AN INVESTIGATION INTO THE BEHAVIOUR OF THE EXPRESSION OF FUTURITY WITH THE "SIMPLE FUTURE" FORM VERSUS THE "VERBAL PERIPHRASIS IR + INFINITIVE AND THE VARIETIES "NÓS" AND "A GENTE" IN TEXTUAL GENRES OF THE SPEECH-WRITING CONTINUUM

UMA INVESTIGAÇÃO DO COMPORTAMENTO DA EXPRESSÃO DE FUTURIDADE COM A FORMA DO “FUTURO SIMPLES” VERSUS A “PERÍFRASE VERBAL IR + INFINITIVO E AS VARIEDADES “NÓS” E “A GENTE” EM GÊNEROS TEXTUAIS DO CONTÍNUO FALA-ESCRITA

Visualizações: 194

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8117

Keywords:

Norma padrão, Regras variáveis, Sociolinguística Educacional

Abstract

Sociolinguistic studies have shown that in the Brazilian school context, pronominal and verbal teaching prioritises aspects coined by the grammatical tradition, the reality of which has been a cause for concern and study by researchers in the field of linguistics, especially in the field of sociolinguistics, as it is far removed from the Brazilian linguistic reality. In view of this, this study aims to present an investigation of variation in the forms of expression of the 1st person plural and variation to refer to the future, which have been presented in various studies such as VIEIRA (2019); (FARACO, 2008); MATOS E SILVA (2004), among others. In order to investigate the variable phenomena of the pronominal variation "Nós" versus the form "A gente" and the expression of futurity with the form of the "simple future" versus the "verbal periphrasis ir + infinitive", following aspects proposed by Educational Sociolinguistics, the corpus of this research consists of different textual genres of the speech-writing continuum proposed by Bortoni-Ricardo (2004). Based on the analysis of the phenomena investigated, we found that language shows a set of variable rules. With this in mind, we hope to contribute to a reflection on the teaching of the Portuguese language as a grammatical phenomenon, based on the assumptions of Educational Sociolinguistics, thus helping to ensure that language is increasingly considered by speakers as a means of social and cultural interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fátima Christina Calicchio, UEL

Possui Licenciatura em Letras Português/Inglês e respectivas literaturas (2009) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Mestrado em Letras na área de Estudos Linguísticos (2014), pela mesma universidade; doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista CAPES; Tem experiência em docência nos níveis fundamental, médio e superior, bem como na modalidade a distância e na autoria de material didático para EAD; Tutora on-line do curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Tecnologia Educacional Digital pelo NEAD (Núcleo de Educação a Distância) UAB (Universidade Aberta do Brasil) UEL. ; Integrante do grupo de pesquisa VALEN (Variação linguística na Escola e Normas) . Tem interesse em estudos da língua á luz da Sociolinguística, do Funcionalismo e da Linguística textual.

References

ALKMIN, T. Sociolinguística. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. Introdução à linguística: domínios e fronteiras. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 21-47.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAKHTIN, M. & VOLOSHINOV, V.N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2001.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BRONCKART, Jean, Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um iteracionismo sociodiscursivo. Trad. De Anna Rachel Machado, Péricles Cunha. São Paulo: Educ., 1999.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Gramática reflexiva. São Paulo: Atual, 2013.

CUNHA, C. F.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

FARACO, Carlos Alberto. Norma-padrão brasileira – Desembaraçando alguns nós. In: Linguística da Norma - Marcos Bagno [org]. São Paulo, Edições Loyola,2002. p. 37-61.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2010.

FERREIRA, Mauro. Aprender e praticar gramática. São Paulo: FTD, 2002.

MATTOS E SILVA, Rosa Virgínia. O português são dois: variação, mudança, norma e a questão do ensino de português. In: O português são dois: novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo: Parábola, 2004. p. 128-151.

MESQUITA, Roberto Melo. Gramática da língua portuguesa. São Paulo: Saraiva, 2014.

NEVES, Maria Helena de Moura. Gramática de usos do português. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Um estudo textual-discursivo do verbo no português no português do Brasil. 1991. 330f. Tese (Doutorado em Linguística) –Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1991.

VIEIRA, Silvia Rodrigues; "Para Uma Norma-Padrão Flexível no Contexto Escolar: Contribuições dos Estudos Sociolinguísticos", p. 243 -264. In: Dimensões e Experiências em Sociolinguística. São Paulo: Blucher, 2019.

Published

2023-09-15

How to Cite

Calicchio, F. C. (2023). AN INVESTIGATION INTO THE BEHAVIOUR OF THE EXPRESSION OF FUTURITY WITH THE "SIMPLE FUTURE" FORM VERSUS THE "VERBAL PERIPHRASIS IR + INFINITIVE AND THE VARIETIES "NÓS" AND "A GENTE" IN TEXTUAL GENRES OF THE SPEECH-WRITING CONTINUUM: UMA INVESTIGAÇÃO DO COMPORTAMENTO DA EXPRESSÃO DE FUTURIDADE COM A FORMA DO “FUTURO SIMPLES” VERSUS A “PERÍFRASE VERBAL IR + INFINITIVO E AS VARIEDADES “NÓS” E “A GENTE” EM GÊNEROS TEXTUAIS DO CONTÍNUO FALA-ESCRITA. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(39), 1–22. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8117