelas. O Jornal, Rio de Janeiro, 24 dez. 1944. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/110523_04/25085. Acesso em: 29 jun. 2019.
BASTIDE, Roger. Trimestre poético. O Jornal, Rio de Janeiro, 24 mar. 1945. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/110523_04/26489. Acesso em: 30 jun. 2019.
BOMFIM, Edilma Acioli. Razão mutilada: ficção e loucura em Breno Accioly. Maceió: EDUFAL, 2005.
BUENO, Luís. Capas de Santa Rosa. Cotia: Ateliê Editorial; São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
CANDIDO, Antonio. Depoimento de Antonio Candido no Simpósio Graciliano Ramos - 75 anos do livro "Angústia". 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=p3r-dY-0Ows. Acesso em: 4 jan. 2020.
CARDOSO, Lúcio. João Urso. A manhã, Rio de Janeiro, 23 dez. 1944. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/116408/25277. Acesso em: 30 jun. 2019.
GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Tradução: Álvaro Faleiros. São Paulo: Ateliê Editorial, 2018.
MILLIET, Sérgio. Trechos de um diário crítico. A manhã, Rio de Janeiro, 7 jan. 1945. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/116408/25415. Acesso em: 30 jun. 2019.
PAES, J. P. Breno Accioly / Onze contos inéditos. In: ACCIOLY, B. João Urso. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995. p. 159-161.
REGO, José Lins do. Um livro de contos. A manhã, Rio de Janeiro, 10 out. 1944.
REGO, José Lins do. Um livro de contos — Prefácio. In: ACCIOLY, Breno. João Urso. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995. p. 13-15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVELL, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).