REFLECTIONS OF SOCIOLINGUISTIC ORDER: RELATIONS BETWEEN LITERACY AND THE PHONOLOGICAL SYSTEM AND THE ORTHOGRAPHIC SYSTEM. VARIATION AND CHANGE

REFLEXÕES DE ORDEM SOCIOLINGUÍSTICA: RELAÇÕES ENTRE A ALFABETIZAÇÃO E O SISTEMA FONOLÓGICO E O SISTEMA ORTOGRÁFICO. VARIAÇÃO E MUDANÇA

Visualizações: 59

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.373

Keywords:

Literacy; Sociolinguistics; Phonological system; Orthographic system; Bibliographic research.

Abstract

ABSTRACT: In this work, it is intended, through a bibliographic search, to present some considerations about the Literacy process, its main representatives and proposals to literate both children and adults. The relationship between Sociolinguistics and Literacy stands out, noting the need to show the difference between spoken language and written language, phonological system andorthographic system, aiming at success in the application of the selected strategies, since the main objective is to enable speakers to the use of linguistic varieties and to use them properly in both oral and written forms. It reinforces the idea that languages ​​exist only through their users (the people) and the history of that people determines the history of that language, in the identity of this linguistic community. In the light of Variationist Sociolinguistics, the results of a survey of thirty informants (FI - 7 to 14 years old; F II - 15 to 25 years old; F III - 26 to 35 years old) are presented and commented in a rural community in Bahia to evidence the occurrence of linguistic phenomena: semi vocalization of the palatal lateral consonant / ʎ /; rotacism in consonant groups; monophtongation of / ey / and / ow /; syncope in proparoxytone words and semi vocalization of / l / in the final position of syllable, that can help in understanding the relationships between the phonological system and the orthographic system of initial literacy. Main characteristics of speech behaviors related to syntactic-semantic, lexical and syntactic levels are presented. It is noteworthy that the proposal for partial isomorphism between speech and writing has pedagogical implications for literacy. It clarifies the main characteristics of ideographic writing, phonographic writing, syllabic writing, consonant writing, phonetic writing and orthographic alphabetical writing. Finally, it is emphasized that, as the synchronic study of the language is carried out, the researcher finds that variations are allowed by the rules underlying the linguistic structure/system, which functions as a safeguard for the maintenance of the language.

KEYWORDS: Literacy; Sociolinguistics; Phonological system; Orthographic system; Bibliographic research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Costa Vitorino, MPIES-UNEB/FVC

Professor Permanente do MPIES – Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social / Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor lotado no Colegiado de Letras Vernáculas, DCH I, Salvador-Bahia / UNEB. Membro do Grupo de Pesquisa EPODS – Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social. Membro do Grupo de Pesquisa NGEALC – Núcleo do Grupo de Estudos Africanos e Afro-brasileiros em Línguas e Culturas. Membro do Grupo de Pesquisa GCONPORT – Fala e contexto no português brasileiro / UNEB. Docente do Curso de Pedagogia da FVC – Fundação Visconde de Cairu.

Constância Maria Borges de Souza, UNEB

GCONPORT – Fala e contexto no português brasileiro / Universidade do Estado da Bahia.

 

Cristina Barreto Santos da Silva, MPIES-UNEB

Mestranda do MPIES – Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social / Universidade do Estado da Bahia, linha de pesquisa 1 – Novos Contextos de Aprendizagem.

