Digital Posters For Digital Literacy Development

Visualizações: 171

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.26514/inter.v13i37.5131

Palabras clave:

Aprendizagem de Habilidades, Formação de professores, Informática e educação, Literacia digital

Resumen

This article deals with the construction of digital posters in the classroom, in teacher education, as a differentiated approach, exercising aspects related to Digital Literacy. The material of this article is an extraction of the activities and reflections of the fourth meeting, which followed the reading of the text referring to the concept of Digital Literacy, which served as a support to the development of digital posters analyzed in this article. The research is positioned in a qualitative bias and was developed during the training of mathematics teachers, composed of synchronous and asynchronous meetings. The training that gave rise to the analyzed data uses several technologies, with the bias of authorship and critical development defended in the concept of Digital Literacy. As a result, we have 12 digital posters that highlight aspects such as Digital Literacy skills and 5 criticalities, which is a central feature of the Digital Literacy concept. We understand that although the speech and position of the teachers, shown during the training, already indicate a reflection in their practice, when they realize that among the skills there is no order of importance or attributes, but all have their relevance and that they must be worked on. according to the possibilities offered by the activity and the teacher's goal.

Biografía del autor/a

Fernanda Schuck Sápiras, Universidade Luterana do Brasil

Doutora e Mestre pela Universidade Luterana do Brasil, trabalha com formações de professores na área de Tecnologias Digitais e desenvolve projetos ligados a Literacia Digital e a Linguagens de Programação, do Ensino Infantil ao Ensino Superior, professora graduada em Licenciatura Plena em Matemática pelas Faculdades Integradas de Taquara, ex-bolsista PIBID em projetos de Laboratório de Matemática e professora de oficinas de matemática para aulas inovadoras. 

Arno Bayer, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Matemática pela Faculdade Porto Alegrense (1974) e doutorado em Educação pela Universidad Pontificia de Salamanca (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Luterana do Brasil e professor orientador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) no Mestrado e Doutorado. Avaliador de Curso de Graduação e Avaliador Institucional do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior.Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Estatística, Ensino Médio, Estatística e Educação Matemática.

Citas

BUCKINGHAM, D. Defining Digital Literacy—What Do Young People Need to Know About Digital Media. In: Digital Literacies—Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2008. p. 263–276.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafio. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, p. 221–236, 2003.

ERSTAD, O. Trajectories of Remixing: Digital Literacies, Media Production and Schooling. In: Digital Literacies—Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2008. p. 180–202.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa Qualitativa em educação. São Paulo: Artmed, 2010.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 5a ed. Rio de Janeiro: Record, 2005.

JENKINS, H. Convergence Culture. Click Nothing, p. 308, 2006.

JENKINS, H. et al. Confronting the Challenges of Participatory Culture. Massachusetts: MIT Press, 2009. v. 21

KELLNER, D.; SHARE, J. A Mídia-Educação Crítica e a Democracia Radical. In: APPLE, M. W.; AU, W.; GANDIN, L. A. (Eds.). . Educação Crítica: Análise Internacional. São Paulo: Artmed, 2011. p. 315–330.

MARTIN, A. Digital Literacy and the “Digital Society”. In: Digital Literacies—Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2008. p. 151–176.

PAPERT, S. A máquina das crianças. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1994.

RANTALA, L.; SUORANTA, J. Digital Literacy Policies in the EU— Inclusive Partnership as the Final Stage of Governmentality? In: Digital Literacies—Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2008. p. 91–117.

SILVA, E. M.; RAMOS, F. M.; BATISTA, J. C. Desafios no desenvolvimento de competências comunicacionais nos cursos de licenciatura das universidades do Nordeste brasileiro. Ciência da Informação, v. 45, n. 2, 2016.

Publicado

2022-05-21

Cómo citar

Sápiras, F. S., & Bayer, A. (2022). Digital Posters For Digital Literacy Development. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, 13(37). https://doi.org/10.26514/inter.v13i37.5131

Número

Sección

Artigos