REFLECTIONS ON TEACHING PRACTICE IN HIGHER EDUCATION IN THE TEACHING OF LIBRAS

REFLEXÕES SOBRE A PRÁTICA DOCENTE NO ENSINO SUPERIOR NO ENSINO DE LIBRAS

Visualizações: 102

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.380

Keywords:

Teaching; Training; Deaf

Abstract

ABSTRACT: This study allows reflection on teaching experiences in teaching the Brazilian Sign Language (LIBRAS) as a second language in institutions of higher education in Maranhão. From the experience as a teacher of Libras in higher education, it was possible to perceive the need to redefine the teaching practice in teaching this language in order to guarantee the success of the deaf student. In this sense, the objectives of this research are to analyze the teaching practice of Libras teachers in higher education, to understand how the teaching practice happens in the learning of sign language and to reflect on the educational praxis in higher education with regard to language teaching. of signs and their learning as a second language. Thus, the theoretical and methodological framework that support this research is bibliographic research, in the light of the studies by Gil (2008), Lakatos & Marconi (2012) from the literature review on the historical process of deaf education, as it is a historical category. Theoretical reflections are in line with the positions of Quadros (1997; 2006), Gesser (2009; 2012), Santos (2015), Strobel (2009), among others.

KEYWORDS: Teaching; Training; Deaf

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudiane Santos Araújo, UFMA

Professora do Departamento de Letras da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

BRASIL. Lei 10.436 de 24 de abril DE 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS e dá outras providências. Brasília, DF, 2002.
BRASIL. Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF, 2005.
DINIZ, Heloíse Gripp. A história da Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS): um estudo descritivo das mudanças fonológicas e lexicais. 144f. Dissertação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeio: Paz e Terra. 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008
GESSER, Audrei. Libras: que língua é essa. São Paulo: Parábola, 2009.
GESSER, Audrei. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender LIBRAS. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: da autonomia da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012 (CAP. 6, p. 148-173).
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2012
MARTINEZ, Pierre. Didática de Línguas Estrangeiras. Tradução: Marco Marcionílio. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
QUADROS, Ronice Müller de. Educação de Surdos – A aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
QUADROS, Ronice Müller de; SCHMIEDT, Magali L. P. Idéias para ensinar português para alunos surdos. Brasília: MEC, SEESP, 2006.
REIS, Flaviane. Professor surdo: identificação ou modelo? In: QUADROS, Ronice Müller de; PERLIN, Gladis. Estudos surdos II. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2007, p. 86-99.
SANTOS, Emanuelle Félix dos. Tecendo leituras nas pesquisas sobre LIBRAS: sentidos atribuídos ao seu ensino na educação superior. IN: ALMEIDA, Wolnei Gomes. Educação de surdos: formação estratégias e práticas. Ilhéus – BA: Editus, 2015.
STROBEL, Karin Lilian. História dos surdos: representações “mascaradas” das identidades surdas. In: QUADROS, Ronice Müller de; PERLIN, Gladis (orgs). Estudos Surdos II. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2007. p. 18-37.
STROBEL, Karin Lilian. História da educação de surdos (apostila da disciplina do curso de Letras Libras – UFSC). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, 2009.
STUMPF, Mariane Rossi. Educação bilíngue para surdos: relatos de experiências e realidades brasileiras. In: QUADROS, Ronice Müller, de; STUMPF, Mariane Rossi (orgs). Estudos Surdos IV, Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2009. P. 425-50.
WILCOX, Sherman; WILCOX, Phillis Perrin. Aprender a ver: O ensino de língua de sinais americana como segunda língua. Tradução: Tarcísio de Arantes Leite. Editora Arara Azul. 2005.
YATIM, Nahla; PEREIRA, Janaí de Abreu. Aprendizagem de LIBRAS com L2 no ensino superior. Revista Virtual de Cultura Surda, edição 18, jul 2016.

Published

2021-07-03

How to Cite

Araújo, C. S. (2021). REFLECTIONS ON TEACHING PRACTICE IN HIGHER EDUCATION IN THE TEACHING OF LIBRAS: REFLEXÕES SOBRE A PRÁTICA DOCENTE NO ENSINO SUPERIOR NO ENSINO DE LIBRAS. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(34), 1–17. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.380