THE INFLUENCE OF ORALITY ON WRITTEN TEXTUAL PRODUCTION: REVISITING THE TCC

THE INFLUENCE OF ORALITY ON WRITTEN TEXTUAL PRODUCTION: REVISITING THE TCC

Visualizações: 65

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v11i32.327

Keywords:

Teaching; School; Traits of Orality; Sociolinguistics Variationist.

Abstract

ABSTRACT: The purpose of this article is to summarize the course conclusion work in the area of Sociolinguistics, entitled: The influence of orality in the writing of 1st year high school students at the State School “13 De Maio” in Porto Esperidião - MT. The study had theoretical support to Sociolinguistics. As a result of the analysis, we observed the presence of eleven distinct oral traits in the students' written textual production. Thus, we conclude that there are really interferences of orality in the written production of these students, and it is up to us teachers to know how to deal with these issues. in Portuguese language classes.

KEYWORDS: Teaching; School; Traits of Orality; Sociolinguistics Variationist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana da Silva Lira, UNEMAT/Cáceres

Graduada em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT).  Cáceres-MT/Brasil.

Jocineide Macedo Karim, UNEMAT/Cáceres

Professora, Dra. em Linguística do Departamento de Letras/Cáceres, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT).

References

ALKMIM, Tânia Maria. Sociolinguística. Parte I. IN: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Cristina. Introdução à linguística: domínios e fronteiras, v.1, 6ed. São Paulo: Cortez, 2006. p.21-47.
AMARAL, A. O dialeto caipira. 3. ed. São Paulo: Hucitec-SCET-CEC, 1976. [1920].
BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2007.
BORTONI - RICARDO. Stella. Maris. A linguística na escola. In: Cuiabá, 2004 a. Disponível em: <http://www.sbpcnet.org.br/livro/56ra/banco_conf_simp/ textos/StellaRicardo.htm>. Acesso em 20 de Jan. 2019.
BORTONI - RICARDO. Stella. Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004 b.
BORTONI - RICARDO. Stella. Maris. Nós cheguemu na escola e agora?: Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola, 2005.
BORTONI - RICARDO. Stella. Maris. O estatuto do erro na língua oral e na língua escrita. In: GORSKI, M. E; COELHO, I. L. (Orgs.). Sociolinguística e ensino: contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2006.
BORTONI - RICARDO. Stella. Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.
BRAGA, Maria Luiza & MOLLICA, Maria Cecilia. Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. 2ed. São Paulo: Contexto 2004.
BRASIL ESCOLA. Monografias, Variação linguística, uma realidade de nossa língua. Disponível em<https://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/variacao-linguistica-uma-realidade-nossa-lingua.htm>Acesso em 05 de Maio 2020.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 2007.
CALVET, Louis-Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002.
CÂMARA JR., J. M. . Estrutura da língua portuguesa. 41 ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
COELHO, IzeteLehmkuhl, [et al.]. Sociolinguística– Florianópolis LLV/CCE/UFSC, 2012.
COELHO, L. C. Oralidade Presente Na Escrita De Alunos Do II Ano Do Ensino Fundamental.2012. 6f. Universidade Estadual do Sudoeste, Bahia, 2012.
DIA A DIA EDUCAÇÃO. Conselho Escolar. Disponível em<http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=279> Acesso em 23 de Jun. de 2019.
FARACO, Calos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.
FARACO, Carlos Emílio; MOURA, Franscisco Marto de, MARUXO JR, José Hamilton. Língua Portuguesa: linguagem e interação.2. ed. São Paulo: Ática,2013.
KOCH. I. V. e TRAVAGLIA. L. C. A coerência textual. São Paulo: Contexto, 2010, p. 10.
LABOV, William. Sociolinguistic Patterns. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 1972.
MACEDO-KARIM, Jocineide Macedo. (2012). A comunidade São Lourenço em Cáceres-MT: aspectos linguísticos e culturais. Tese de Doutorado. Campinas-SP: UNICAMP, Universidade Estadual de Campinas.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MARCUSCHI, L. A. Marcadores conversacionais no português brasileiro: formas, posições e funções. In: CASTILHO, A.T. de (org) Português culto falado no Brasil. Campinas: Ed. Da Unicamp, 1989, p. 281-322.
PCN’s. Parâmetros curriculares nacionais ensino médio. Disponível em<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf>Acesso em 20 de Jan. 2019.
SILVA, B. N., A Marca Da Oralidade Na Produção Escrita De Alunos Do 6° Ano Da Escola Criança Cidadã Na Cidade De Cáceres – MT.2017/1.12f. Monografia para conclusão de curso Licenciatura em letras, Cáceres, 2017/.
TARALLO, F. A pesquisa Sociolinguística. São Paulo, Ática. 1990.

Published

2021-05-02

How to Cite

Silva Lira, F. da, & Karim, J. M. (2021). THE INFLUENCE OF ORALITY ON WRITTEN TEXTUAL PRODUCTION: REVISITING THE TCC: THE INFLUENCE OF ORALITY ON WRITTEN TEXTUAL PRODUCTION: REVISITING THE TCC. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 11(32), 25–46. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v11i32.327