DIDACTIC BOOK: ANALYSIS OF LINGUISTIC VARIATION IN THE SIXTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL PORTUGUESE LANGUAGE BOOK

LIVRO DIDÁTICO: ANÁLISE DA VARIAÇÃO LINGUÍSTICA NO LIVRO DE LÍNGUA PORTUGUESA DO SEXTO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL

Visualizações: 195

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i37.8138

Keywords:

Textbook, Sociolinguistics, Linguistic Variation, Education

Abstract

This study aimed to analyze the way linguistic variation is dealt with in the Portuguese Language textbook (Volume 1, 6th year of Elementary School – Teacher's Manual) entitled Portuguese: connection and use, signed by Dileta Delmanto and Laiz B. de Oak. This is a document review work, of a qualitative nature. The theoretical support is centered on the ideas of Alkmim (2012), Bortoni-Ricardo (2014), Camacho (2012), Carvalho-Belini (2014), Creswell (2010), Labov (2008), Marcuschi (2002; 2007), Milroy (2011), Mollica (2015), Paiva (2015), Possenti (1996), Preti (2004; 1977), Severino (2016), in addition to other authors and official documents. The analysis allowed us to verify that the authors intended a specific section called Language is not always the same to discuss the theme of linguistic variation. However, it is important to emphasize that only units 1, 2 and 6 brought this theme, which indicates that the debate on the discredited variations of the language still occupies little space in textbooks, and that the standard variation is still prioritized in the teaching of Portuguese language in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josué Cordovil Medeiros, IFAM

Doutorando em Educação na Amazônia – PGEDA na Universidade Federal do Amazonas. Docente no Instituto Federal do Amazonas (IFAM) campus Coari, Amazonas.

References

ALKMIM, Tânia. Sociolinguística – parte 1. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina. (Orgs.) Introdução à linguística: domínios e fronteiras. vol. 1. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 23-50

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Manual de Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia Digital – PNLD2021: projetos integradores e projetos de vida. Brasília, 2021. Disponível em: < https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/escolha-pnld-2021-projetos >. Acesso em: 16 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais - Língua Portuguesa: Ensino de quinta a oitava séries. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa: Ensino de primeira a quarta séries. Brasília, 1997.

BRASIL. Presidência da República. Lei 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acessado em: 16 ago. 2021.

CAMACHO, Roberto Gomes. Sociolinguística – parte 2. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina. (Orgs.) Introdução à linguística: domínios e fronteiras. vol. 1. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012. P. 51-85.

CARVALHO-BELINI, Raimunda Gomes de; SOUSA, Maria Margarete Fernandes de. A variação linguística no livro didático: um olhar sob a perspectiva sociolinguística. Revista (Con) Textos Linguísticos, v. 8, n. 10, p. 211-230, 2014. Disponível em: < https://www.periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/5839>. Acesso em: 12 ago. 2021.

CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Magda Lopes. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DELMANTO, Dileta; CARVALHO, Laiz B. de. Português: conexão e uso, 6º ano: ensino fundamental, anos finais. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. Tradução: Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre, Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (Orgs.). Gêneros Textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONISIO, Ângela Paiva. Princípios gerais para o tratamento das relações entre a fala e a escrita. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONISIO, Ângela Paiva. (Orgs.). Fala e escrita. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MILROY, James. Ideologias linguísticas e as consequências da padronização. Trad.: Marcos Bagno. In: LAGARES, Xoán; BAGNO, Marcos. (Orgs.). Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2011. P. 49-87.

MOLLICA, Maria Cecilia. Fundamentação teórica: conceituação e delimitação. In: MOLLICA, Maria Cecilia; BRAGA, Maria Luiza. (Orgs.). Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto, 2015. p. 9-14.

OTONI, Patrícia. Língua Portuguesa. Curso Pré-Universitário Popular. Universidade Federal de Juiz de Fora. 2014.

PAIVA, Maria da conceição de. A variável gênero/sexo. In: MOLLICA, Maria Cecilia; BRAGA, Maria Luiza. Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto, 2015. P. 33-42.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1996.

PRETI, Dino. Estudos de língua oral e escrita. Rio de janeiro: Lucerna, 2004.

PRETI, Dino. Sociolinguística: os níveis da fala, um estudo sociolinguístico do diálogo na literatura brasileira. 3. ed. São Paulo: Editora nacional, 1977.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. ed. 24. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, Silvio Ribeiro da. Variação linguística no livro didático de português ALP-4º Ciclo. Ideação, v. 8, n. 8, p. 137-155, 2006. Disponível em: <http://saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/845/714>. Acesso em: 27 jul. 2021.

SILVA, Vera Lúcia Paredes da. Relevância das variáveis linguísticas. In: MOLLICA, Maria Cecilia; BRAGA, Maria Luiza. Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto, 2015. P. 67-71.

Published

2024-05-01

How to Cite

Medeiros, J. C. (2024). DIDACTIC BOOK: ANALYSIS OF LINGUISTIC VARIATION IN THE SIXTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL PORTUGUESE LANGUAGE BOOK: LIVRO DIDÁTICO: ANÁLISE DA VARIAÇÃO LINGUÍSTICA NO LIVRO DE LÍNGUA PORTUGUESA DO SEXTO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(37), 1–31. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i37.8138

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.