THE PAITER SURUÍ FAMILY AND DEAFNESS: THE CHALLENGES OF COMMUNICATION

A FAMÍLIA PAITER SURUÍ E A SURDEZ: OS DESAFIOS DA COMUNICAÇÃO

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i41.7771

Keywords:

Indigenous deaf, Family, Communication

Abstract

This article addresses the issue of the communication process between indigenous families of the Paiter Suruí people and their deaf children. The aim is to discuss how this process takes place between indigenous deaf people and their families; to see what difficulties are encountered and what the family view of deafness is. Methodologically, we used the assumptions of Meyer and Paraíso's (2012) post-critical studies, according to which there is no single methodology or strategies for procedures, but only guidelines that enable the development of methods in order to meet the research objectives, adapting to the needs and articulating theories and concepts. In general, the family performs the function of caring for, protecting and promoting health and well-being, including, in the case of families with deaf children, the function of promoting the learning of another language, sign language, in this case Paiter Suruí Signs - SPS. The results of this research show that the deaf Paiter Suruí are signers and use Paiter Suruí Signs (SPS). However, we also found that, for the most part, the families taking part in the study report that they do not use signs with their children, they only use the oral Paiter Surui language and that there is often no understanding on both sides. In addition, the parents reported a common feeling of sadness at seeing their children as the target of prejudice and not because, for the most part, they were unable to integrate effectively into society.

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Author Biographies

Miriã Gil de Lima, UNIR

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Linguística (PPGL) da Universidade Estadual do Mato Grosso (UNEMAT). Docente da UNIR, campus Professor Francisco Gonçalves Quiles - Cacoal/RO, lotada no Departamento Acadêmico de Administração.

Priscilla Alyne Sumaio Soares, UNESP

Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Brasil. Possui graduação (licenciatura e bacharelado) em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011. Defendeu o mestrado no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da UNESP/FCLAr em 2014, sendo bolsista FAPESP. Atuou principalmente em Lexicologia, Morfologia, Sintaxe, língua de sinais brasileira (LIBRAS) e sinais terena. Deu início ao trabalho de coleta e análise de dados com surdos e ouvintes terena em 2011, participando de projetos ligados à documentação de línguas indígenas e educação escolar indígena. Defendeu o doutorado no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da UNESP/FCLAr em 2018, sendo bolsista CAPES, com foco nas seguintes áreas: Documentação Linguística, Lexicologia, Morfologia, Sintaxe, Fonologia, Línguas de Sinais. É pós-graduada em LIBRAS pela FAVENI e tem experiência em tradução e interpretação de LIBRAS-Português.

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Published

2024-07-18

How to Cite

Lima, M. G. de, & Soares, P. A. S. (2024). THE PAITER SURUÍ FAMILY AND DEAFNESS: THE CHALLENGES OF COMMUNICATION: A FAMÍLIA PAITER SURUÍ E A SURDEZ: OS DESAFIOS DA COMUNICAÇÃO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 14(41), 1–23. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i41.7771