References

ABAURRE, M. O que revelam os textos espontâneos sobre a representação que faz a criança do objeto escrito? In: SEMINÁRIOS DO GEL. (1987, Campinas). Anais. Campinas: UNICAMP, 1987, p.129-135.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e ortografia. Educar, Curitiba, n. 20, p. 43-58. 2002. Editora UFPR.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização & Linguística. São Paulo: Scipione, 1989.
COSERIU, E. Do sentido do ensino da língua literária. Confluência – Revista do Instituto de Língua Portuguesa do Liceu Literário Português. Rio de Janeiro, n. 5, 1.º semestre de 1993, p. 29-47, 1993.
COSERIU, E. Sincronia, Diacronia e História. Madrid: Gredos, 1973. São Paulo: Presença/Editora da USP, 1978.
DESBORDES, F. Écriture et ambigïté d’après lês textes théoriques latins. Modèles linguistiques, 5: (2), p. 13-37,1983.
DINIZ, M. V. Métodos de alfabetização: pressupostos linguísticos. Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte: UFMG, 1987. p. 6-30.
FARACO, C. A. Linguística histórica: uma introdução ao estudo da história das línguas. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
FERREIRO, E. Com todas as letras .São Paulo: Cortez, 1992.
FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 1989.
GERALDI, J. W. et al. Concepções de linguagem. In: O texto na sala de aula. Cascável: Assoeste, 1984.
LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
LABOV, W. Are Black and White vernaculars diverging? American Speech, 62 (1), 1987, p. 5 – 12.
LABOV, W. Sociolinguistic patterns. Philadelphia, University Pennsylvania Press,1972.
LABOV, W. Some souces of Reading problems for Negro speakers of non-standard english. In: FRAZIER, A. (org.). New Directions in Elementary English. Champaign: National Council of Teachers of English, 1967.
LABOV, W. The social Stratification of English in New York City. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics,1966.
LABOV, W. stages in the acquisition of standard English. In: R. W. SHUY. Social Dialects and Language Learning. Champaign; National Council of teachers of English,1964.
LABOV,W. The social motivation of sound change. Word, 19:273 – 307,1963.
LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. São Paulo: Ática, 1987.
LEMLE, M. & NARO, A. J. Competências básicas do Português. Relatório final de pesquisa apresentado às instituições patrocinadoras MOBRAL e Fundação FORD. Rio de Janeiro. 1977.
LUCCHESI, D. Parâmetros Sociolinguísticos do português brasileiro. In: Revista da ABRALIN, vol.5, 1e 2, p. 83-112, dez. de 2006.
SANTOS, A. K. A. dos. Formação do educador alfabetizador e infância afrodescendente. In: SANTOS, A. K. Alves dos(org.). Alfabetização para a infância: perspectivas contemporâneas, vol I. Salvador: EDUFBA, 2010. cap. 5, p.93-117.
SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística Geral. Tradução por Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 1969.
SCHERRE, M. M. P. & NARO, A. J. A concordância de sujeito no português do Brasil: um caso típico de variação inerente. In: HORA, D. da. (org.) Diversidade linguística no Brasil. João Pessoa, Ideia, 1997. p.93-114.
SILVA-CORVALÁN, C. Sociolingüística: teoria y análisis. Madri: Alhambra, 1989.
SILVA, M. B. da. Leitura, ortografia e fonologia. São Paulo: Ática,1981.
SILVA NETO, S. da. 1963[1951]. Introdução ao estudo da língua portuguesa no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: INL
SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
SOARES, M. B. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: Inep – Reduc, 1989.
VITORINO, C. C.; SOUZA, C. M. B. de. A Sociolinguística e os estudos linguísticos: breves reflexões. In: Cairu em Revista: sociedade, educação, gestão e sustentabilidade., n. 13, ano 9, agosto 2020. Salvador-Bahia. p. 198-203.
VITORINO, C. C. Compreensão sociolinguística da fala e escrita de indivíduos alfabetizados na zona rural. 1999.169 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 1999.
WEINREICH, LABOV, HERZOG. Fundamentos Empíricos para uma teoria da mudança linguística. Tradução de Marcos Bagno, São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

Published

2021-06-30

How to Cite

Vitorino, C. C., Souza, C. M. B. de, & Silva, C. B. S. da. (2021). REFLECTIONS OF SOCIOLINGUISTIC ORDER: RELATIONS BETWEEN LITERACY AND THE PHONOLOGICAL SYSTEM AND THE ORTHOGRAPHIC SYSTEM. VARIATION AND CHANGE: REFLEXÕES DE ORDEM SOCIOLINGUÍSTICA: RELAÇÕES ENTRE A ALFABETIZAÇÃO E O SISTEMA FONOLÓGICO E O SISTEMA ORTOGRÁFICO. VARIAÇÃO E MUDANÇA. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(34), 1–34. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.373