THE PORTUGUESE LANGUAGE FOR FOREIGNERS IN THE INTERNATIONALIZATION MOVEMENT OF THE FEDERAL TECHNOLOGICAL UNIVERSITY OF PARANÁ, FRANCISCO BELTRÃO CAMPUS

A LÍNGUA PORTUGUESA PARA ESTRANGEIROS NO MOVIMENTO PELA INTERNACIONALIZAÇÃO DA UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ, CAMPUS FRANCISCO BELTRÃO

Visualizações: 35

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.379

Keywords:

Internationalization; Portuguese for foreigners; Discourse; Cultural exchanges.

Abstract

ABSTRACT: In order to analyze the truths constructed in the speeches produced by the students of the Oral and Written Communication course of the Food Engineering course and students of the Portuguese undergraduate course at UNAM, a project was carried out to exchange emails between students using the Portuguese language. The methodology was a bibliographic survey. Each institution aimed to develop cultural exchanges through the intermediation of digital platforms and guidance from the project's teachers. As a result, we verified that the regularity of the sequences analyzed was based on the work and study routine that involves the daily lives of these students, which discourages and hinders the possibilities of internationalization via the online platform.

KEYWORDS: Internationalization; Portuguese for foreigners; Discourse; Cultural exchanges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carina Merkle Lingnau, UTFPR/PPGEFB-UNIOESTE

Possui graduação em Licenciatura em Língua Portuguesa e Inglesa pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Doutorado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá. Professora na graduação da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus Francisco Beltrão.

References

BAUER, M. W; GASKEL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático I tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ : Vozes, 2002.
DA NÓBREGA, M. H. Políticas linguísticas e internacionalização da língua portuguesa: desafios para a inovação. Revista de Estudos da Linguagem, v. 24, 2016, p. 417-445.
FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo (SP), v. 114, 2001, p. 197-223.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber: Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 8ª.ed – Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
KNOBEL, M. Brazil: Study-abroad initiative needs careful study. 18 December 2011. Disponível em:
<http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20111216171338689>. Acesso em: 01 de dez. 2015.
KNOBEL, M. Ensino superior: Ciência sem Fronteiras. Programa Ensino Superior da UNIVESP TV, 07 de março de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=G0JgUUl4FHc. Acesso em: 18 jan. 2017.
KRAWCZYK, N. R. As Políticas de Internacionalização das Universidades no Brasil: o caso da regionalização no Mercosul. Políticas Educativas, v. 1, 2008, p. 32-47.
LIMA, M. C. L. A internacionalização da educação: qual o rumo da educação superior? Aula pública Ópera Mundi gravada no Câmpus UNESP Bauru – Tvunesp, 05 de maio de 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rkUB61_i5ZM. Acesso em: 18 jan. 2017.
MOROSINI, M. C. Internacionalização da Educação Superior no Brasil pós- LDB: o impacto das sociedades tecnologicamente avançadas. In: Mariluce Bittar; João Ferreira de Oliveira; Marília Costa Morosini. (Org.). Educação superior no Brasil - 10 anos pós-LDB. 1ed.Brasília - DF: INEP, 2008. v. 2, p. 285-304.
MOROSINI, M. C. Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educação em Revista (online), 2017.
MULLER, C.C. EAD nas organizações. 1ed. Curitiba, PR: IESDE, 2012.
RETO, L. (org) et al. Potencial Econômico da Língua Portuguesa. Lisboa: Leya, 2012.
SCHWARTZMAN, S; Castro, C. M; H Barros; Ito-Adler, J. Cem mil bolsas no Exterior. Interesse Nacional, 2012, v. 2, p. 25-36.
VEYNE, P. Foucault: seu pensamento, sua pessoa. Trad. Marcelo Jacques de Morais. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
WALSH, C. Pensamiento crítico y matriz (de) colonial-reflexiones lationoamericanas. Quito: Abya-Yala, 2005.

Published

2021-07-03

How to Cite

Lingnau, C. M. (2021). THE PORTUGUESE LANGUAGE FOR FOREIGNERS IN THE INTERNATIONALIZATION MOVEMENT OF THE FEDERAL TECHNOLOGICAL UNIVERSITY OF PARANÁ, FRANCISCO BELTRÃO CAMPUS: A LÍNGUA PORTUGUESA PARA ESTRANGEIROS NO MOVIMENTO PELA INTERNACIONALIZAÇÃO DA UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ, CAMPUS FRANCISCO BELTRÃO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(34), 1–12. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i34.379