THE DISCOURSE OF HUMOUR: FOCUS ON LINGUISTIC LEVELS

O DISCURSO DO HUMOR: FOCO NOS NÍVEIS LINGUÍSTICOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i43.8407

Keywords:

Speech analysis, Humor, Discursive Training, Previous knowledge

Abstract

This article aims to present a brief study about the discourse of humor (specifically in the written modality, that is, graphic-visual). In order for this work to be carried out, it was based on theoretical foundations of Discourse Analysis (AD), studies by Possenti (1998), Fiorin (2001), Koch (2015), Orlandi (2015), Maingueneau (2015), Pêcheux (1977), Charaudeau (2008) and Marcuschi (2008). The word humor comes from Latin and, according to the electronic dictionary Aurélio [Do lat. humor, oris.], in the first meaning, is “liquid or semi-liquid organic substance”. Only in the fifth meaning, Aurélio registers the sense that is consistent with the spirit of this paper: “comic vein; grace, spirit: everyone laughs at his stories: he always tells them with a lot of humour”. On the other hand, the Houaiss electronic dictionary presents, in the fourth sense, the meaning of “comicity in general, grace, playfulness. Considering the growth of linguistic studies, which explore humor through jokes and other genres, it was decided to produce an article that brought together a collection of texts in the field of humor, in order to analyze them in the light of the following linguistic levels: phonology, linguistic variation, semantic-lexical, presupposition, inference, prior knowledge, morphology, syntax, deixis and translation. It is evident that, because of the complexity and enchantment of the language, some texts contemplate more than one mechanism simultaneously.

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Author Biographies

Ismael Ribeiro da Silva, PPGEL-UEL

Licenciado em Letras Anglo-Portuguesas – UENP (2001). Especialista em Literatura e Estudos da Linguagem – UENP (2003). Especialista em Língua Inglesa – UNOPAR (2005). Mestre e doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem – Universidade Estadual de Londrina - PR.

Jaqueline Adriana Príncipe Pedro, PPGEL-UEL

Graduação em Letras-Anglo pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativas de Rolândia – FACCAR (2011). Pedagogia (2015), pela Faculdade Modelo, experiência na área de Letras. Especialização em Língua Portuguesa (2013) pela Universidade Estadual de Londrina – UEL. Especialização em Educação Especial: Deficiência Intelectual pelo Instituto São Francisco de Assis (2013) - ISFACES. Especialização em Educação Básica, Infância e Ludicidade (2014) pela Faculdade de Pinhais (FAPI). Atualmente, professora na Secretaria Estadual de Educação do Paraná. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina/PR. Este trabalho é uma parte da dissertação e está vinculado ao Projeto de Pesquisa, sob a orientação da Prof.ª Dr.ª Maria Isabel Borges - Quadrinhos e Análise Linguística - As personagens entram em atuação nas novelas gráficas.

Josué Marques  Ferreira, PPGEL-UEL

 

Licenciado em letras Vernáculas – Universidade Estadual de Londrina - PR; Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem – Universidade Estadual de Londrina - PR.

References

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Published

2025-07-13

How to Cite

Silva, I. R. da, Pedro, J. A. P., &  Ferreira, J. M. (2025). THE DISCOURSE OF HUMOUR: FOCUS ON LINGUISTIC LEVELS: O DISCURSO DO HUMOR: FOCO NOS NÍVEIS LINGUÍSTICOS. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 15(43), 1–15. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v15i43.8407