O EFEITO DA VALÊNCIA DE AVALIAÇÕES ONLINE NA INTENÇÃO DE COMPRA: O PAPEL MODERADOR DA SIMILARIDADE LINGUÍSTICA E DO CONTEÚDO HEDÔNICO

THE EFFECT OF THE VALENCE OF ONLINE REVIEWS ON PURCHASE INTENTION: THE MODERATING ROLE OF LINGUISTIC SIMILARITY AND HEDONIC CONTENT

Autores

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i43.8554

Palavras-chave:

similaridade linguística, leitor crítico, avaliações online, comunicação digital, conteúdo hedônico

Resumo

Objetivo: Testar a moderação do conteúdo hedônico da avaliação e da similaridade linguística entre o leitor e o avaliador no efeito de valências positivas e negativas de avaliações de produtos na intenção de compra. Método: A partir de uma revisão da literatura é apontado o conteúdo hedônico percebido na avaliação e a similaridade percebida com o revisor como características sob controle do gestor que podem influenciar o comportamento de compra. Também foi realizado um estudo experimental com potenciais consumidores. Resultados e Conclusões: A valência de avaliações online de produtos e serviços fornece informações relevantes para a tomada de decisão de compra. Avaliações positivas tem efeito positivo na intenção de compra e avaliações negativas tem efeito negativo. No entanto, outras características da mensagem podem acentuar e/ou atenuar esses efeitos. Os achados sugerem que quanto maior a similaridade linguística leitor/avaliador percebida, maior é o efeito da valência na intenção de compra. O conteúdo hedônico percebido na mensagem não modera o efeito da valência na intenção de compra se não houver similaridade linguística

Downloads

Biografia do Autor

Melby Karina Zuniga Huertas, Centro Universitário da FEI

Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora do Centro Universitário da FEI. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, comunicações de marketing, comunicação em nova mídia e comportamento do consumidor.

Carolina Tanasi Oliveira, PPGA-UFU

Doutoranda em Administração de empresas na linha de pesquisa de Sociedade, Desenvolvimento e Regionalidade pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) - Bolsista CAPES. Mestre em Administração de empresas na linha de Marketing e Comportamento do Consumidor pela Fundação Inaciana Padre Sabóia de Medeiros - FEI/SP (2022) - Bolsista CAPES e bolsista por mérito. Especialista em MBA Administração de Empresas na linha de Gestão de Negócios pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE (2013). Graduada Bacharel em Turismo pela Universidade Anhembi Morumbi (2005). Há 20 anos atua no mercado corporativo como executiva de marketing, turismo e eventos, com sólida vivência em consultorias estratégicas para empresas privadas e pesquisas de mercado.

Referências

AERTS, G.; SMITS, T. VERLEGH, P. How online consumer reviews are influenced by the language and valence of prior reviews: A construal level perspective. Computers in Human Behavior. v. 75, n.1, p. 855-864, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.06.023

BABIN, B.J.; DARDEN, W.R.; GRIFFIN, M. Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value. Journal of Consumer Research. [s. l.], v. 20, n. 4, p. 644-656, 1994. DOI: https://doi.org/10.1086/209376

BANERJEE, S.; BHATTACHARYYA, S.; BOSE, I. Whose online reviews to trust? Understanding reviewer trustworthiness and its impact on business. Decision Support Systems. [s. l.], v. 96, p. 17–26, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dss.2017.01.006

BANERJEE, S.; CHUA, A. Y. K. Trust in online hotel reviews across review polarity and hotel category. Computers in Human Behavior. [s. l.], v. 90, p. 265–275, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.09.010

BERGER, J. Word of mouth and interpersonal communication: A review and directions for future research. Journal of Consumer Psychology. [s. l.], v. 24, n. 4, p. 586–607, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.05.002

BHANDARI, M.; RODGERS, S. What does the brand say? Effects of brand feedback to negative eWOM on brand trust and purchase intentions. International Journal of Advertising. [s. l.], v. 37, n. 1, p. 125–141, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1349030

