COMMUNICATION AS A FACTOR IN SUCCESSFUL/UNSUCCESSFUL TREATMENT OF DEAF PATIENTS

A COMUNICAÇÃO COMO FATOR PARA O SUCESSO/INSUCESSO DO TRATAMENTO DO PACIENTE SURDO

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8265

Keywords:

Professional training, Medicine, Dentistry, Deaf patient, LIBRAS

Abstract

The diversity of patients who seek health services in different areas means that communication becomes a crucial point for effective care, which is achieved through communication between medical and/or dental professionals and their patients. In this context, there are deaf people who use the Brazilian Sign Language (LIBRAS), which, although legally recognised in the country, is still little known. The aim of this article is to analyse the inclusion of LIBRAS in medical and dental courses at UFMA and the initial training of future health professionals in relation to communication with deaf patients. We identified the communication strategies that current and future professionals in the areas investigated use to establish interaction with deaf patients; describing the extent to which UFMA works on specific issues, with a view to preparing medical and dental students to care for deaf patients. Data was collected through semi-structured interviews. The findings of the research revealed that although the higher education institution (HEI) researched has been making efforts to promote accessibility, it has not been adequately preparing future professionals in the areas mentioned so that they can care for deaf or hearing-impaired patients.

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Author Biographies

Clayton Gabriel Pavão Ferreira, PGCULT-UFMA

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal do Maranhão.

Thelma Helena Costa Chahini, UFMA

Professora Associada da Universidade Federal do Maranhão. Pós-Doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Maranhão. Graduada em Pedagogia, com habilitação em Gestão e Coordenação Pedagógica. Especialista em Psicopedagogia e em Educação Especial. Docente e Pesquisadora nos Programas de Pós-Graduação, Mestrado em Educação e em Mestrado Interdisciplinar em Cultura e Sociedade da UFMA - PGCULT. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Especial e Inclusão - GPEEI. Membro Titular do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal do Maranhão - CEP/CONEP/UFMA.

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Published

2023-09-08

How to Cite

Ferreira, C. G. P., & Chahini, T. H. C. (2023). COMMUNICATION AS A FACTOR IN SUCCESSFUL/UNSUCCESSFUL TREATMENT OF DEAF PATIENTS: A COMUNICAÇÃO COMO FATOR PARA O SUCESSO/INSUCESSO DO TRATAMENTO DO PACIENTE SURDO. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(39), 1–31. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i39.8265

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