PAULO FREIRE: AN AFROCENTRIST EDUCATOR?

PAULO FREIRE: UM EDUCADOR AFROCENTRISTA?

Visualizações: 47

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.452

Keywords:

Paulo Freire. Liberating Education. Afrocentric Literacy.

Abstract

This paper discusses education based on a proposal of knowledge of Afro-centered literacy, contributing to the agency, belonging and affirmation of the Afro-Brazilian identity. It presents theoretical approximations between Molefi Kete Asante and Paulo Freire, Brazilian popular educator, when he works on the liberating and transforming education of the historical subject, valuing and recognizing African cultural elements. It shows literacy processes that afrocenters the official language itself by creating words in the national language (Creole) using Portuguese orthography. It shows the relevance of Revolutionary Instruction Centers (CIR) in the formation of academic, political and critical awareness in the emancipation of groups, with education as an element of social transformation, situating Afro-Brazilians and Afro-diasporics in the repositioning of their reafricanized ancestry.

KEYWORDS: Paulo Freire. Liberating Education. Afrocentric Literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Fernandes Brito, PPGE-UFMA

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). E-mail: marybrito26@hotmail.com

Raimunda Nonata da Silva Machado, UFMA

Doutora em Educação (UFPI). Docente do Departamento de Educação II e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Educação das Relações Étnico-Raciais e de Gênero (NEPERGE Olùkọ́) e do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação Afrocentrada (MAfroEduc Olùkọ́/UFMA), São Luís-MA/Brasil. Integrante do Núcleo Roda Griô: Gênero, Educação e Afrodescendência (RODA GRIÔ/GEAfro/UFPI), da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Teresina-PI/Brasil. E-mail: raimunda.nsm@ufma.br / mafroeduc.ccso@ufma.br / neperge@ufma.br.

References

ASANTE, M. K. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo. 74ª. Ed. Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33ª ed., São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE Paulo e GUIMARAES Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe / Paulo Freire, Sérgio Guimarães. — 2. ed. - São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. 2ª ed.; São Paulo: Scipione, 2004.
HADDAD, Sergio. Um educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo Editora Todavia 2019
HOOKS, bell. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. 2ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. São Paulo: n-1 edições, 2019.
MOTA Neto, João Colares da. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda- Curitiba: CRV, 2016).

Published

2022-10-16

How to Cite

Brito, M. F., & Machado, R. N. da S. (2022). PAULO FREIRE: AN AFROCENTRIST EDUCATOR? PAULO FREIRE: UM EDUCADOR AFROCENTRISTA?. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(36), 1–14. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.452