THE DISCOURSE OF "YOUTH PROTAGONISM" IN BNCCEM: DISPLACEMENTS AND MOVEMENT OF SENSES

O DISCURSO DO “PROTAGONISMO JUVENIL” NA BNCCEM: DESLOCAMENTOS E MOVIMENTO DE SENTIDOS

Visualizações: 63

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.370

Keywords:

Subject. Discourse. Youth Protagonism. Meaning.

Abstract

ABSTRACT: The objective of this article is to analyze how the discourse of youth protagonism inserted in the texts of the BNCCEM correlates with the discourses of entrepreneurial bias directed to young people by the UN/UNESCO since 1965, attributing to young people the role of being the main agent of an action, a social actor. In this sense, we want to reflect on how this proposal appears in our Educational Teaching Policy, not historically, but constitutively embodied in terms such as proactivity, autonomous subject and leader, because such expressions coadunit directly with the labour market. Thus, we will describe from the perspective of Pecheutian Discourse Analysis the displacements and movements of senses that mobilize the Subject, Ideology and Symbolic.

KEYWORDS: Subject. Discourse. Youth Protagonism. Meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilson Vilasboas Seba, PPGL-UNEMAT

Mestrando em Linguística pela Universidade do Estado de Mato Grosso Carlos Alberto Reyes Maldonado (UNEMAT).

Joelma Aparecida Bressanin, UNEMAT

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas. Mestrado em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso. Professora efetiva na Universidade do Estado de Mato Grosso, atuando no Curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguística.

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do estado. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1980.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2018. Produção editorial fundação Carlos Alberto Vanzolini gestão de tecnologias em educação.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular–BNCCEM. 3ª versão. Brasília, DF, 2018. Disponível:<<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/bncc-ensino-medio>. Acesso em 10/07/2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, 1998.
BRASIL. Lei de Diretrizes e bases da educação. Senado Federal, Centro Disponível em http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/lei9394.pdf> Acesso em 05/07/2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino Médio. Brasília: 2000. Disponível em <http://www.mec.gov.br> Acesso em 05/07/2019.
COSTA, Antônio Carlos Gomes da. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.
ONU. Organização das Nações Unidas. Congresso Mundial sobre a Juventude. Declaración de Barcelona, 1985.
ONU. Guia prático para a sociedade civil. O campo de ação da sociedade civil e o sistema dos Direitos Humanos das Nações Unidas. Palais des Nations CH 1211 Geneva 10 – Switzerland, 2004.
ORLANDI, Eni P. Discurso em análise, Sujeitos, Sentidos e Ideologias Campinas SP: Pontes Editora, 2012.
ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 11. ed. Campinas SP: Pontes Editores, 2013.
ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2008.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução Eni Pulcinelli Orlandi [et al.] - 2.ed. - Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1995.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Representação no Brasil. Políticas públicas de/para/com juventudes. 2. imp. Brasília: UNESCO, 2005.

Published

2021-06-29

How to Cite

Seba, A. V., & Bressanin, J. A. (2021). THE DISCOURSE OF "YOUTH PROTAGONISM" IN BNCCEM: DISPLACEMENTS AND MOVEMENT OF SENSES: O DISCURSO DO “PROTAGONISMO JUVENIL” NA BNCCEM: DESLOCAMENTOS E MOVIMENTO DE SENTIDOS. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(34), 1–13. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.370