The Geography of trade in the city of Varzelândia, Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.61389/geofronter.v11.9428Keywords:
Commerce, city, socioeconomic relations, VarzelândiaAbstract
The history of humanity has been marked by an interrelationship between trade and the city, which has been intensified with the consolidation of the capitalist structure. Trade is not only a generator of wealth, but also an active agent in the process of organizing and configuring urban space. The dynamics of local trade in the city of Varzelândia, in the state of Minas Gerais, Brazil, sparked interest in researching this topic, as it promotes spatial interactions between traders and buyers (consumers). The purpose of this article is to analyze the process of expansion of commerce in cities and their socio-spatial dynamics, focusing on commercial activities in Varzelândia in the period from 2017 to 2022. The methodology adopted involved a literature review to establish its theoretical foundation, addressing the history of commerce and its process of evolution and innovation in socioeconomic dynamics. At the empirical level, fieldwork was carried out, followed by collection of the location points of all retail businesses located in the urban area, using the Google Earth platform. The results indicate that commerce plays a key role in generating wealth, through the circulation of products and services, boosting the economy in the space in which it is located, as observed in retail commerce in Varzelândia.
References
BASTOS, Suzana Quinet de Andrade; MARIONI, Larissa da Silva. Migração e Cidades Médias: Uma análise para Minas Gerais no ano 2000. Disponível em: <https://www2.ufjf.br/poseconomia//files/2011/03/TD-002-Suzana-Quinet-de-Andrade-Bastos-et-al.pdf >. Acesso em 12 de setembro de 2024.
BEZERRA, Juscelino Eudâmidas. Geografia, comércio e consumo: os supermercados como tema geográfico. Brasília: Revista Espaço e Geografia, v. 23, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/2236-56562020e40246
CASTANHO, Roberto Barboza; TEIXEIRA, Matheus Eduardo Souza. A evolução da agricultura no mundo: da gênese até os dias atuais. Ituiutaba: Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, v. 8, n. 1, p. 136-146, 2017.
CAVACO, Carminda. Comércio Retalhista em Espaço Rural: Principais tendências. Lisboa: Finisterra, XXXIV, 67-68, 1999, pp 121-129.
CLEPS, Geisa Daise Gumiero. O comércio e a cidade: novas territorialidades urbanas. Uberlândia: Sociedade & Natureza, [S. l.], v. 16, n. 30, 2006. DOI: https://doi.org/10.14393/SN-v16-2004-9183
CORRÊA, R. L. O espaço urbano. São Paulo: Ática, 1995.
DINIZ, Eduardo Henrique. Comércio eletrônico: fazendo negócios por meio da internet. Revista de Administração Contemporânea, v. 3, n. 1, jan. 1999, p. 71–86. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65551999000100005
FRANÇA, Iara Soares de; SOARES, Beatriz Ribeiro. Expansão urbana em cidades médias: uma reflexão a partir do núcleo e da área central de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. Rio de Janeiro: Geo UERJ, v.2, nº 17, 2008.
FREIRE, Ana Lucy Oliveira. O desenvolvimento do comércio e a produção do espaço urbano. GeoTextos, vol. 6, n. 2, 2010. DOI: https://doi.org/10.9771/1984-5537geo.v6i2.4829
GAETA, Antônio Carlos. Notas introdutórias sobre comercialização de alimentos e concentração de capital: os supermercados no Brasil – o caso de São Paulo. Boletim Paulista de Geografia, p.133-148.
HARVEY, David. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.
HUBERMAN, L. História da riqueza do homem. 20ª. ed. Trad. W. Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Sistema IBGE de Recuperação Automática – SIDRA. Censo Demográfico: séries temporais. 2023b. Disponível em: <https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-demografico/series-temporais/series-temporais/>. Acesso em: 10 de junho de 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Sistema IBGE de Recuperação Automática – SIDRA. Produto Interno Bruto dos municípios. 2023c. Disponível em: <https://sidra.ibge.gov.br/tabela/5938#resultado>. Acesso em: 10 em junho de 2024.
