The HALLIWICK SWIMMING METHOD

A BIBLIOGRAPHIC REVIEW

Visualizações: 1718

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/iproxo.v4i1.7024

Keywords:

Special Education, Physical Education, Visual Disability, Method Halliwick

Abstract

Swimming is one of the most complete and accessible sports to all kinds of people. The benefits of swimming for the visually impaired are related to social, cognitive, motor and affective development. This article aimed, through a bibliographic review, to analyze the program of the ten points of the Halliwick Method of swimming in children with visual impairment, emphasizing mainly the benefits obtained with this reality established, in the cognitive, affective and motor dimensions of these children in aquatic environment. Water allows people to perform incredible movements that if they were made in the ground would be more difficult and performed by a few, water also provides people with disabilities with numerous benefits such as: reeducation and stimulation of paralyzed muscles, strengthening of the muscles that assists in posture, relieve of pain, strength work without concerns with friction, perceptual-motor intervention, independence in mobility, among others. Thus, the methodological procedures adopted were applied to children from seven to thirteen years of age.

Author Biographies

Ulysses Gomide Neto, SED São Carlos

Professor na Rede Municipal de São Carlos. Mestre em Educação Especial pela UFSCar, possuí graduações em: Licenciatura em Educação Física (FESC-1997), Licenciatura em Pedagogia (UNICEP-2006), Licenciatura em Matemática (UNIMES-2017), Bacharelado em Psicologia (UNICEP-2020) e Licenciatura em História (UNAR - 2021). Especialista nas seguintes áreas: Ciência do Exercício Físico na Saúde e Personal Training (UNIFRAN-2001); Psicopedagogia (São Luís-2007); Alfabetização e Letramento (São Luís-2013); Educação Especial: Atualidades e Tendências do Processo Inclusivo para a Pessoa com Deficiência Intelectual (São Luís-2015); Tutoria em EaD e Docência do Ensino Superior (FAVENI-2015) e Psicologia Comportamental e Cognitiva em andamento.

Fátima Elisabeth Denari, UFSCar

Graduada em Estudos Sociais pela Associação de Escolas Reunidas de São Carlos (1976), em Complementação Pedagógica pela Faculdade Sâo Luiz (1986), Mestre em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1984) e Doutora em Metodologia do Ensino pela Universidade Federal de São Carlos (1997). Atualmente é professor associado 4 junto ao departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos e professor e orientador de mestrado e doutorado junto ao Programa de Pós Graduação em Educação Especial.  Professora colaboradora junto ao Programa de Pós Graduação em Diversidade e Educação Sexual da FCL/UNESP, campus de Araraquara.

References

ASSOCIAÇÃO BRASIL HALLIWICK. Hallwick. 2010. Disponível em: <http://www.halliwick.com.br/>. Acessado em: 28/06/2021.

ASSOCIATION OF SWIMMING THERAPY (A.S.T). Natação para Deficientes. São Paulo: Manole, 1986.

ASSOCIATION OF SWIMMING THERAPY (A.S.T). Natação para Deficientes. 2ª Ed. São Paulo: Manole, 2000.

BÔSCOLO, E. F. M; VANÍCOLA, M. C; TEIXEIRA, L. Atividades Aquáticas Adaptadas. In: TEIXEIRA, L. Atividade Física Adaptada e Saúde: da teoria à prática. São Paulo: Phorte, 2008.

CAMPION, M. R. Hidroterapia: princípios e prática. Barueri: Manole, 2000. 1 ª edição brasileira.

GARCIA, M. K. Método Halliwick. In: Freitas Júnior, G. C. A Cura pela Água: hidrocinesioterapia – teoria e prática. Rio de Janeiro: Ed. Rio, 2005.

KELSEY, B. Apostila do Curso de Fundamentação do Conceito Halliwick. Halliwick Association of Swimming Therapy. London, 2010.

MICHAELIS. Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos Ltda., 2009. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/moderno/portugues/in dex.php?lingua=portugues- portugues&palavra=empuxo>. Acessado em: 14/05/2021.

Published

2022-06-13

How to Cite

Gomide Neto, U., & Denari, F. E. (2022). The HALLIWICK SWIMMING METHOD: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW. IPÊ ROXO, 4(1). https://doi.org/10.61389/iproxo.v4i1.7024

Issue

Section

Artigos