WRITING DEVIATIONS IN PORTUGUESE LANGUAGE: THE INFLUENCE OF EXTRALINGUISTIC FACTORS

DESVIOS DE ESCRITA EM LÍNGUA PORTUGUESA: A INFLUÊCIA DE FATORES EXTRALINGUÍSTICOS

Visualizações: 25

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i38.8173

Keywords:

Writing, Deviations, Linguistic Variation, Sociolinguistics, Extralinguistic Factors

Abstract

The objective of this qualitative-quantitative research was to verify which and how many deviations of writing in Portuguese are present in texts produced by students of a 3rd year high school class of a state public school in Teresina-PI, pointing out the most and whether extralinguistic factors such as gender and social class directly influence the occurrence of these deviations. For its accomplishment, field and bibliographic research were carried out. Through this, theoretical support was sought in Tarallo (2007), Bagno (2007, 2011), Labov (2008), Mollica and Braga (2010), among others, which deal with Variationist Sociolinguistics. Soon after a systemic analysis of the data found, it was found that the most recurrent deviations were in spelling, orality marks, verbal agreement and accentuation, in the same order. In addition, the research shows that the male gender committed more deviations than the female and that more deviations occurred in the texts of those who belong to the lower social class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Evangelista Saraiva Araújo, PPGLET-UFRGS

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Ana Maria da Silva Nunes, IESM

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina-PI, Brasil.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BAGNO, Marco. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BAGNO, Marcos. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

BORTINI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística & educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

COSTA, Catarina de Sena S. M. da. (org.). Olhares sociolinguísticos: variação e interação. Teresina: EDUFPI, 2011.

CRITÉRIO Brasil 2015 e atualização da distribuição de classes para 2016. São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.abep.org/criterio-brasil. Acesso em: 20 ago. 2018.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; SOUZA E SILVA, M. Cecília P. de. Linguística aplicada ao português: morfologia. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola, 2008.

MOLLICA, Maria Cecília Braga; BRAGA, Maria Luiza (Orgs.). Introdução à sociolinguística: o tratamento da variação. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

MUSSALIN, Fernanda; BENTES, Anna Cristina. Introdução à linguística: domínios e fronteiras. Vol. 1. São Paulo: Contexto, 2006.

TARALLO, Fernando. A pesquisa sociolinguística. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007.

Published

2024-04-30

How to Cite

Araújo, L. E. S., & Nunes, A. M. da S. (2024). WRITING DEVIATIONS IN PORTUGUESE LANGUAGE: THE INFLUENCE OF EXTRALINGUISTIC FACTORS: DESVIOS DE ESCRITA EM LÍNGUA PORTUGUESA: A INFLUÊCIA DE FATORES EXTRALINGUÍSTICOS. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(38), 1–17. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i38.8173