BROWN, J., BRODERICK, A.J., LEE,N (2007). Word of mouth communication within online communities: conceptualizing the online social network. Journal of Interactive Marketing, 21 (3) (2007), pp. 1-20. DOI: https://doi.org/10.1002/dir.20082

CHAKRABORTY, U.; BHAT, S. Credibility of online reviews and its impact on brand image. Management Research Review. [s. l.], n. 2012, 2018. DOI: https://doi.org/10.1108/MRR-06-2017-0173

CHENG, Y.; HO, H.;. Social influence's impact on reader perceptions of online reviews. Journal of Business Research, [s. l.], v. 68, n.4, p.883-887, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.11.046

CHUA, A.; BANERJEE, S. Understanding review helpfulness as a function of reviewer reputation, review rating, and review depth. Journal of the Association for Information Science and Technology. [s. l.],v. 66, n. 2, p. 354-362, 2015. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.23180

DOH, S.; HWANG, J. How consumers evaluate eWOM (electronic word-of-mouth) messages. Cyberpsychology & behavior, 2009, 12.2: 193-197. DOI: https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0109

DONTHU, N. et al. Mapping the electronic word-of-mouth (eWOM ) research : A systematic review and bibliometric analysis. Journal of Business Research. [s. l.], v. 135, n. February, p. 758–773, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.07.015

DUAN, W.; GU, B.; WHINSTON, A. B. Do online reviews matter?—An empirical investigation of panel data. Decision support systems, 2008, 45.4: 1007-1016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dss.2008.04.001

HAYES, A. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Publications, 2017.

HERNÁNDEZ-ORTEGA, B. Don’t believe strangers: Online consumer reviews and the role of social psychological distance. Information and Management. [s. l.], v. 55, n. 1, p. 31–50, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2017.03.007

HUANG, Ni, et al. Effects of multiple psychological distances on construal and consumer evaluation: A field study of online reviews. Journal of Consumer Psychology, 2016, 26.4: 474-482. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2016.03.001

JALALI, N., MOON, S. & KIM, MY. Profiling diverse reviewer segments using online reviews of service industries. J Market Anal. v.11, p. 130–148, 2023. DOI: https://doi.org/10.1057/s41270-022-00163-w

KETELAAR, P. E. et al. The Good, the Bad, and the Expert: How Consumer Expertise Affects Review Valence Effects on Purchase Intentions in Online Product Reviews. Journal

of Computer-Mediated Communication. [s. l.], v. 20, n. 6, p. 649–666, 2015. DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12139

KEYZER, F. de; DENS, N.; PELSMACKER, P. de. Don't be so emotional! How tone of voice and service type affect the relationship between message valence and consumer responses to WOM in social media. Online Information Review. 2017.

KLEIN, L.;FORD, G.T. Consumer search for information in the digital age: An empirical study of prepurchase search for automobiles. Journal of interactive Marketing, 2003, 17.3: 29-49. DOI: https://doi.org/10.1002/dir.10058

DE KEYZER, F.; DENS, N.; DE PELSMACKER, P.. Don't be so emotional! How tone of voice and service type affect the relationship between message valence and consumer responses to WOM in social media. Online Information Review, 2017, 41.7: 905-920. DOI: https://doi.org/10.1108/OIR-08-2016-0219

KIDWELL, B. et al. Birds of a feather feel together: Emotional ability similarity in consumer interactions. Journal of Consumer Research. [s. l.], v. 47, n. 2, p. 215-236, 2020. DOI: https://doi.org/10.1093/jcr/ucaa011

LATANÉ, B. The psychology of social impact. American Psychologist. [s. l.], v. 36, n. 4, p. 343–356, 1981. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.36.4.343

LEE, M.; RODGERS, S.; KIM, M. Effects of valence and extremity of eWOM on attitude toward the brand and website. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 2009, 31.2: 1-11. DOI: https://doi.org/10.1080/10641734.2009.10505262

MAURI, A.; MINAZZI, R. Web Reviews Influence on Expectations and Purchasing Intentions of Hotel Potential Customers.International Journal of Hospitality and Management, pp. 99-107, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.02.012

