IN THE SPINNING OF THE WHEEL BETWEEN POPULAR EDUCATION AND POPULAR CULTURES

NA GIRA DA RODA ENTRE EDUCAÇÃO POPULAR E CULTURAS POPULARES

Visualizações: 27

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.454

Keywords:

Popular Education; Popular Cultures; Paulo Freire.

Abstract

This work takes as its starting point experiences around the universe of popular education and popular cultures. We bring to the discussion the knowledge of experience, studies and research that we carry out. For this writing and his reflections, we rely on several authors and Masters of popular culture, with emphasis on Paulo Freire, who inspires us in this thinking and living. We point out that in the cultural movement, the subjects collectively launch themselves in the festivities and celebrations in search of life. They live their utopias and weave fertile ground for the practice of freedom, which takes place in encounter and exchange and reinvent the world by forging possibilities of cultural practices engaged in human emancipation.

KEYWORDS: Popular Education; Popular Cultures; Paulo Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduarda Gava Caciatori, UFSCar - Campus Sorocaba

Mestra em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - Sorocaba), na Linha de Pesquisa Educação, Comunidade e Movimentos Sociais. Possui graduação em Educação Artística pelo Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio (2012). Integrante do Núcleo de Estudos de Gênero, Diferenças e Sexualidades - NEGDS, na Universidade Federal de São Carlos. Principais áreas de trabalho e temas de pesquisa são relacionados à Arte-Educação, Cultura Popular e Educação Popular.

Dulcinéia de Fátima Ferreira, UFMA

Professora Associada da Universidade Federal do Maranhão (UFMA- Campus São Luís ). Vinculada ao Departamento de Educação II . Pós Doutorado em Cultura Popular junto à Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Eixos temáticos: Educação, Cultura e políticas de subjetivação, Educação popular, Cultura Popular e processos educativos; Educação de Jovens e Adultos, Educação como prática da liberdade.

References

ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Capoeira angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda. Tese (Doutorado em Ciências Sociais Aplicadas à Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas: 2004.
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. 2002.
BOSI, Alfredo. Cultura como tradição. In: BORNHEIM, Gerd et al. Cultura brasileira: tradição/contradição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, p. 31-58, 1987.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação popular. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é folclore. 4a ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
CACIATORI, Eduarda Gava. A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba, Sorocaba: 2021.
CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas: Papirus, 2012.
FERREIRA, Dulcinéia de Fátima. Educação e alfabetização de jovens e adultos: reflexões a partir da educação popular e dos processos de subjetivação. Poiésis - UNISUL, v. 11, n. 20, p. 380-394, 2017.
FERREIRA, Dulcinéia de Fátima; VARGA, István van Deursen. A potência da alegria no território existencial bumba meu boi de matraca do Maracanã – São Luis – Maranhão como forma de resistência e reexistência. Anais do I Seminário Internacional povos e comunidades tradicionais frente a projetos de desenvolvimento e V Seminário de desenvolvimento, modernidade e meio ambiente - Universidade Federal do Maranhão. São Luís: 2018.
FERREIRA, Dulcinéia de Fátima; VARGA, István van Deursen. Cultura popular e processos de subjetivação: em busca de linhas de vida. Laplage em Revista (Sorocaba), vol. 4, n.1, p. 67-80, 2018.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 13ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido de retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
PEREIRA, Dulcinéia de Fátima Ferreira. Revisitar Paulo Freire: uma possibilidade de reencantar a educação. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
ROLNIK, Sueli. “Fale com ele” ou como tratar o corpo vibrátil em coma. Conferência proferida no simpósio: Corpo, Arte e Clínica. Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional, UFRGS, Porto Alegre, 11 mar. 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, p. 237-280, 2002.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Org.) Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez, 2010.
SANTOS, Vanessa Soares dos. Cultura popular e o modo de vida brincante: costurando linhas de vida na perspectiva das africanidades. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba, Sorocaba: 2019.
SANTOS,Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SPINOZA, Baruch. Ética. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
VIANA, Raimundo Nonato Assunção. O Bumba-Meu-Boi como fenômeno estético: corpo, estética, educação. São Luis: EDUFMA, 2013.

Published

2022-10-17

How to Cite

Caciatori, E. G., & Ferreira, D. de F. (2022). IN THE SPINNING OF THE WHEEL BETWEEN POPULAR EDUCATION AND POPULAR CULTURES: NA GIRA DA RODA ENTRE EDUCAÇÃO POPULAR E CULTURAS POPULARES. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(36), 1–16. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.454