BLACK SOCIAL MOVEMENT AND CANDOMBLÉ COMMUNITIES: FORMATIVE AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTS

MOVIMENTO SOCIAL NEGRO E COMUNIDADES DE CANDOMBLÉ: AMBIENTES FORMADORES E EDUCATIVOS

Visualizações: 73

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.460

Keywords:

Blacks; Social Movements; Education; Paulo; Freire.

Abstract

When we talk about education, we are not necessarily considering the school exclusively, even if it is a socially endorsed formative instance. We defend a conception of education based on life, knowledge of diferente environments and people who, in addition to the school environment, can contribute significantly to the scholl. Teh objective of this essay is to affirm the black social movement and communities of African origins, in particular, candomblé communities, as educational and socializing environments that, in accordance with Paulo Freire’s throught, prepare for life. From the experience lived in these two non-school environments, I presente the relevance of this training for the problematization and understandin of my condition as a black Woman in a Society in which subjects who do not integrate the hegemonic normas live with racial, social and sexual opression. Such non-school spaces, however, formative, develop and education based on dialogue and centered on the culture, history and knowledge of the black population. They also presente as a proposal the transformation of the lived reality. This text transformation of the lived reality. This tex Only seeks to contribute to the dialogue of Paulo Freire’s ideas in formative and educational spaces that respect and value the culture, knowledge and diferentt communities and people, but are not integrated into school education.

KEYWORDS: Blacks; Social Movements; Education; Paulo; Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Semião Lima, UNICAMP

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual de Campinas-Unicamp

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen. 2019.
ASSIS, Dayane N. Conceição de. Conversando sobre interseccionalidade: o conceito para as feministas negras norte-americana In: Interseccionalidades. - Salvador: UFBA, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências; Superintendência de Educação a Distância, 2019, p. 19-25.
BAKARE-YUSUF, Bibi. Além do determinismo: A fenomenologia da existência feminina Africana. Tradução para uso didático de BAKARE-YUSUF, Bibi. Beyond Determinism: The Phenomenology of African Female Existence. Feminist Africa, Issue 2, 2003. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/bibi_bakare-yusuf_-_al%C3%A9m_do_determinismo._a_fenomenologia_da_exist%C3%AAncia_feminina_africana.pdf Acessado em 19 de agosto de 2021.
BOTELHO, Denise; NASCIMENTO, Wanderson F. Educação e religiosidades afro-brasileiras: a experiência dos candomblés. Participação (UnB), v. 17, 2012, p. 72-80.
BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 10 jan. 2003. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 18 jan. 2021.
EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.
HOFBAUER, Andreas. Dominação e contrapoder: o candomblé no fogo cruzado entre construções e desconstruções de diferença e significado. Revista Bras. Ciências Políticas, jul. 2011, no.5, p.37-79. ISSN 0103-3352
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 3ª. Ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LIMA, Norma Silvia T; MENDES, Jackeline R.; FERNANDES, Renata S. Capoeira e educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiência. IN: Educação, Ciência e Cultura. v. 25, n. 2, 2020, p. 319-334.
MBEMBE. Achille. Crítica da razão negra. n-1 edições, Paris, 2018.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. IN: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (orgs.) Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 27-53
SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Souza & MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2009.p. 23-71.
SLENES, Robert. Na senzala, uma flor: esperanças e recordações na formação da família escrava: Brasil Sudeste, século XIX. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

Published

2022-10-17

How to Cite

Lima, M. S. (2022). BLACK SOCIAL MOVEMENT AND CANDOMBLÉ COMMUNITIES: FORMATIVE AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: MOVIMENTO SOCIAL NEGRO E COMUNIDADES DE CANDOMBLÉ: AMBIENTES FORMADORES E EDUCATIVOS. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(36), 1–12. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.460
Received 2022-01-31
Accepted 2022-06-07
Published 2022-10-17