The method in education to the pedagogue John Dewey

Visualizações: 8

Autores

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v8i17.8985

Palavras-chave:

Process, Acting , Experimental, Interdisciplinary

Resumo

John Dewey, an American pedagogue, applied pragmatism in education. The education, according to Dewey, needs to propose a method in the act of acting, in order to be able to transform reality, through the scientific method with democratic practices. The traditional education depended on the finalism of results through written assessments, whose pedagogy of Dewey proposes the elaboration of works with scientific samples and methodologies in groups of students to ensure the educational process in practice through the process. This pedagogy influenced several disciplines of basic education, such as Chemistry by conducting experimental exhibitions by observing experiments in the laboratory; and Geography with the study of the environment through excursions to experience different realities of the lives of students. Based on curiosity and observation, Dewey considers that scientific knowledge becomes accessible to students in basic education and the production of knowledge becomes possible, especially with interdisciplinary activities and educational practices, as occurs in Environmental Education, in order to raise student’s awareness and ensure better results in the educational process.

Biografia do Autor

Alyson Bueno Francisco, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutor em Geografia (2017), Mestre em Geografia (2011), Bacharel e Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Campus de Presidente Prudente. Licenciado em Filosofia pela Universidade de Franca. 

Referências

ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Loyola, 2002, tradução de Giovanni Reale.

BACON, F. Novum Organum: ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979, tradução de José Aluysio Reis de Andrade.

BACON, R. A ciência experimental. In: BACON, R. Obras escolhidas. Porto Alegre: Editora Universitária São Francisco, Pensamento Franciscano, v.8, p.93-157, 2006b, tradução de Jan G. ter Reegen.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, 2003.

CHAUÍ, M. S. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

DEWEY, J. Democracia e educação: capítulos essenciais. São Paulo: Ática, 2007.

GUIMARÃES, E. M. A. Trabalhos de campo em bacias hidrográficas: os caminhos de uma experiência em Educação Ambiental. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Estadual de Campinas, 1999, 184f.

HUME, D. Um tratado da natureza humana. São Paulo: Paraula, 1995, tradução de Rachel Gutierrez e José Sotero Caio.

LIMA, J. O. G. Perspectivas de novas metodologias no ensino da Química. Espaço Acadêmico, n. 136, p. 95-101, 2012.

LOPES, C. S.; PONTUSCHKA, N. N. Estudo do meio: teoria e prática. Geografia, Londrina, v. 18, n.2, p. 173-191, 2009.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Disponível em: Acesso em: 19 mar. 2019.

REDDEN, J. D.; RYAN, F. A. Filosofia da Educação. 5.ed. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1973, tradução de Nair Fortes Abu-Merhy.

SALESSE, A. M. T. A experimentação do ensino de Química: importância das aulas práticas no processo de ensino-aprendizagem. Trabalho de Conclusão (Especialização em Educação), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2012, 62f.

TOMÁS DE AQUINO. Súmula contra os gentios. Rio de Janeiro: Abril Cultural, Os pensadores, v.8, 1973, tradução de Luiz João Baraúna.

WHITEHEAD, A. N. O conceito de natureza. São Paulo: Martins Fontes, 1994, tradução de Júlio B. Fischer.

Downloads

Publicado

2024-12-18

Como Citar

Francisco, A. B. (2024). The method in education to the pedagogue John Dewey . REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 8(17), 51–67. https://doi.org/10.61389/rbecl.v8i17.8985