KNOWLEDGE AND THE DEMANDS OF TEACHING WORK: CONTRIBUTIONS OF FREIREAN THOUGHT TO REFLECTION ON LANGUAGE TEACHER EDUCATION

SABERES Y EXIGENCIAS DEL TRABAJO DOCENTE: CONTRIBUICIONES DEL PENSAMIENTO FREIREANO A LA REFLEXIÓN SOBRE LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO DE LENGUAS

Visualizações: 70

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.453

Keywords:

Teacher training; Language teaching; Freire; Liberating education.

Abstract

Recently, the Brazilian educational system has been under attack by positions seeking to establish a job market education. Further, these attacks have reflected the current neoliberal model which does not understand education as a fundamental tool for building a more critical and fair society. In this context, when the centenary of Freire's birth is celebrated, his legacy is still resonating strongly. A proof of that is the work presented here, where it examines teacher education from the perspective of Freire's postulates, especially those found in Pedagogy of autonomy: the knowledge needed for educational practice (1996), and those found in the contributions of Cantero and Mendoza (2003), Demo (2004), Fabiano (2004), Pimenta (2009) and Saviani (2012). As a tool for changing the current social model into one that represents a more fair and inclusive reality, pedagogical action is proposed in this analysis. Also, it can seek to understand which competencies and demands are necessary for the development of teaching practice, both from a general perspective and from the perspective of language teaching, with a particular focus on integrating research and teaching practices.

KEYWORDS: Teacher training; Language teaching; Freire; Liberating education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Cernadas Carrera, UFPA

Professor Dr. do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) e da Faculdade de Letras Estrangeiras Moderas (FALEM) – Universidade Federal do Pará (UFPA).

Ezilda Maciel da Silva, UFPA

Professora Dra. da Faculdade de Letras Estrangeiras Moderas (FALEM) – Universidade Federal do Pará (UFPA).

References

APPLE, M. Freire, Neoliberalismo e educação. In: APPLE, M.; NÓVOA, A. (Orgs.) Paulo Freire: política e pedagogia. Porto: Porto Editora, 1998, p. 21-45.
CANTERO, F. J.; MENDOZA, A. Conceptos básicos en Didáctica de la Lengua y la Literatura. In: MENDOZA, A. (Coord.) Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria. Madrid: Pearson Educación, 2003.
DEMO, P. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2004.
FABIANO, S. Pesquisa na graduação: a escrita do gênero acadêmico. Mato Grosso: UNEMAT Editora, 2004.
FÁVERO, M. L. A educação libertadora no cotidiano da escola. In: Revista educação, nº 67. Brasília, 1988.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 4.ed. São Paulo: Olhodagua, 2001.
FREIRE, P.; HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 4 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2003.
KOURGANOFF, V. A face oculta da universidade. São Paulo: Ed. da Unesp, 1990.
PAOLI, J. N. O Princípio da indissociabilidade entre ensino e pesquisa. Proposta para sua prática. [S. I.: s.n.], 1989.
PIMENTA, S. A profissão professor universitário: processos de construção da identidade docente. In: CUNHA, M. I. et alii (Orgs.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFC Editora, 2009, p. 33-56.
SAVIANI, D. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 42ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

Published

2022-10-16

How to Cite

Carrera, C. C., & Silva, E. M. da. (2022). KNOWLEDGE AND THE DEMANDS OF TEACHING WORK: CONTRIBUTIONS OF FREIREAN THOUGHT TO REFLECTION ON LANGUAGE TEACHER EDUCATION: SABERES Y EXIGENCIAS DEL TRABAJO DOCENTE: CONTRIBUICIONES DEL PENSAMIENTO FREIREANO A LA REFLEXIÓN SOBRE LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO DE LENGUAS. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(36), 1–19. https://doi.org/10.48211/sociodialeto.v12i36.453