MILLER, M. D.; BRUNNER, C. C. Social impact in technologically-mediated communication : An examination of online influence. Computers in Human Behavior. [s. l.], v. 24, p. 2972–2991, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.05.004

MOORE, S. G. Attitude Predictability and Helpfulness in Online Reviews : The Role of Explained Actions and Reactions. Journal of Consumer Research. [s. l.], v. 42, n.1, p. 30–44, 2015. DOI: https://doi.org/10.1093/jcr/ucv003

MOORE, S. G.; LAFRENIERE, K. C. How online word‐of‐mouth impacts receivers. Consumer Psychology Review. [s. l.], v. 3, n. 1, p. 34–59, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/arcp.1055

NIEDERHOFFER, K.G.; PENNEBAKER, J.W. Linguistic style matching in social interaction. Journal of Language and Social Psychology. [s. l.], v. 21, n. 4, p. 337-360, 2002. DOI: https://doi.org/10.1177/026192702237953

PAN, Y.; ZHANG, J. Born unequal: a study of the helpfulness of user-generated product reviews. Journal of retailing, 2011, 87.4: 598-612. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2011.05.002

PARK, D.; LEE, J. eWOM overload and its effect on consumer behavioral intention depending on consumer involvement. Electronic commerce research and applications, 2008, 7.4: 386-398.PURNAWIRAWAN, N. et al. A Meta-analytic Investigation of the Role of Valence in Online Reviews. Journal of Interactive Marketing. [s. l.], v. 31, p. 17–27, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.elerap.2007.11.004

PYLE, M.A.; SMITH, A.N.; CHEVTCHOUK, Y. In eWOM we trust: Using naïve theories to understand consumer trust in a complex eWOM marketspace. Journal of Business Research. [s. l.], v. 122, p. 145-158, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.063

SCHIFFMAN, L.G.; KANUK, L.L. Comportamento do Consumidor. 9ª Edição. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2009.

SHIN, S.Y. et al. Investigating moderating roles of goals, reviewer similarity, and self-disclosure on the effect of argument quality of online consumer reviews on attitude formation. Computers in Human Behavior. [s. l.], v. 76, p. 218–226, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.07.024

VERMA, D.; DEWANI, P. EWOM credibility: a comprehensive framework and literature review. Online Information Review. [s. l.], p. 1–28, 2020. DOI: https://doi.org/10.1108/OIR-06-2020-0263

VIEIRA, V.; SANTINI, F.; ARAUJO, C. A meta-analytic review of hedonic and utilitarian shopping values. Journal of Consumer Marketing, 2018. DOI: https://doi.org/10.1108/JCM-08-2016-1914

WHITE, Katherine, et al. When do consumers avoid imperfections? Superficial packaging damage as a contamination cue. Journal of Marketing Research, [s. l.], v. 53, n. 1, p. 110-123, 2016. DOI: https://doi.org/10.1509/jmr.12.0388

XU, Q. Should i trust him? the effects of reviewer profile characteristics on eWOM credibility. Computers in Human Behavior, [s. l.], v. 33, p. 136–144, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.01.027

YE, Q. et al. The influence of user-generated content on traveler behavior: An empirical investigation on the effects of e-word-of-mouth to hotel online bookings. Computers in Human Behavior, [s. l.], v. 27, n. 2, p. 634–639, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.04.014

ZHENG, L. The classification of online consumer reviews : A systematic literature review and integrative framework. Journal of Business Research, [s. l.], v. 135, p. 226–251, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.06.038

Downloads

Publicado

14-07-2025

Como Citar

Huertas, M. K. Z., & Oliveira, C. T. (2025). O EFEITO DA VALÊNCIA DE AVALIAÇÕES ONLINE NA INTENÇÃO DE COMPRA: O PAPEL MODERADOR DA SIMILARIDADE LINGUÍSTICA E DO CONTEÚDO HEDÔNICO: THE EFFECT OF THE VALENCE OF ONLINE REVIEWS ON PURCHASE INTENTION: THE MODERATING ROLE OF LINGUISTIC SIMILARITY AND HEDONIC CONTENT. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 15(43), 1–22. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i43.8554