THE TREATMENT OF DIATOPIC MARKS FOR THE NAMES OF ‘SPINNING TOYS (WITH STICKS)’: A STUDY BASED ON SCHOOL DICTIONARIES OF TYPE 04

O TRATAMENTO DE MARCAS DIATÓPICAS PARA AS DENOMINAÇÕES DE “BRINQUEDO DE EMPINAR (COM VARETAS)”: UM ESTUDO COM BASE EM DICIONÁRIOS ESCOLARES DO TIPO 04

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i42.8172

Keywords:

Lexicography, School dictionary, Diatopic mark, AliB Project

Abstract

This article seeks to highlight and discuss the lexicographical treatment given to diatopic marks for the designations of “cram toy (with sticks)” – pipa, pargaio, pandorga and raia, in type 4 school dictionaries – Houaiss (2012), Unesp (2012), Bechara (2011) and Aulete (2011). We intend to verify if these units are registered in the macrostructure of these school dictionaries, as well as to investigate and evaluate the diatopic marks in the microstructure of the entries referring to these denominations in relation to the data from the Linguistic Atlas of Brazil Project (AliB), from a linguistic letter of capitals. We will rely on the basic concepts of Lexicography, Dialectology, Sociolinguistics and Geolinguistics. Finally, we weave a discussion based on documents such as the Common Curricular Base (BNCC), the importance of these dictionaries as teaching materials to consider the records of Brazilian linguistic heterogeneity, since the dictionary as a lexicographical product is also cultural, par excellence, because when registering the lexicon, it legitimizes it (KRIEGER, 2012), and, therefore, begins to reflect the socio-historical-cultural traces of a speech community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kamilla de Lima Vieira, UFMS

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens, FAALC, UFMS.

References

ALENCAR, Beatriz Aparecida. Atlas Linguístico de Corumbá e Ladário: uma descrição da língua portuguesa falada no extremo oeste de Mato Grosso do Sul. 2013. 620 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2013.

AULETE, C. Dicionário contemporâneo da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

BECHARA, E. Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

BORBA, F. S. Dicionário Unesp do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.

AZORÍN FERNÁNDEZ, Dolores. La Lexicografría como disciplina lingüística. In. MEDINA GUERRA, Antonia, M. (coord.). Lexicografía española. Barcelona: Ariel Lingüística, 2003. p. 31-52.

BARBOSA, M. A. Lexicologia, lexicografia, terminologia e terminografia: objeto, métodos, campos de atuação e de cooperação. In: Estudos Linguísticos, v. 1, n. 39, Franca: Unifran/GEL, 1991. p. 182-189.

BIDERMAN, M. T. C. A nomenclatura de um dicionário de língua. Anais de Seminários do GEL, São Paulo: v.1, n. 23, 1994. p. 26-42.

BRASIL (BNCC). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 06 jul. 2021.

BRASIL. SEF/MEC. Guia de livros didáticos do PNLD 2012. Dicionários. Brasília: SEF/MEC, 2012.

CARDOSO, S.; MOTA, J. A. et al. Atlas linguístico do Brasil: cartas linguísticas 1. v. 2. Londrina: EDUEL, 2014.

CASTILLO CARBALLO, María Auxiliadora. La macroestructura del diccionario. In. MEDINA GUERRA, Antonia, M. (coord.). Lexicografía española. Barcelona: Ariel Lingüística, 2003. p. 79-101.

FERNÁNDEZ MORELL, María Lourdes. Las marcas diatópicas del DRAE y los atlas lingüísticos españoles. Correspondencia de áreas y problemas derivados de la marcación diatópica. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10201/46081>. Acesso em: 05 jul. 2021.

HWANG, A. D. Lexicografia: dos primórdios à Nova Lexicografia. In: HWANG, A. D.; NADIN, O. L. (org.). Linguagens em Interação III: estudos do léxico. Maringá: Clichetec, 2010. p. 33-45.

HOUAISS, I. A. (Org.). Dicionário Houaiss Conciso. São Paulo: Moderna, 2011.

ISQUERDO, A. N. Léxico em tempo e espaço: a questão dos regionalismos. In: MARIM, J. R.; VASCONCELOS, C. A. (org.). História, religião e identidades. Campo Grande: Editora da UFMS, 2003. p. 165-181.

ISQUERDO, A. N. Achegas para a discussão do conceito de regionalismos no português do Brasil. Alfa. São Paulo, 2006, p. 9-24.

ISQUERDO, A. N. A propósito de dicionários de regionalismos do português do Brasil. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, Ieda Maria (orgs.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia e terminologia. v. 3. Campo Grande, MS: Ed. UFMS; São Paulo: Humanitas, 2007. p. 193-208.

KRIEGER, M. G. O dicionário de língua como potencial instrumento didático. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (Orgs.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia e terminologia, vol. III. Campo Grande: Editora da UFMS, 2007, p. 295-309.

KRIEGER, M. G. Dicionários escolares e ensino de língua materna. Estudos linguísticos, São Paulo, 41 (1): p. 169-180, jan-abr 2012.

KRIEGER, M. G. Heterogeneidade e dinamismo do léxico: impactos sobre a lexicografia. Confluência, Rio de Janeiro, n. 46, 1. sem. 2014. DOI: https://doi.org/10.18364/rc.v1i46.22

MUSSALIN, Fernanda & BENTES, Anna Cristina (2006). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. Vol.1. São Paulo: Contexto, 2006.

OLIVEIRA, Dercir de. (org.). ALMS. Atlas linguístico de Mato Grosso do Sul. Campo Grande: Editora UFMS, 2007.

PEREIRA, Renato Rodrigues. O dicionário pedagógico e a homonímia: em busca de parâmetros didáticos. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa). Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho. Faculdade de Ciências e Letras: Araraquara, 2018.

PEREIRA, R. R. ; Nadin, O. L. (2019). Dicionário enquanto gênero textual: por uma proposta de categorização. Acta Scientiarum. Language and Culture, 41(1), e 43835. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v41i1.43835. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v41i1.43835

PEREIRA, R. R. Fundamentos de Lexicografia. 2021. 125 slides.

PORTO DAPENA, José-Álvaro. Lexicografía y Diccionario. In. Porto Dapena, José Álvaro. Manual de técnica lexicográfica. Madrid: ARCO/LIBROS, S. A., 2002. p. 15-41.

REIS, Regiane Coelho Pereira. Atlas Linguístico do município de Ponta Porã- MS: um registro das línguas em contato na fronteira do Brasil com o Paraguai. 2006. Dissertação Mestrado em Letras. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Três Lagoas, 2006.

TARALLO, Fernando. A pesquisa sociolingüística. 2. ed. São Paulo: Ática, 1986.

WELKER, Herbert Andreas. Dicionários. Uma pequena introdução à Lexicografia. Brasília: Thesaurus, 2004, capítulo 3.

Published

2025-07-12

How to Cite

Vieira, K. de L. (2025). THE TREATMENT OF DIATOPIC MARKS FOR THE NAMES OF ‘SPINNING TOYS (WITH STICKS)’: A STUDY BASED ON SCHOOL DICTIONARIES OF TYPE 04: O TRATAMENTO DE MARCAS DIATÓPICAS PARA AS DENOMINAÇÕES DE “BRINQUEDO DE EMPINAR (COM VARETAS)”: UM ESTUDO COM BASE EM DICIONÁRIOS ESCOLARES DO TIPO 04. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 14(42), 1–19. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i42.8172