Equipe Editorial

EDITORES

Fernando Guimarães Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Lucelia Tavares Guimaraes, UESMS

EDITORIA ON LINE

Jaqueline Maguetas

Gerson Rodrigues

CONSELHO EDITORIAL

Diogo da Silva Roiz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Ademilson Batista Paes, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Antônio Chizzotti, Pontifícia Universidade Católica (PUC/SP), Brazil

Claudete Cameschi de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

Elisangela Alves da Silva Scaff, Universidade Federal do Parana (UFPR), Brazil

Sra Estela Natalina Mantovani Bertoletti, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Ester Fraga Vilas-Bôas Nascimento, Universidade Tiradentes (UNIT), Brazil

Eurize Caldas Pessanha, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Guillermo Arias Beaton, Facultad de Psicologia de la Universidad de La Habana (UH), Cuba

Horácio González López, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Veracruzana (UV), Mexico

Irene Marquina Sánchez, Facultad de Idiomas, Universidad Veracruzana (UV), Mexico

João Vírgilio Tagliavini, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Brazil

José Antonio Souza, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

José Carlos Miguel, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Brazil

José María Hernández Díaz, Universidad de Salamanca (USAL), Spain

Laura Marisa Carnielo Calejon, Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), Brazil

Kizzy Morejón, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Brazil

Marcos Antônio Menezes, Universidade Federal de Goiás (UFG), Brazil

Marcos Aurélio Barbai, Labeurb/Nudecri/Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brazil

Maria do Rosário Longo Mortatti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Brazil

Olívia Maria Ferreira Gonçalves Figueiredo, Faculdade de Letras da Universidade do Porto / Centro de Linguística da Universidade do Porto (U.PORTO), Portugal

Silvane Aparecida de Freitas, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

SRa. Silvia Regina Vieira da Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Brazil

Valdemir Miotello, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Brazil

Vania Maria Lescano Guerra, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

PARECERISTAS AD HOC 2017 - 2020

Alcione Maria Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

Kesia Caroline Ramires Neves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil

Adalberto Romualdo Pereira Henrique, Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Brazil

Adelisandra Silva Santos Castelhano, Faculdade Frutal (FAF/UNIESP), Brazil

ADEMAR ALVES DOS SANTOS, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brazil

Adriana Aparecida Pinto, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Américo de Araujo Pastor Junior, Universidade Católica de Petrópolis (UCP); Universidade Federal Fluminense (UFF); Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brazil

Ana Paula Inacio Diorio, Instituto Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) e Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Brazil

Ana Paula Pereira Arantes, Faculdade Aldete Maria Alves (FAMA) e Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE), Brazil

André Luis de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Brazil

Andréia Vicência Vitor Alves, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Profa. Dra. Bartolina Ramalho Catanante, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Sra Bernadete De Lourdes Streisky Strang, Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)

Camila da Silva Nunes, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Brazil

Cibele Cristina Oliveira Mendanha Dias, Kroton Educacional, Brazil

Cleomar Locatelli, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Brazil

Profa. Dra. Celi Corrêa Neres, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Diego Machado Ozelame, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Brazil

Diogo da Silva Roiz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Eder Aparecido de Carvalho, Instituto Federal Catarinense (IFC), Brazil

Edvonete Souza de Alencar, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Eimard Gomes Antunes do Nascimento, Universidade de Aveiro (UA - Portugal) Ministério da Educação (CAPES - Brasil), Portugal

Eliane Cleide da Silva Czernisz, Universidade Estadual de Londrina

Eliza Adriana Sheuer Nantes, Universidade Norte do Paraná (UNOPAR), Brazil

Enio Freire De Paula, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo , Campus de Presidente Epitácio (IFSP/PEP), Brazil

Errivaine Aparecida Ferreira

Elisandro Rodrigues, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e Residência Multiprofissional em Saúde/Gerência de Ensino e Pesquisa - Grupo Hospitalar Conceição (GHC), Brazil

Eurize Caldas Pessanha, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Everaldo da Silva, Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI) e Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE), Brazil

Everton Bedin, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Brazil

Everton Fêrrêr de Oliveira, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Brazil

Fabiane de Andrade Leite, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Brazil

Fábio Luiz da Silva, Universidade Norte do Paraná (UNOPAR), Brazil

Filicio Mulinari, Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes), Brazil

Flávio Reis Santos, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Brazil

Francisco Jeimes de Oliveira Paiva, Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Brazil

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Brazil

Giovani Ferreira Bezerra, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Prof. Dr. Gustavo Cunha de Araújo, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Brazil

Hamilton Viana Chaves, Universidade de Fortaleza (UNFOR) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Brazil

Irene Marquina Sánchez, Facultad de Idiomas, Universidad Veracruzana (UV), Mexico

Iasmin Zanchi Boueri, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Brazil

Sr Ítalo de Paula Casemiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brazil

Jadson Justi, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Brazil

Jefferson Carriello Carmo, Universidade de Sorocaba (UNISO), Brazil

Jefrei Almeida Rocha, Faculdade Ateneu (FATE), Brazil

Jenerton Arlan Schütz, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Brazil

José Edimar Souza, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Brazil

João Paulo Roberti Junior, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brazil

Josiane Peres Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Naviraí (UFMS/CPNV)., Brazil

Juliana Borba Santos, Secretaria de Educação de Pernambuco (SEE/PE), Brazil

Karine Lôbo Castelano, Universidade Candido Mendes (UCAM), Brazil

Kênia Hilda Moreira, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Doutora Ketilin Mayra Pedro, Diretora e Docente da Área de Ciências Humanas e Sociais - Centro Universitário Sagrado Coração (Bauru/SP) Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem - Unesp/Bauru, Brazil

Lara Rodrigues Facioli, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Brazil

Lucilene Soares da Costa, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Lauro Roberto Lostada, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brazil

Profa. Dra. Léia Teixeira Lacerda, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Manoela Perez Chaves, Brazil

Prof. Dr. Manoel dos Santos Costa, INSTITUTO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO MARANHÃO - IEMA., Brazil

Maria Cristina Giorgi, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ), Brazil

Maria de Lourdes Pinheiro, Faculdade Aldete Maria Alves (FAMA), Instituição Ituramense de Ensino Superior, Brazil

Maria do Socorro Costa Coelho, Universidade Federal do Pará (UFPA), Brazil

Maria Helena Bimbatti Moreira, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Maria José de Jesus Alves Cordeiro

Marily Oliveira Barbosa, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Brazil

Dra. Melissa Probst, Brazil

Mirlene Ferreira Macedo, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Brazil

Miryan Cristina Buzetti, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Brazil

Neide Araujo Castilho Teno, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Nilda da Silva Pereira, Universidade de Vila Velha (UVV), Brazil

Olga Maria dos Reis Ferro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brazil

Raquel Elizabeth Saes Quiles, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

Raquel Marques Ribeiro Santos, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Raquel Rosan Christino Gitahy, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) e Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE), Brazil

Regiani Magalhães de Oliveira Yamazaki, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brazil

Rogério Dias Renovato, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Sandra Cristina de Souza, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

SRa. Silvia Regina Vieira da Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Brazil

Silvino Areco, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

Tania Renata Prochnow, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Brazil

Wellington Lima Amorim, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Brazil

Willian Lazaretti da Conceicao, Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará, Brazil

Vilma Miranda de Brito, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Brazil

Vlademir Marim, Universidad Autónoma de Madrid (UAM), Brazil

Thiago Donda Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil

Wagner Marcelo Pommer, UNIFESP, Diadema., Brazil