DEAF WORLD: ANALYSIS AND DISCUSSION OF THE SIGN "EU TE AMO" AS AN IDEOLOGICAL SIGN

MUNDO DOS SURDOS: ANÁLISE E DISCUSSÃO DO SINAL “EU TE AMO” COMO SIGNO IDEOLÓGICO

Visualizações: 122

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.383

Keywords:

World of the deaf. Libras. Sign of the expression

Abstract

ABSTRACT: This article aims to analyze and discuss the constructions that permeate the sign of the expression "Eu te amo", in Brazilian Sign Language (Libras), as an ideological sign given according to Bakhtinian concepts. As methodology, we chose to follow the assumptions of post-critical methodology, for the freedom it allows to establish methods, forms and materials for research, according to need. Thus, as material for analysis, it was used the social networks, Facebook and Instagram, to collect images disclosed in real moments of use, as well as blogs and websites to present the sign in question, being held the analysis and discussion following the authorial bibliographies of Bakhtin, which present concepts about the ideological sign. As theoretical support in discussions involving the world of deaf people, it was based on: Skliar (2015), Quadros and Karnopp (2004), Perlin (1998), Perlin and Strobel (2008), among others, as well as blogs and websites. Therefore, it was found that the sign of the expression "Eu te amo" leaves its specific literal primary meaning field of love, leaving the material plane, starting to reflect other representations / meanings, according to the context in which it is used. Given these asseverations, we arrive at the considerations that, at various times, it becomes an ideological sign by becoming a sign of representation, because it reflects love for his people and everything that is intrinsic to it, such as language, culture, identity, as well as assumes other meanings, of union in times of struggle in search of recognition, respect and breaking of stereotypes.

KEYWORDS: World of the deaf. Libras. Sign of the expression "I love you". Bakhtinian ideological sign.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amauri Moret da Silva, UNIR/PPGL-UNEMAT

Doutorando no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Linguística (PPGL) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Docente da UNIR, campus José Ribeiro Filho - Porto Velho/RO, lotado no Departamento de Língua Brasileira de Sinais (DLibras).

Indira Simionatto Stedile Assis Moura, (UNIR/PPGL-UNEMAT)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Linguística (PPGL) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Docente da UNIR, campus José Ribeiro Filho -  Porto Velho/RO, lotada no Departamento de Língua Brasileira de Sinais (DLibras).

Luciana Coladine Bernardo, UNIR/PPGL-UNEMAT

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Linguística (PPGL) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Docente da UNIR, campus Rolim de Moura/RO, lotada no Departamento Acadêmico de Educação.

Miriã Gil de Lima Costa, UNIR/PPGL-UNEMAT

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Linguística (PPGL) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Docente da UNIR, campus Professor Francisco Gonçalves Quiles - Cacoal/RO, lotada no Departamento Acadêmico de Administração.

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. de Michel Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1981. (Originalmente publicado sob o pseudônimo de Valentin NikolaïevitchVolochinov).
BAKHTIN, Mikhail. “Os gêneros do discurso”. In M. Bakhtin, Estética da criação verbal. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda. [Tradução do francês de M.H. Galvão Gomes Pereira. 1992, 1ª ed.]. (Texto escrito em russo entre 1952-1953).
BRASIL. Decreto Nº 5.626, de 22 de Dezembro de 2005. Regulamenta a Lei 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: HTTP://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d526.htm. Acesso em: 22 set. 2020.
COSTA, Ruzel. Projeto açaí com Libras. (22/10/2014). Disponível em: https://www.newsrondonia.com.br/noticias/projeto+acai+com+libras/50383 . Acesso em: 29 mar.2021.
COSTA. Sheila Batista Maia Santos Reis da. JESUS. Higor Carvalho de. Por que os surdos anseiam por uma educação bilingue. ANAIS Congresso Internacional Seminário de Educação Bilíngue para Surdos Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Educação. Salvador/BA. Biblioteca Professor Edivaldo Machado Boaventura. CDD: 371.912 Volume 1, 2016. Páginas: 395-406. Publicação: 24 de Abril de 2017 ISSN: 2526-6195 2016 395? Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Sheila-Santos-Reis-Da-Costa/publication/342992758_POR_QUE_OS_SURDOS_ANSEIAM_POR_UMA_EDUCACAO_BILINGUE/links/5f10c2a745851512999f2f84/POR-QUE-OS-SURDOS-ANSEIAM-POR-UMA-EDUCACAO-BILINGUE.pdf Acesso em 31 de mar.2021
MARTINS, Fernanda. Como é o sinal Eu Te Amo em Libras? Disponível em: https://blog.surdoparasurdo.com.br/como-e-o-sinal-eu-te-amo-em-libras-6457af1d0b09. Acesso em: 22 mar.2021.
MCDONNELL, Patrick. Deficiência, Surdez e Ideologia no Final do Século XX e Início do Século XXI. Revista Educação & Realidade - ISSN 0100-3143 (impresso) e 2175-6236 (online), vl. 41 nº 3, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/61091. Acesso em: 21 set. 2020.
MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de Pesquisas Pós-Críticas em Educação. Belo Horizonte: Editora Mazza Edições, 2012.
MOTTA SOUZA, Andreia Teschi. A poética do olhar: a cultura visual surda no contexto Amazônico. Porto Velho, Rondônia, 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) Fundação Universidade Federal de Rondônia / UNIR.
PERLIN, Gladis. Histórias de vida surda: Identidades em questão. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998. Disponível em: https://www.porsinal.pt/index.php?ps=artigos&idt=artc&cat=20&idart=153
PERLIN, Gladis; STROBEL, Karin. Fundamentos da educação de surdos. Universidade federal de Santa Catarina licenciatura e bacharelado em letras/ língua brasileira de sinais disciplina: Florianópolis, 2008. Disponível em: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoEspecifica/fundamentosDaEducacaoDeSurdos/assets/279/TEXTO_BASE-Fundamentos_Educ_Surdos.pdf. Acesso em 30 mar. 2021.
QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ROCHA, Danilo Ramos. Currículo do sistema currículo Lattes. [Brasília], 22 fev. 2021. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/9486081007295216. Acesso em: 30 mar. 2021.
SKLIAR, Carlos. Os Estudos Surdos em educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR C. (org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2015.
TERRA BOA. Blog. Eu te amo... (em libras). 2015. Disponível em http://www.terraboa.blog.br/2015/01/eu-te-amo-em-libras.html. Acesso em 30 mar. 2021.
ZANETTE, Fernanda. A importância de LIBRAS, na comunicação com pessoas surdas. 2010. Disponível em: http://librasverisfaculdades.blogspot.com/2010/07/importancia-de-libras-na-comunicacao.html. Acesso em 30 de mar. 2021.

Published

2021-07-03

How to Cite

Silva, A. M. da, Moura, I. S. S. A., Bernardo, L. C., & Costa, M. G. de L. (2021). DEAF WORLD: ANALYSIS AND DISCUSSION OF THE SIGN "EU TE AMO" AS AN IDEOLOGICAL SIGN: MUNDO DOS SURDOS: ANÁLISE E DISCUSSÃO DO SINAL “EU TE AMO” COMO SIGNO IDEOLÓGICO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(34), 1–16. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.383