A theoretical approach to teaching literature in schools

Visualizações: 28

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v2i38.8370

Keywords:

Literary Teaching, Official documents, BNCC, DRC/MT

Abstract

The literary text cannot be seen as a subterfuge for working with grammatical aspects or textual interpretation. However, for this to happen, it is important to think about new literary literacy practices and reorganize the space and time for teaching Literature in the classroom, promoting moments of contact with literary books for the social formation of readers. Therefore, this article, of a bibliographic and documentary methodological nature, aims to bring together discussions about the teaching of Literature in official documents such as PCNEM (1999), PCN+ (2002), OCNs (2006), BNCC (2018) and DRC/MT (2021), as well as pointing out the need for literary texts to occupy a privileged space in the classroom. To support our discussions, we based on authors such as Regina Zilberman (1982), Marisa Lajolo (1982), Vieira (2008), Fontes (2018), Cereja (2004) and official curricular documents.

Author Biographies

Luciana Ledo Peres Ruis , Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Mestra em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – Brasil. E-mail: a102164@uri.edu.br. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7412-4183.

Laísa Veroneze Bisol, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria – Brasil, com período co-tutela em Universidad de Santiago de Compostela – Espanha. Doutora em Comunicación e Información Contemporánea pela Universidad de Santiago de Compostela – Espanha, com período co-tutela em Universidade Federal de Santa Maria – Brasil. Professora da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – Brasil. E-mail: laisabisol1@gmail.com. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-7153-1085.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 06 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília/DF, 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais +: Ensino Médio – Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2002.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: Parte II – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2000.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1997.

CANDIDO, Antonio. Direitos humanos e Literatura. In: Vários escritos. 3. ed. rev. e aum. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CEREJA, William Roberto. Uma proposta dialógica no ensino de literatura no ensino médio. 2004. 330 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) –Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

DUARTE, Newton. Teorias pedagógicas (Crítica ao aprender a aprender). 2012. 12min. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=Am_-6pZIyVw. Acesso em: 3 dez. 2013.

FERREIRA, Nathalia Botura de Paula. A arte e a formação humana: implicações para o ensino de literatura. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP, Cultura Acadêmica, 2010. p. 121-138.

FONTES, Nathalia Soares. A Literatura na Base Nacional Comum Curricular: o ensino literário e a humanização do indivíduo. 2018. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2018.

LAJOLO, Marisa. Texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, Regina (org.). A leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982. p. 51-62.

LAJOLO, Marisa. Usos e abusos da literatura na escola: Bilac e a literatura escolar na República Velha. 1979. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1979.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso. DRC-MT Ensino Médio. 2021. Disponível em: https://sites.google.com/view/novo-ensino-medio-mt/drcmt-em-documento-homologado. Acesso em: 09 abr. 2023.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Na história do ensino da literatura no Brasil: problemas e possibilidades para o século XXI. Educar em Revista, Curitiba, n. 52, p. 23-43, abr./jun. 2014.

RODRIGUES, Rauer Ribeiro. Laudo avaliativo da versão preliminar da BNCC de Língua Portuguesa; leitura crítica inclui avaliação de documentos que contextualizam a BNCC de Português. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Parecer_3_LP_Rauer_Ribeiro_Rodrigues.pdf. Acesso em: 02 nov. 2023.

SÃO PAULO (Estado). Subsídios à proposta curricular de língua portuguesa para o 2º grau: história da língua portuguesa e da literatura, 6. São Paulo, 1978.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. (Coleção Educação Contemporânea).

VIEIRA, Alice. Formação de leitores de Literatura na escola brasileira: caminhadas e labirintos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 134, p. 441-458, maio./ago. 2008.

ZILBERMAN, Regina (org.). A leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

Published

2024-12-01

How to Cite

LEDO PERES RUIS , Luciana; VERONEZE BISOL, Laísa. A theoretical approach to teaching literature in schools. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 2, n. 38, p. 351–375, 2024. DOI: 10.61389/revell.v2i38.8370. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/8370. Acesso em: 9 jan. 2025.

Issue

Section

Tema Livre