CHALLENGES OF SCHOOLING INDIGENOUS DEAF PAITER SURUÍ

DESAFIOS DA ESCOLARIZAÇÃO DOS SURDOS INDÍGENAS PAITER SURUÍ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8135

Keywords:

Deaf indigenous people, Indigenous education, Indigenous formal education, Paiter Suruí

Abstract

Nowadays, there are several challenges that are faced in formal education. When it comes to indigenous education, we can assume that the challenges encountered are even greater, especially regarding the education of deaf indigenous people. In this research, we will discuss how the inclusion process of a group of deaf indigenous people from the Sete de Setembro indigenous land is presented in practice. The research takes place in the Gapgir village, located in the municipality of Cacoal, Rondônia state, more specifically at the Sertanista José do Carmo Santana State Indigenous School of Elementary and High School Education. The methodology of choice was action research with a qualitative approach, in which the researcher maintains direct contact with the environment and the situation that are being studied. A filed notebook was used as a methodological instrument for data production, as well as reports carried out during the research and a semi-structured questionnaire with open questions. The latter was answered by parents and teachers who work in the indigenous school with deaf students. This research aimed to describe the teaching and learning process of deaf indigenous students that belong to the Paiter Suruí people, by verifying the relationship of these individuals within their families and at school, as well as how communication takes place in these environments. Furthermore, we carry out a discussion about the methodologies and strategies applied by teachers in this school and in regards to their teaching-learning process. As a result, we verified the importance of visuality, which is a mark of the culture and the identity of deaf people, as they are individuals who apprehend the world around them through vision.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosiane Ribas de Souza Eler, UNIR/PPGL-UNEMAT

Docente da Universidade Federal de Rondônia – UNIR, doutorando do PPGL UNEMAT.

Juliana Isabel Fagundes de Carvalho, PPGL-UNEMAT

Mestranda do PPGL da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT, Cáceres, MT, Brasil.

References

ÂNGELO, Francisca Novatino P. de. A educação escolar indígena e a diversidade cultural no Brasil. Formação de professores indígenas: repensando trajetórias / Organização Luís Donisete Benzi Grupioni. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

ELER, Rosiane Ribas de Souza. Língua de sinais Paiter Suruí: sinais do ambiente escolar. 1ª ed. Ji-Paraná-RO: Clube dos Autores, ISBN 978.65.00.01316-0, 2020.

GÓES, F. A. de B. . Um encontro inesperado: os pais e seu filho com deficiência mental. Psicologia: Ciência & Profissão, 26(3), 450-461. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000300009

LEITE, K. G. Nós mesmo e os Outros: etnomatemática e interculturalidade na escola indígena paiter. Tese de doutorado da Universidade Federal do Mato Grosso no programa da Rede Amazônica de Educação em Ciencias e Matemática, Programa de Pos Graduação em Ensino de Ciencias e Matematica. Cuiabá, 2014.

LEITE, Tarcísio de Arantes; QUADROS, Ronice M.; Língua de sinais do Brasil: reflexões sobre o seu estatuto de risco e a importância da documentação. In: STUMPF, Marianne Rossi; QUADROS, Ronice Muller; LEITE, Tarcísio de Arantes; (orgs.) Série Estudos de Língua de Sinais. Florianópolis: Insular. 2014, v.II, p. 15-28.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.

MEYER, Dagmar Estermann, PARAÍSO, Marluce Alves (orgs.). Metodologia de pesquisa pós-crítica em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

MEIR, Irit, SANDLER, Wendy, PADDEN, CAROL ARONOFF, Mark. 2010. Emerging Sign Languages. In Mark Marschark & Patricia Elizabeth Spencer (Eds.). The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language and Education, Volume 2, 267-280. Oxford: Oxford University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195390032.013.0018

MENGA, L. & ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 2008.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: introdução a teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

MINEIRO, Ana; CARMO, Patrícia. Língua Gestual de São Tomé e Príncipe. Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto - Vol. 11 - 2016 - 161-182.

OLIVEIRA, Isaura Gisele de; POLETTO, Michele. Vivências emocionais de mães e pais de filhos com deficiência. Rev. SPAGESP, Ribeirão Preto, v. 16, nº 2, p. 102-119, 2015. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sc i_arttext & pid=S1677-29702015000200009&lng=pt&nrm=iso>acesso em 31 dez. 2016.

QUADROS, Ronice M.; SCHMIEDT. Magali L.P. Ideias para ensinar português para alunos surdos. Brasília: MEC, SEESP, 2006.

STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 4ª ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2016.

SACKS, Oliver. Vendo Vozes: uma Viagem ao Mundo dos Surdos. Tradução: Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SURUÍ, Joaton. Metar et ah: Uma proposta de educação escolar indígena diferenciada para o Povo Suruí Paiter de Rondônia. Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura em Educação Básica Intercultural. Universidade Federal de Rondônia. Ji-Paraná/RO: 2014.

TAVEIRA, L. A. S.; ROSADO, C. C. Por uma compreensão do letramento visual e seus suportes: articulando pesquisas sobre letramento, matrizes de linguagem e artefatos surdos. Revista Espaço, nº 39, jan./jul., 2013. ISSN 0103-7668, (27-42), Rio de Janeiro.

Published

2025-07-06

How to Cite

Eler, R. R. de S., & Carvalho, J. I. F. de. (2025). CHALLENGES OF SCHOOLING INDIGENOUS DEAF PAITER SURUÍ: DESAFIOS DA ESCOLARIZAÇÃO DOS SURDOS INDÍGENAS PAITER SURUÍ. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(39), 1–20. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8135