THE SOUND VALUE OF LETTERS IN THE CONSTRUCTION OF MEANING: A STUDY BEYOND LITERACY

O VALOR SONORO DAS LETRAS NA CONSTRUÇÃO DO SENTIDO: UM ESTUDO PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i37.8132

Keywords:

Sound value, Letter versus sound, Language learning

Abstract

Defining learning expectations, much more than a purely institutional activity - be it from the Ministry of Education, the State Department or the school - should be understood as a fundamental procedure for guiding the teaching/learning process, adopting objectivity, clarity and progression that are coherent both with the conceptions assumed to guide the educational work - especially those relating to learning and the object of teaching - and with their didactic implications. In this respect, the aim of this work is to get to know the teaching object in focus: the sound value of letters, beyond literacy, its characteristics, its nuances, so that it is possible to tailor teaching activities to the students' learning possibilities at each stage of the learning process, with a focus, of course, on teaching methodology, which focuses on the teacher's pedagogical practice. In other words, we can say that defining what we want students to learn is intrinsically related to all the concepts that guide our daily educational work in the classroom. In order to undertake this work, we rely on theorists who take a didactic route to guide the labour of knowing how learning takes place, because only through this methodological movement is it possible to adapt the teaching work to the learner's needs. With this in mind, we have drawn on the ideas of Ferreira and Teberosky (1986); Martins and Silva (1999); Lemle (1995), Morais (1998, 2006, 2007) etc. In terms of technical procedures, the research is bibliographical and exploratory. It is bibliographical because it is considered obligatory in almost all types of scientific work, as it is based on material that has already been prepared, consisting of books and scientific articles. Exploratory research, on the other hand, aims to familiarise the researcher with the topic, which can be built on hypotheses or intuitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucirene da Silva Carvalho, UESPI

Graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Federal do Piaui - UFPI (1988), Mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais PUC/MG (2000) e Doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2009) e Pós-Doutorado, pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (2019). É professor Associado III, da Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS.

Ailma do Nascimento Silva, UESPI

Graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Estadual do Piauí (1994), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e doutorado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009). Professora Associado I da Universidade Estadual do Piauí. Docente permanente do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS/UESPI) e do Programa Acadêmico de Pós-Graduação em Letras - PPGL/UESPI.

References

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1986.

HOUAISS A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Versão 1.0. Editora Objetiva. 2001.

LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. 10. ed. São Paulo: editora Ática, 1995.

MANN, V. Phoneme awareness and future reading ability. Journal of learning Disabilities, 26 (4), pp. 259-269., 1993. DOI: https://doi.org/10.1177/002221949302600406

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 5.ed. rev., ampl. São Paulo: Editora Atlas, 2001.

MARTINS, M. A., SILVA, A. C. Os nomes das letras e a fonetização da escrita. Análise Psicológica, Ano 1 (XVII), pp. 49-63, 1999.

MESA, C. Z. Influencia de la escritura alfabética em la segmentación de sonidos vocálicos y consonânticos.

MORAIS, A. G. Ortografia: ensinar e aprender. São Paulo: Ática, 1998.

MORAIS, A. G. Ortografia: o que temos descoberto sobre este objeto de conhecimento? O que é preciso ainda investigar? Educação em Revista. Belo Horizonte: v. 1, n. 31, p. 153-169, 2000.

MORAIS, Artur Gomes de. A norma ortográfica do português: o que é? para que serve? Como está organizada? In: A ortografia na Sala de aula. Organizado por Alexsandro da Silva, Artur Gomes de Morais e Kátia Leal Reis de Melo. – 1. ed., 1. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SAMPAIO, Maria Nobre et al. Programa de intervenção com as dificuldades ortográficas: proposta de um modelo clínico e educacional. São José dos Campos: Pulso Editorial, 2013.

SILVA, A. Pontuação e gêneros textuais: uma análise das produções escritas de alunos da escola pública. In: Reunião Anual da Associação Nacional Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 27. Anais, Caxambu: ANPEd, 2004 (CD-Rom).

ZORZI Jaime Luiz. Aprender a escrever: a apropriação do sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes Medicas, 1998.

ZORZI, J. L. Alterações ortográficas nos transtornos de aprendizagem. In Maluf, M. I. (org.). Aprendizagem: tramas do conhecimento, do saber e da subjetividade. Rio de Janeiro: Vozes; São Paulo: ABPp, 2006.

ZORZI, Jaime Luiz et al. A influência do perfil de leitor nas habilidades ortográficas. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/viewFile/4880/3605>. Acesso em: 15 mai. 2020.

Published

2025-06-27

How to Cite

Carvalho, L. da S., & Silva, A. do N. (2025). THE SOUND VALUE OF LETTERS IN THE CONSTRUCTION OF MEANING: A STUDY BEYOND LITERACY: O VALOR SONORO DAS LETRAS NA CONSTRUÇÃO DO SENTIDO: UM ESTUDO PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(37), 1–18. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i37.8132