APPROACHES TO LITERATURE AND REGIONALISM IN HIGH SCHOOL INTEGRATIVE PROJECT BOOKS

AS ABORDAGENS DA LITERATURA E OS REGIONALISMOS NOS LIVROS DE PROJETOS INTEGRADORES DO ENSINO MÉDIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8105

Keywords:

Literature, Regionalisms, Integrating Projects, High school.

Abstract

The National High School Curriculum Parameters (PCNEM) provide and guide the teaching of literature, conceptualizing it as the expression that creates and generates meanings of a language. In addition to this guiding documentation, the Law of Guidelines and Bases (1996), in Chapter II, Section I, Art. 26 also provides for the High School curriculum, and states that this must take into account the regional and local characteristics of society, student's culture and economy. From this point of view that the insertion of literary teaching is essential in the life of the student, in Basic Education, and that it is an educational constancy, an analysis of how Literature is being approached in the Integrating Projects for the High School, and, in a secondary way, the inspection of the approach of regionalisms in these chosen literatures, since linguistic variation is a theme that must be present in the curriculum of all Basic Education. For this, three (03) books of Integrating Projects were analyzed: Let's go together, profe !, from Saraiva publishing house, with TAKEUCHI (2020) as organizer of the work; From school to the world, by Editora Ática, being the authors HERNANDES and BARRETO (2020); and #Novo Ensino Médio, by Editora Scipcione, with the authors MUNIZ, ROCHA & CHRISTÓFARO (2020). This writing will bring to theoretical basis some concepts developed by CANDIDO (1995) and CEREJA (2004), in addition to the approaches of the official documents that guide the education in high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Julia de Lima Barbosa, UEPA/CESV

Graduada em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Especializada em Atendimento Educacional Especializado pelo Centro de Ensino Superior de Vitória (CESV). Atuação profissional na área de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira, na Escola Estadual de Ensino Médio Amabílio Alves Pereira, em Concórdia do Pará.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, Brasil.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, 2000.

BRASIL. PCN+Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Vol. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CDE (2019a), PISA 2018 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris. Disponível em: https://doi.org/10.1787/b25efab8-en. Acesso em: 05 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.1787/b25efab8-en

CEREJA, William Roberto. Uma proposta dialógica de ensino de literatura no ensino médio. 2004. 330 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

FORMIGA, Girlene; INÁCIO, Francilda. Literatura no Ensino Médio: reflexões e proposta metodológica. Revista Brasileira de Literatura Comparada. Paraíba. v. 15, nº 22, p. 179-198, 2013.

FNDE. Apresentação. Disponível em:

< http://www.fnde.gov.br/programas/livrodidatico/livro-didatico-apresentacao>. Acesso em: 05 mai. 2021.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, Brasília, n. 69, v. 16, jan./mar. 1996. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/1033/935>. Acesso em: 05 mai. 2021.

Published

2025-07-05

How to Cite

Barbosa, A. J. de L. (2025). APPROACHES TO LITERATURE AND REGIONALISM IN HIGH SCHOOL INTEGRATIVE PROJECT BOOKS: AS ABORDAGENS DA LITERATURA E OS REGIONALISMOS NOS LIVROS DE PROJETOS INTEGRADORES DO ENSINO MÉDIO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(39), 1–22. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8105