PHONETIC PHENOMENA IN THE WRITING OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS

FENÔMENOS FONÉTICOS NA ESCRITA DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i43.8181

Keywords:

Phonetic Phenomena, Writing, Basic Education

Abstract

The work, of a theoretical nature and predominantly descriptive, intends to discuss the interference of some phonetic phenomena in the writing of elementary school students. It is assumed that many linguistic elements subject to variation in the individual's colloquial speech can be found in the written productions of students, especially those from public schools. The study is anchored in the discussions of authors such as Zorzi (1998), Mollica (1996), Bortoni-Ricardo (2005, 2006), Faraco (2005), Simões (2006), Morais (2003, 2007) and, in a theoretical perspective, has the in order to demonstrate that the studies carried out on written language can contribute significantly to the educational area, bringing linguistic theory closer to pedagogical practice. The need for the Portuguese language teacher to have a solid sociolinguistic training is evident, so that he/she can better understand the various linguistic and social factors that can cause graphic deviations in students' writing. The research points to the fact that the didactic strategies for the acquisition, in writing, of variable phenomena in speech, must be explicit, because as the student becomes aware of these linguistic facts of speech that can interfere with writing, the tendency is that spelling problems decrease and the recovery of these segments happens without much trauma for the learner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geisa Borges Costa, UFBA

Doutora em Língua e Cultura pela Programa de Pós-graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia. Professora Adjunta IV da Universidade Federal da Bahia.

References

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós chegemu na esola, e agora? São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O estatuto do erro na língua oral e na língua escrita. In: GORSKI, Edair Maria; COELHO, Izete. (Orgs.). Sociolinguística e ensino: contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2006, p.267-276.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização & Linguística. São Paulo: Ed. Scipione, 1992.

CAGLIARI, L. C. Alfabetizando sem o BÁ-BÉ-BI-BÓ-BU. São Paulo: Scipione, 1999.

CÂMARA JÚNIOR, Joaquim Mattoso. Erros de escolares como sintomas de tendências linguísticas no português do Rio de Janeiro. In: UCHÔA, Carlos Eduardo Falcão (Org.). Dispersos de Mattoso Câmara Jr. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.

CARVALHO, Renata Lemos. A aquisição das consoantes líquidas por crianças usuárias de uma variedade não-padrão do português. 2009. 199 f. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

COSTA, Geisa Borges da Costa. O apagamento do rótico em coda silábica na escrita de estudantes catuenses. 180f. 2010. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística), Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, 2010.

FARACO, Carlos Alberto. Escrita e alfabetização. 7ª ed. São Paulo: Contexto, 2005.

FREITAS, Judith. A variante gráfica do zotro. In: FERREIRA et al. Diversidade do português do Brasil: estudos de dialectologia rural e outros. 2ª ed. Salvador: Centro editorial e didático da UFBA, 1994.

LEMLE, Miriam. Guia Teórico do Alfabetizador. São Paulo: Ática,1982.

MOLLICA, Maria Cecília. Variação, mudança e escrita. In: CARDOSO, Suzana. (Org.). Diversidade Linguística e Ensino. Salvador: EDUFBA, 1996, p.159-164.

MOLLICA, Maria Cecília. Da linguagem coloquial à escrita padrão. Rio de Janeiro: 7Letras, 2003.

MONTEIRO, Ana Márcia Luna. Sebra-ssono-pessado-asado: o uso do "s" sob a ética daquele que aprende. In: MORAIS, Artur Gomes (Org). O aprendizado da ortografia. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p.43-60.

MORAIS, Artur Gomes de. Representaciones Infantiles sobre la Ortografía del Portugués. Tese de Doutorado. Universidade de Barcelona. Espanha. 1995.

MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia: este peculiar objeto de conhecimento. In MORAIS, Artur Gomes (Org). O aprendizado da ortografia. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p.7-19.

MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia: ensinar e aprender. São Paulo: Ática, 2007.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Princípios do sistema alfabético do português do Brasil. São Paulo: Contexto, 2003.

SIMÕES, Darcília. Considerações sobre a fala e a escrita: fonologia em nova chave. São Paulo: Parábola, 2006.

ZORZI, Jaime Luiz. Aprender a escrever: a apropriação do sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.

Published

2025-07-22

How to Cite

Costa, G. B. (2025). PHONETIC PHENOMENA IN THE WRITING OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS: FENÔMENOS FONÉTICOS NA ESCRITA DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 15(43), 1–25. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i43.8181