JAYNE, Marx. Cities and Consuption. London and New York: Editora Routledge, 2006. Disponível em: <https://www.routledge.com/Cities-and- Consumption/Jayne/p/book/9780415327343>. Acesso em: 12 de março de 2024.
LEFEBVRE, Henri. O Pensamento Marxista e a Cidade. Lisboa: Ed. Ulisséia, 1972.
LIMA, Tuiti Tamandaré de. O pequeno e o grande comércio (Elementos Teóricos). Boletim Paulista de Geografia, [S. l.], n. 65, p. 121–125, 1987.
MINAS GERAIS. Lei Ordinária Estadual nº 12.030, de 22 de dezembro de 1995. Cria Municípios e dá outras providências. Belo Horizonte: ALMG, 1995.
MINJORO, Mariana Santana; COSTA, Tonny Robert Martins da. A evolução do mercado de e-commerce no Brasil e como a pandemia do Covid-19 impactou este processo. São Paulo: Universidade de São Judas Tadeu, 2020.
PADILHA, Valquíria. Shopping center: a catedral da mercadoria. São Paulo: Boitempo, 2006.
PEREZ, Jorge Luis Sosa. As galerias comerciais de Pelotas e a percepção de lugar. Orientador: Prof. Dr. Sidney Gonçalves Vieira. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, 2009.
PEREIRA, Luiz Andrei Gonçalves. A Geografia do comércio internacional. In: SILVA, Paulo Fernando Jurado da; SPOSITO, Eliseu Savério; SANTANA, Mateus Ubirajara Silva (Org.). Geografia e economia: Relações e interfaces. Mato Grosso do Sul: UEMS, 2020, p. 346.
PINTAUDI, Silvana Maria. A cidade e as formas do comércio. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (Org.). Novos caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 2002. p. 143- 158.
PINTAUDI, Silvana Maria. Mudanças nas formas de Comércio Varejista e a Implantação dos Supermercados na Grande São Paulo – SP - Brasil. Rio Claro - SP: Boletim Paulista de Geografia, 2017.
PINTAUDI, Silvana Maria. Para uma leitura das formas de comércio varejista na cidade. Rio Claro: Cidades, v. 7, n. 11, 2010. DOI: https://doi.org/10.36661/2448-1092.2010v7n11.12230
SAAB, William Geoge Lopes; GIMENEZ, Luiz Carlos Perez. A segmentação do comércio varejista. Rio de Janeiro: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, 2000.
SALGUEIRO, Teresa Barata; CACHINHO, Herculano. Comércio, Consumo e (re)produção do espaço urbano. Lisboa: Apontamentos de Geografia, Série Investigação, nº. 14, 2002.
SALGUEIRO, Teresa Barata. Novas formas de Comércio. Lisboa: Finisterra, XXIV, 48, 1989, p.151-217.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
SANTOS, Milton. Desenvolvimento e Urbanização em Países Subdesenvolvidos: os dois sistemas de fluxo da economia urbana e suas implicações espaciais. Boletim São Paulo: Paulista de Geografia, 1977.
SILVA, Carlos Henrique Costa da. Estudos sobre o comércio e o consumo na perspectiva da geografia urbana. Santa Catarina: Geosul, v.29, n.58, 2014.
SILVA, Renata Rodrigues da. Centros comerciais e shopping centers: transformações no espaço urbano de Uberlândia (Mg). Orientador: Profª. Drª. Geisa Daise Gumiero Cleps. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2012.
SILVEIRA, Márcio Rogério (org). Circulação, transporte e logística: diferentes perspectivas. São Paulo: Outras Expressões, 2011.
VARGAS, Heliana Comin. Comércio: Localização Estratégica ou Estratégia na Localização? Orientador: Profª. Gilda Collet Bruna. Tese (Doutorado em Estruturas Ambientais Urbanas), Faculdade de Arquitetura e Urbanismo – USP. São Paulo, 1992.
VARGAS, Heliana Comin. Espaço terciário: o lugar, a arquitetura e a imagem do comércio. São Paulo: Senac, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores concedem à revista GEFRONTER os direitos autorais sobre o texto aceito para publicação. Autorizações especiais podem ser concedidas mediante aceite do editor do periódico.