The imaginary landscape in Emily Dickinson's poetry
DOI:
https://doi.org/10.61389/revell.v1i39.9294Keywords:
Landscape, Poetry, Emily Dickinson, Contemporaneity, ImaginationAbstract
The theme of landscape emerges as a counterpoint to the fast-paced urban context and digital isolation, where individuals increasingly distance themselves from interpersonal connections and the material world, including the surrounding landscape. This article examines the representation of landscape in Emily Dickinson's poetry, reflecting on how perceiving nature might offer an alternative to fragmented living. Confronted with the challenge of observing and listening to nature and its autonomous rules, we ask: could it provide a path toward a more fulfilled existence? Dickinson’s work, marked by her sensitive contemplation of landscapes, is analyzed through a theoretical framework that includes Michel Collot, Ida Ferreira Alves, and Marcia M. Miguel Feitosa in landscape studies. Additionally, the writings of José Lira, Patrícia Ramos, and Katherine Funke shed light on her poetics, while Ailton Krenak’s insights bridge her work with contemporary dilemmas. The findings show that Dickinson's poetry values both vast landscapes and minute, almost invisible details, expressing an attentive and contemplative gaze. In a world driven by speed and commercialization, where even nature becomes a commodity, reading Dickinson resists this superficial logic. Her verses propose a poetic and imaginative reconnection with the landscape, offering an invitation to slow down and deepen the relationship with the natural environment.References
ALVES, Ida Ferreira; FEITOSA, Marcia M. Miguel (Org.). Literatura e paisagem: perspectivas e diálogos. 2. ed. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2013.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. 32. ed. Tradução de Carlos Sussekind et al. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. Tradução de Ida Ferreira Alves et al. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2013.
COLLOT, Michel. Do horizonte da paisagem ao horizonte dos poetas. In: ALVES, Ida Ferreira; FEITOSA, Marcia M. Miguel (Org.). Literatura e paisagem: perspectivas e diálogos. 2. ed. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2013, p. 191-2018.
DICKINSON, Emily. Emily Dickinson não sou ninguém. Tradução de Augusto de Campos. Campinas: Editora da Unicamp, 2008.
FUNKE, Katherine. O recado de Emily Dickinson. Revista Landa, v. 8, n. 2, p. 112-132, 2020.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LIRA, José. Emily Dickinson e a poética da brevidade: do haicai ao imagismo. Leitura, v. 1, n. 34, p. 175-193, jul./dez, 2004.
LIRA, José. Alguns poemas: Emily Dickinson. Trad. José Lira. São Paulo: Iluminuras, 2008.
MÜLLER, Adalberto. Emily Dickinson: Imagem, Ritmo, Pensamento. Revista Cult, 2015. Disponível in: < https://revistacult.uol.com.br/home/emily-dickinson-imagem-ritmo-pensamento>. Acesso em: 02 Set. 2022.
RAMOS, Patricia de Lara. Imagens poéticas e representações da morte na lírica de Emily Dickinson e de Helena Kolody: convergências e contrastes. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR: UNIOESTE, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVELL, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).
















