Before the pain of others

images of violence in a brief overview of european cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i39.9626

Keywords:

Cinema., European Cinema, Violence

Abstract

This paper proposes a discussion on violence in modern cinema. The selection of films focuses on European cinema from the second half of the 20th century to the early 21st century, covering the period from 1975 to 2013. In chronological order, the study examines Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975) by Pier Paolo Pasolini, Voskhozhdeniye (1977) by Larisa Shepitko, Idi i Smotri (1985) by Elem Klimov, Je vous salue, Sarajevo (1993) by Jean-Luc Godard, Lilja 4-Ever (2002) by Lucas Moodysson, and Miss Violence (2013) by Alexandro Avranas. The aim of this article is, in essence, to highlight the presence of modern violence in cinema. Furthermore, it seeks to engage these films in dialogue with reflections proposed by André Bazin (1983), James Hillman (1993), Karl Marx (2006), Lev Vygotsky (1999), Phillipe Dubois (2009), Roland Barthes (2022), Rosane Kaminski (2024), and Susan Sontag (2003), the author of the essay that lends its title to this work. Through these analyses, the study explores some of the ways violence is portrayed in cinema, even when it is not necessarily in motion.

 

Author Biographies

Murilo Carlos de Castro, Universidade Estadual do Paraná

Mestrando em Cinema e Artes do Vídeo na Universidade Estadual do Paraná - Brasil. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). ORCID: https://orcid.org/0009-0008-3631-0533. E-mail: ilyich.murilo@gmail.com

Renan da Silva Dálago, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Brasil. Doutorando em Comunicação na Universidade Federal de Goiás - Brasil. Bolsista FAPEG - Brasil.. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9669-1701. E-mail: renandalago@gmail.com

Altamir Botoso, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Brasil. Realiza estágio pós-doutoral em Estudos de Linguagens na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil. Professor Adjunto sa Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3231-2351. E-mail: abotoso@uol.com.br

References

ARAGON, Louis. Le Nouveau Crève-Coeur. Paris: Gallimard, 1949.

BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. 8. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira: 2022.

BAZIN, André. Morte todas as tardes. In: XAVIER, Ismail (org.). A Experiência do Cinema. 1. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983. p. 129 - 135.

BERNANOS, Georges. Dialogues des Carmélites. Paris: Les Cahiers du Rhone, 1949.

DUBOIS, Philippe. Um “efeito cinema” na arte contemporânea [2006]. In: COSTA, Luiz Cláudio da (org.). Dispositivos de registro na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 179-216.

HILLMAN, James. Suicídio e Alma. 1. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

IDI I SMOTRI. Direção: Elem Klimov. Roteiro: Elem Klimov; Ales Adamovich. UNIÃO SOVIÉTICA: 1985. (142 min), son., color.

JE VOUS SALUE, SARAJEVO. Direção: Jean-Luc Godard. Roteiro: Jean-Luc Godard. FRANÇA: 1993. (3 min), son., color.

KAMINSKI, Rosane. Formas da violência no cinema brasileiro moderno. In: GRUNER, Clóvis; ______. (org). História e Imagem: Representações de traumas. Jundiaí: Paco Editorial, 2024. p. 331 – 363.

LILJA 4-EVER. Direção: Lukas Moodysson. Roteiro: Lars Jönsson. Suécia; Dinamarca: 2002. (109 min), son., color.

MARX, Karl. Sobre o Suicídio. 1ª ed. – São Paulo, SP: Boitempo Editorial, 2006.

MATOS, Andityas. A teologia político-pornográfica de Pier Paolo Pasolini. In: PASOLINI, Pier Paolo. PORNO-TEO-KOLOSSAL. São Paulo: sobinfluência edições, 2024. p. 6 – 33.

MISS VIOLENCE. Direção: Alexandros Avranas. Roteiro: Alexandros Avranas. GRÉCIA: 2013. (98 min), son., color.

SALÒ O LE 120 GIORNATE DI SODOMA. Direção: Pier Paolo Pasolini. Roteiro: Pier Paolo Pasolini; Sergio Citti. ITÁLIA; FRANÇA: 1975. (116 min), son, color.

SODRÉ, Muniz. Prefácio. In: BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. 8. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira: 2022.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

VIGOTSKI, L. S. O significado histórico da crise da Psicologia: uma investigação metodológica. In: ______. Teoria e Método em Psicologia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. p. 203 - 417.

VOSKHOZHDENIYE. Direção: Larisa Shepitko. Roteiro: Yuri Klepikov; Larisa Shepitko. UNIÃO SOVIÉTICA: 1977. (111 min), son, p&b.

WILLIAMS, Linda. Film Bodies: Gender, Genre and Excess. Film Quarterly, v. 44, n. 4, p. 2 – 13, 1991. Disponível em: http://faculty.las.illinois.edu/rrushing/470j/ewExternalFiles/Williams—Film%20Bodies.pdf. Acesso em: 28 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.2307/1212758

ZERWES, Erika. Os punhos fechados e a Guerra Civil espanhola. Jornal da Unicamp, Campinas, 19. jun. 2018. Disponível em: https://unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2018/06/18/os-punhos-fechados-e-guerra-civil-espanhola/. Acesso em: 28 jan. 2025.

Published

2025-06-05

How to Cite

CARLOS DE CASTRO, Murilo; DA SILVA DÁLAGO, Renan; BOTOSO, Altamir. Before the pain of others: images of violence in a brief overview of european cinema. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 39, p. 203–213, 2025. DOI: 10.61389/revell.v1i39.9626. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/REV/article/view/9626. Acesso em: 8 jul. 2025.