EDUCATIONAL SOCIOLINGUISTICS AND ITS CONTRIBUTION TO CLASSROOM METHODOLOGIES

SOCIOLINGUISTICA EDUCACIONAL E SUA CONTRIBUIÇÃO PARA AS METODOLOGIAS EM/DE SALA DE AULA

Visualizações: 271

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8089

Keywords:

Education, Teaching, Educational Sociolinguistics

Abstract

The purpose of this article is to promote a discussion about educational sociolinguistics and its contribution to classroom methodologies so that we can reflect on the relevance of this contribution to classroom methodologies. To this end, we will focus on the study of educational sociolinguistics. Therefore, we will use authors who talk about the subject to allow us to reflect on this contribution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana da Silva Lira, PPGL/UNEMAT

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade do Estado de Mato Grosso.

Cristiane Schmidt, UFMS/PPGL-UNEMAT

Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Estadual do Mato Grosso/UNEMAT - Unidade Cáceres. Orientadora a Nível de Mestrado e Doutorado. Docente Adjunto do Curso de Letras da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/UFMS. Pós-Doutorado em Linguística, área de concentração em Análise do Discurso pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul/UEMS (2018). Doutora em Letras, área de concentração em Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE (2016). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS e Licenciada em Letras Português / Alemão pela Universidade do Vale do Sinos/UNISINOS/RS. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos de Narrativas de Sujeitos-Professores em Formação-SUPROF.

References

ALKMIM, Tânia Maria. Sociolinguística. Parte I. IN: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Cristina. Introdução à linguística: domínios e fronteiras, v.1, 6ed. São Paulo: Cortez, 2006. p.21-47.

BAGNO, Marcos. Preconceito Linguístico: O que é, como se faz. 49ª edição. São Paulo: Loyola, 2007.

BARROS, Aidil de Jesus Paes & LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Projeto de Pesquisa: propostas metodológicas, 14. Ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 1990

BELINE, Ronald. A variação linguística. In: FIORIN, J. L. (org.). Introdução à Linguística - Objetos teóricos. 6ª ed. São Paulo: Contexto, 2014.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. A linguística na escola. In: Cuiabá, 2004. Disponível em: <http://www.sbpcnet.org.br/livro/56ra/banco_conf_simp/ textos/StellaRicardo.htm>. Acesso em 24 de Out. 2019.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. Parábola editorial: São Paulo, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola e agora?:sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

CALVET, Louis Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. 2ª ed. São Paulo: Parábola, 2002.

CALVET, Louis Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002

COELHO, IzeteLehmkuhl, [et al.].Sociolinguística. Florianópolis LLV/CCE/UFSC, 2012.

GERALDI, J. Wanderley. O texto na sala de aula: leitura & produção.2ed. Cascavel: Assoeste, 1984.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

LUCCHESI; Dante. A Teoria da Variação Linguística:um balanço crítico. Revista ESTUDOS LINGUÍSTICOS, São Paulo, 41, p. 793-805, 2012.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 3. Ed. São Paulo:Atlas, 1999.

MARCUSCHI, L. A..Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MARTELOTTA, M. E. da. Conceitos de gramática. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo da (Org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2010, p. 43-70.

MOLLICA, Maria Cecilia. Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto, 2003.

RIBEIRO, Elisa. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. In: Evidência, olhares e pesquisas em saberes educacionais. Número 4, maio de 2008. Araxá. Centro Universitário do Planalto de Araxá

TARALLO, Fernado. A pesquisa Sociolinguística. São Paulo, Ática. 1990.

ZILLES, Ana Maria Stahl; FARACO, Carlos Alberto (Org.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola, 2015.

Published

2024-04-17

How to Cite

Lira, F. da S., & Schmidt, C. (2024). EDUCATIONAL SOCIOLINGUISTICS AND ITS CONTRIBUTION TO CLASSROOM METHODOLOGIES: SOCIOLINGUISTICA EDUCACIONAL E SUA CONTRIBUIÇÃO PARA AS METODOLOGIAS EM/DE SALA DE AULA. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(35), 1–15. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8089

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.