BIG BROTHER BRAZIL: A SOCIOLINGUISTIC PERCEPTION ABOUT STEREOTYPE AND LINGUISTIC PREJUDICE

BIG BROTHER BRASIL: UMA ANÁLISE SOCIOLINGUÍSTICA SOBRE ESTEREÓTIPO E PRECONCEITO LINGUÍSTICO

Visualizações: 16

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8120

Keywords:

Linguistic Prejudice, Xenophobia, Stereotype, Big Brother Brazil

Abstract

ABSTRACT: Sociolinguistic assumptions believe to language is a social heterogeneous system (COELHO, 2015; SCHIFFRIN, 2006). That is, language remains gradually modifying because of social context of each human being belongs. Simultaneously, linguistics variations inside of mother tongue is providing to stereotypes of superiority in according with regional varieties, more specifically, giving to idea that there is a right form of  speech communication, where speakers should to forget their culture or beliefs to adapt a specific context.  In reason this, linguistic prejudice, as such as, xenophobia remain in evidence in accordance with announcer features. Under this perspective, this paper pretends to assemble cases of discriminations established to inside of language as linguistics aversions, associated by stereotype or resultant product namely xenophobia. For your information, as object of research will be analyzed some videos parts of event starred by a participant Juliette Freire in a Reality Show denominated Big Brother Brazil (BBB) of 2021 produced by television network Globo, furthermore, found in Youtube platform too. Results showed that the linguistic prejudice occurred in relation of the northeastern competitor graduated in Law and Letters (Arts and Communication) involves more than linguistics questions, as well as, your social identity establishing that discrimination from variation linguistic goes beyond of regional context and overlaps social standing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica Prestes  Rosas, UENP

Graduada em Letras Português/Inglês, pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP/2018). Durante a graduação participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência de Língua Inglesa (PIBID), atuando nas escolas Estaduais da Cidade de Cornélio Procópio, tendo como aparato o uso dos gêneros textuais, os recursos multimodais e as capacidades de linguagem (2017-2018). Especializada em “Educação do campo e Ensino de Literatura Inglesa” (UNIFCV/2020). ORCID:

Naraiane Taís da Silva, UENP

Graduada em Letras Português/Inglês, pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP/2018). Durante a graduação participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência de Língua Inglesa (PIBID), atuando nas escolas Estaduais da Cidade de Cornélio Procópio, tendo como aparato o uso dos gêneros textuais, os recursos multimodais e as capacidades de linguagem (2017-2018). Especializando-se em “Metodologia de Ensino em Língua Inglesa” (UNIFCV/2020).

References

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico – o que é, como se faz. 15 ed. Loyola: São Paulo, 2002.

BRANDÃO, Sílvia Maria; BIAZOLLI, Caroline Carnielli; SENE, Marcus Garcia. Preconceito linguístico dentro e fora da rede: o projeto a construção dos corpora e os resultados preliminares. Falange Miúda, v.5, n.2, p.222-243, 2020.

CAMACHO, Roberto Gomes. Norma culta e variedades linguísticas. In: Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica - Unesp, p. 34-49, v. 11, 2011.

CONKÁ, Karol. Karol Conká é xenofóbica ao fazer comentário sobre Juliette – BBB21. Publicado por: johndevonne. Segundos: 56; 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SqzbEI1XcT0

CASELLA, C. A. de O. A Representação da Variação Linguística em Tirinhas de Chico Bento (Dossiê História em Quadrinhos: Criação, Estudos da Linguagem e usos na Educação). Revista Temporis [Ação] (Periódico acadêmico de História, Letras e Educação da Universidade Estadual de Goiás). Cidade de Goiás; Anápolis. V. 16, n. 02, p. 82-96 de 469, número especial, 2016.

CASTRO, Antonilma Santos Almeida. Língua e Identidade: problematizando a diversidade linguística na escola. Feira de Santana: Sitientibus, n. 37, p.135-149, 2007.

COELHO, Izete Lehmkuhl. Para compreender sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2015.

COUPLAND, Nikolas. Style: Language variation and identity. United States of America, New York: Cambridge University Press, 2007.

FISHBEIN, M.; AJZEN, I. Belief, attitude, intention and behaviou: an introduction to theory and research. Massachusetts: Addison-Wesley, 1975.

FREIRE¹, Juliette. Juliette fala sobre os preconceitos que sofre por ser do Nordeste (Xenofobia). Publicado por: Área do Curioso. Minutos: 1:35; 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GVc1qp9UX7w

FREIRE, Juliette. Karol Conká e Participantes Debochando do Sotaque da Juliette. Publicado por: Viking. Segundos: 56; 2021. Disponível em: https://youtu.be/UD8S7pvMbdM.

KING, Kendall A; HORNBERGER, Nancy H. In: Encyclopedia of Language and Education: Research Methods in language and Education. Springer Science + Business Media LLC, p. 27-39, v. 10, 2008.

LEITE, Cândida Mara Britto. Estereótipos sociais e suas implicações para os estudos sociolinguísticos. Estudos da Língua (gem), v. 9, n. 1, p. 91-104, 2011.

LIMA, Danielle Constantino; BURGEILE, Odete. Uma perspectiva sociolinguística no estudo diacrônico da língua em matérias jornalísticas de Rondônia. II Congresso Internacional de Linguística e Filologia, XX Congresso Nacional de Linguística de Filologia, Rio de Janeiro: CIFEFIL, 2016.

LIPPMANN, W. Opinião pública. Tradução e prefácio de Jacques A. Wainberg. Petrópolis: Vozes, 2008. Primeira Edição: 1922. Coleção Clássicos da Comunicação Social.

ROSAS, Angélica Prestes; SILVA, Naraiane Taís. Uma perspectiva sociolinguística sobre identidade e esteriótipo no discurso humorístico Stand Up Comedy. Diálogo e Interação, CP, v. 14, 2020.

SANTOS, Samuel; SANTANA, Joice Lima; SANTANA, André Luiz Ferreira. A variação linguística e o preconceito linguístico no âmbito escolar. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 8, 2015.

SANTANA, Sabrina Bezerra. Xenofobia no Brasil e a aplicabilidade da lei nº 7.716/89. Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) - Centro Universitário Tabosa de Almeida - ASCES/ UNITA, 2019.

SILVA, Antonio Jose Bacelar da. Português de arremedo: um lado do preconceito linguístico no Brasil. Cadernos de Estudos Lingüísticos, v. 61, p. 1-19, 2019.

SCHIFFRIN, Deborah. In other words: variation in inference and narrative. United States of America, New York: Cambridge University Press, 2006.

VITORINO, Cleide Aparecida; VITORINO², William Rosa Miranda. Xenofobia: política de exclusões e de discriminações. Revista Pensamento Jurídico, v. 12, n. 2, 2018.

WITKWSKI, Rejane; VOGES, Márcia Cristina Neves; FRANZEN, Bruna Alexandra. A Sociolinguística e suas principais correntes de estudo. Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI): Letras - Língua Portuguesa e Respectiva Literatura (LED0168) - Sociolinguística – Prática, 2013.

Published

2024-04-18

How to Cite

 Rosas, A. P., & Silva, N. T. da. (2024). BIG BROTHER BRAZIL: A SOCIOLINGUISTIC PERCEPTION ABOUT STEREOTYPE AND LINGUISTIC PREJUDICE: BIG BROTHER BRASIL: UMA ANÁLISE SOCIOLINGUÍSTICA SOBRE ESTEREÓTIPO E PRECONCEITO LINGUÍSTICO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(35), 1–21. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8120