Mini(auto)biographies

brief accounts of insurgent lives

Visualizações: 12

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v3i36.8249

Keywords:

Autobiography, writings of the self, identity, activism, minorities

Abstract

In contemporary times, the boundaries of the biographical space are becoming increasingly expanded. Within this panorama, the writings of the "self" assume a relevant role insofar as its exposure not only encompasses the revelation of intimacies and details of daily life, but also refer to themes that end up guiding the very construction of the subject's identity. In this way, talking about oneself takes on, especially in the media sphere, the contours of engagement and resistance on the part of minority segments, all of them guided by agendas that seek to protect their rights and affirm their existence.  In an attempt to combat the long-lasting marks of invisibility, different authors disseminate their personal stories, evoking painful memories, denouncing the violence they have suffered, but above all extolling the liberating and creative power of their literary and artistic productions. With its attention focused on so-called mini(auto)biographies, which are short texts written by authors with the aim of presenting a summary of their trajectories in spaces dedicated to literary dissemination, this article takes an analytical approach to samples of the narratives whose content is directly opposed to the erasures experienced by minority subjects. Based on stories published in the digital magazine Ruído Manifesto, which accompany poems, short stories and chronicles by these writers, we seek to discuss the extent to which the expressions profiled there are instruments for the survival of individuals and their respective communities.

Author Biography

Fabrício Brandão Amorim Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestre Letras: Linguagens e Representações na Universidade Estadual de Santa Cruz – Brasil. Doutorando em Letras: Linguagens e Representações na Universidade Estadual de Santa Cruz - Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5741-2204. E-mail: diversosafins@gmail.com

References

ARFUCH, Leonor. A vida narrada: memória, subjetividade e política. Tradução: Diana Klinger e Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ; Villa María: Editorial Universitaria de Villa María, 2023.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução: Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Revista Estudos Históricos. Arquivos Pessoais, v. 11, nº 21, p. 9-34. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1998.

BEIGUI, Alex. Performances da escrita. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 21, n. 1, p. 27–36. Belo Horizonte: POSLIT, Faculdade de Letras da UFMG 2011. Disponível: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18421 Acessado em 21/06/2023.

DEBORD, Guy. A Sociedade do Espectáculo. Lisboa: Edições Simpáticas, 2005.

FREITAS, Ricardo. Da margem ao centro: comunicação e arte frente às questões de produção e recepção em produtos audiovisuais periféricos. In: Mídia alter{n}ativa: estratégias e desafios para a comunicação hegemônica. Ilhéus: Editus, 2009.

FREITAS, Ricardo Oliveira de; OLIVEIRA, Fabrício Brandão Amorim. Rasgos na invisibilidade: arte e palavra como potências do eu. REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS, v.2, nº 22, p. 364-385. Campo Grande: UEMS 2019. Disponível: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/3747 Acessado em 23/07/2023.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Liv Sovik (org). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

RAVETTI, Graciela. Narrativas performáticas. In: Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas, Faculdade de Letras/UFMG: PosLit, 2002.

ROCHA, Tácia; BARBOSA, Flávia. Mídia Alternativa: um trajeto sobre o conceito e seus deslocamentos. In: Interfaces do Midiativismo: do conceito à prática. Belo Horizonte: CEFET-MG, 2018.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SEIXAS, Rebeca Caroça. A escrita performática como discurso político e a trilogia metadramatúrgica gogoliana. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 29, p. 128-144. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas – Universidade do Estado de Santa Catarina 2017. Disponível: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102292017128 Acessado em 20/06/2023.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

Published

2024-07-10

How to Cite

OLIVEIRA, Fabrício Brandão Amorim. Mini(auto)biographies: brief accounts of insurgent lives. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 3, n. 36, p. 267–290, 2024. DOI: 10.61389/revell.v3i36.8249. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/8249. Acesso em: 18 jul. 2024.