OVERVALUATION OF THE STANDARD NORM: INFLUENCER OF LINGUISTIC PREJUDICE

SUPERVALORIZAÇÃO DA NORMA-PADRÃO: INFLUÊNCIADOR PARA O PRECONCEITO LINGUISTICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i38.8153

Keywords:

Standard norm, Linguistic heterogeneity, Linguistic prejudice

Abstract

In this article, we discuss the overvaluation of the standard norm and its relationship with linguistic prejudice. We aim to discuss the concepts of standard norm, linguistic heterogeneity and linguistic prejudice and to reflect on how the overvaluation of the standard norm feeds linguistic prejudice not only in the school setting, but in other social spheres. This is a qualitative bibliographic research, in which we dialogue with Bagno (2003, 2009), Faraco (2008), Ilari and Basso (2017), Silva and Machado (2019), among others. The discussions established in this work show that the overvaluation of the standard norm, as well as the disregard of other norms or linguistic varieties is a factor that considerably feeds the infamous linguistic prejudice. We conclude, therefore, that in order to break or at least mitigate linguistic prejudice, it is of paramount importance that our schools, as well as other social spheres, recognize that alongside the standard norm there are other equally valid linguistic norms.

Downloads

Author Biographies

Maria Lidiane de Sousa Pereira, UECE

Doutora e mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Letras - Língua Portuguesa (2014), pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Atua na área de Letras com ênfase em Língua Portuguesa, Linguística e Sociolinguística Variacionista. Atualmente, é professora temporária do Curso de Graduação em Letras da URCA - Unidade Descentralizada de Missão Velha - CE.

Cícera Raquel Santos Silva, URCA

Graduanda em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA) - Unidade Descentralizada de Missão Velha - CE (URCA/UDMV).

References

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BAGNO, Marcos. A norma oculta: língua e poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola. 2009.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Editora Parábola, 2004.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 1989.

CALVET, Louis-Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução Marcos Marcionilo. 4. ed. São Paulo: Editora Parábola, 2002.

CAMACHO, Roberto Gomes. Sociolinguística parte II. In. MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Orgs.). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. 9. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2012, p. 51-83.

CECILIO, Sandra Regina; MATOS Cleusa Maria Alves de. Heterogeneidade linguística no ensino de língua portuguesa. In: CELLI- COLOQUIO DE ESTUDOS LINGUISTICOS E LITERARIOS. 3, Maringá. Anais... 2009, p. 2051-2058.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria. Para conhecer norma linguística. São Paulo: Editora Contexto, 2017.

GÖRSKI, Edair Maria; COELHO, Izete Lehmkuhl. Variação linguística e ensino de gramática. Revista Working Papers em Linguística, Santa Catarina, v. 10, n. 1, p. 73-91, 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8420.2009v10n1p73

ILARI, Rodolfo; BASSO, Renato. O português da gente: a língua que estudamos a língua que falamos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2017.

LABOV, William. Padrões Sociolinguísticos. Tradução: Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Editora Parábola, 2008.

LUCCHESI, Dante. Língua e sociedade partida: a polarização sociolinguística do Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2015.

OLIVEIRA, Roberta Pires de; QUAREZEMIN, Sandra. Gramática na escola. Petrópolis- RJ: Editora Vozes, 2016.

PRETI, Dino. A propósito do conceito de discurso oral culto: a língua e as transformações sociais. In: PRETI, Dino (Org.). O discurso oral culto. São Paulo: Humanitas Publicações – FFLCH/USP, 1999, p. 21-34.

SILVA, Lilian dos Santos; MACHADO Tania. Preconceito linguístico: Uma perspectiva no 6° ano do ensino fundamental. Mandinga- Revista de estudos linguísticos. Redenção- CG. V.03, n. 01. P.51-66. Jan/Jul. 2019.

SILVA, Maria Luciléia Gonçalves da. O papel da escola como instrumento de combate ao preconceito linguístico. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e 324614, 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4614

VIEIRA, Sílvia Rodrigues. Concordância verbal. In.: VIEIRA, Sílvia Rodrigues; BRANDÃO, Sílvia Figueiredo (Orgs.). Ensino de gramática: descrição e uso, 2007, p. 86-10.

Published

2025-07-04

How to Cite

Pereira, M. L. de S., & Silva, C. R. S. (2025). OVERVALUATION OF THE STANDARD NORM: INFLUENCER OF LINGUISTIC PREJUDICE: SUPERVALORIZAÇÃO DA NORMA-PADRÃO: INFLUÊNCIADOR PARA O PRECONCEITO LINGUISTICO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(38), 1–24. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i38.8153