FROM A HISTORICAL PERSPECTIVE TO A CHALLENGING CONTEMPORANEITY: ACCOUNTS OF THE SCHOOL TRAJECTORIES OF DEAF PEOPLE FROM PRIMARY TO SECONDARY SCHOOL BETWEEN 2011 AND 2016 IN SÃO LUÍS- MA

DA PERSPECTIVA HISTÓRICA À UMA CONTEMPORANEIDADE DESAFIADORA: RELATOS DE TRAJETÓRIAS ESCOLARES DE SURDOS DO ENSINO FUNDAMENTAL AO ENSINO MÉDIO NO PERÍODO DE 2011 A 2016 EM SÃO LUÍS- MA

Visualizações: 57

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8191

Keywords:

Deaf education, School trajectories, Life history

Abstract

The aim of this study is to analyse the school trajectories of deaf people from primary schools to high school, from 2011 to 2016, in São Luís-MA, using life history to include accounts of experiences and trajectories in the teaching and learning process of deaf people. The research seeks to identify the challenges that have arisen along the way in order to observe the impasses that have arisen in the education of these individuals, after achievements that have guaranteed the rights to a dignified life. Faced with so many concerns about the education of these individuals, the guiding question that prompted this research was: what challenges in education are noted by the deaf in São Luís-MA? As theoretical foundations, reflections were used in the light of studies by: Le Goff (1990), with regard to these life stories and Strobel (2006), with regard to the teaching and learning process of the deaf. The methodology chosen was field research, with a qualitative approach and, for data collection, the use of semi-structured interviews with open and closed questions. As a result, it can be seen that the challenges in the history of deaf education involve struggles that demanded recognition, rights and inclusion, but today, even after these achievements, there are still questions about what has changed in the deaf schooling process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deusileia Christiny Oliveira Rocha, UFMA

Graduada em Letras Libras Licenciatura na Universidade Federal do Maranhão, UFMA e pós graduada em Libras na faculdade Dom Alberto grupo FAVENI.

Claudiane Santos Araújo, UFMA

Doutoranda em Educação (UFMA). Mestre em Educação (UFMA). Professora Assistente do Departamento de Letras (UFMA). Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão(UFMA). Pós-graduada em Língua Brasileira de Sinais (Santa Fé) e Políticas Públicas de Raça e Gênero (UFMA).

References

BRASIL. Constituição Federal da República Federativa. Capitulo III da Eduação da cultura e do disposto seção I da educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf_legislacao/superior/legisla_superior_const.pdf. Acesso em 11 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Justiça. Secretaria Nacional dos Direitos Humanos. Declaração de Salamanca e linha de ação. Brasília: CORDE, 1997.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil. LEI Nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 11 dez. 2020.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil. LEI Nº 12.319, de 1º de setembro de 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm. Acesso em: 11 dez. 2020.

BRITO, L.F. Intermediação da fala na escrita pelo surdo. In: BRITO, L. F. Integração social e educação de surdos. Londrina: Babel Editora, 1996, p. 67-74.

FRIAS, Elzabel Maria Alberton. Inclusão escolar do aluno com necessidades educacionais e especiais: contribuições aos professores do ensino regular. Paranavai: UEM, 2009.

GERHARDT, Tania; SILVEIRA, Denise. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: SEAD/UFRGS, 2009.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 1990.

NOGUEIRA, Ana Carla Ziner. Cultura, língua e valores surdos em uma escola inclusiva: a sala de recursos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

SAVIANI, Dermeval. História da educação e política educacional. Histedbr on-line, v.Julho/2001, n. 3, Faculdade de Educação, 2001.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 2013.

SOARES, Maria Aparecida Leite. A Educação do Surdo no Brasil. Campinas, São Paulo: Editora Autores Associados, 2014.

STROBEL, Karen. A visão histórica da in(ex)clusão dos surdos nas escolas. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, jun. 2006.

STROBEL, Karen. História da educação de surdos. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis 2009.

Published

2024-04-30

How to Cite

Rocha, D. C. O., & Araújo, C. S. (2024). FROM A HISTORICAL PERSPECTIVE TO A CHALLENGING CONTEMPORANEITY: ACCOUNTS OF THE SCHOOL TRAJECTORIES OF DEAF PEOPLE FROM PRIMARY TO SECONDARY SCHOOL BETWEEN 2011 AND 2016 IN SÃO LUÍS- MA: DA PERSPECTIVA HISTÓRICA À UMA CONTEMPORANEIDADE DESAFIADORA: RELATOS DE TRAJETÓRIAS ESCOLARES DE SURDOS DO ENSINO FUNDAMENTAL AO ENSINO MÉDIO NO PERÍODO DE 2011 A 2016 EM SÃO LUÍS- MA. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(39), 1–17. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8191