THE DIFFERENCE BETWEEN TER AND HAVER: WHAT DO SCHOOL TEXTS REVEAL?

A VARIAÇÃO ENTRE TER E HAVER: O QUE REVELAM OS TEXTOS ESCOLARES?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i37.8140

Keywords:

Variation, To have/there to be, Existential structure, Written language, School

Abstract

Extensive linguistic researches have focused attention on the variation between have and there is in existential constructions. In this article, we describe and analyze the variation between these two verbs in explicit existential structures, in two written textual/discursive genres, produced by students from 6th to 9th grade of Elementary School, from two public schools of Rio Grande do Norte, in view of Theory of Linguistic Variation (LABOV, 1963; 1966; 2008[1972]). This investigation approach, in addition to allowing the identification of linguistic variation, also enables the postulation of rules about the identified variants. The corpus consists of 177 (one hundred and seventy-seven) narrative texts, specifically, belonging to the textual/discursive genres of literary and chronic memories. The first results indicate the predominance of the verbal form have as a canonical variant of Brazilian Portuguese and that the statistically significant variables for the variation of the phenomenon have/there is in written texts were: gender of speakers, age group and school type; and weight of the noun phrase, repetition of the verb in the same utterance and/or near and agreement between the verb and noun phrase. Both the results found here and the discussion around the variation between have and there is still allow us to state that the teaching of mother tongue needs to be sensitive to the linguistic reality of the student, enabling them to expand their linguistic repertoire and, at the same time, the sensitivity to use/acceptance of variable phenomena in your language.

Downloads

Author Biography

Josenildo Barbosa Freire, SEEC-RN/UFPB

Graduação em Letras pela UEPB (2004) e Pós-Graduação, em nível de Especialização, em Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa pela UFRN (2006) . Em 2011, concluiu o Mestrado no Proling/UFPB na área de Concentração Teoria e Análise Linguística, com pesquisa voltada para a Sociolinguística. Tem Doutorado em Linguística (2016), pela UFPB . Atualmente é professor de Língua Portuguesa da rede pública de Educação Básica no Estado do Rio Grande do Norte.

References

ABAURRE, M. B. Monotongações e ditongações. In: HORA, D. da et al. (Orgs.). História do português brasileiro: mudança fônica do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2019. p. 78-107.

AVELAR, J. O. Gramática, competição e padrões de variação: casos com ter/haver e de/em no português brasileiro. Campinas, 2005. Disponível em: http://www.geocities.com/gt_teoria_da_gramatica/download/anpoll2005-juanito.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.

AVELAR, J. O. Sentenças possessivas e existenciais. In: CYRINO, S.; MORAIS, M. A. T. (Coordenadoras). História do português brasileiro: mudança sintática do português brasileiro: perspectiva gerativista. São Paulo: Contexto, 2018. p. 72-149.

AVELAR, J. O.; CALLOU, D. Gramática e Variação no Português Brasileiro: considerações sobre ter-haver e de-em. In: LOBO, M.; COUTINHO, A. (Org.). Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Associação Portuguesa de Linguística, 2007a. p. 183-197.

ARAÚJO, A. A. de et al. A variação dos verbos existenciais haver e ter em amostra do falar culto de Fortaleza-CE. Confluência. Revista do Instituto de Língua Portuguesa, n. 56. Rio de Janeiro, 2019. p. 250-275. DOI: https://doi.org/10.18364/rc.v1i56.260

BAGNO, M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004.

CALLOU, D.; AVELAR, J. O. de. Sobre ter e haver em construções existenciais: variação e mudança no português do Brasil. Revista Gragoatá. Niterói: Universidade Federal Fluminense, n. 9, 2000, p. 85-100. Disponível em: http://www.academia.edu/15828109/Sobre_TER_e_HAVER_em_constru%C3%A7%C3%B5es_existenciais_varia%C3%A7%C3%A3o_e_mudan%C3%A7a_no_Portugu%C3%AAs_do_Brasil. Acesso em: 11 mar. 2021.

CHAMBERS, J. Patterns of variation including change. In: CHAMBERS, J. et al. (Org.). The Handbook of Language Variation and Change. Oxford UK: Blackwell Publishing Ltd, p. 349-372, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/b.9781405116923.2003.00020.x

CUNHA, C. F. da; CINTRA, L. L. Nova gramática do português contemporâneo. 5. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

DUTRA, C. de S. Estudo - piloto da variação ter/haver na norma linguística culta da cidade de Salvador. Anais... I Simpósio Nacional de Estudos Linguísticos. v. 1. João Pessoa: Ideia, 1997.

FRANCHI, C. et al. Sobre a gramática das orações impessoais com ter/haver. D.E.L.T.A. São Paulo. v. 14, n. especial, p. 105-131, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000300009

HORA, D. da; PEDROSA, J. L. Projeto Variação Linguística no Estado da Paraíba – VAPLB. João Pessoa: Ideia, 1993.

LABOV, W. The social motivation of sound change. Word, n. 19, p. 273-307, 1963. DOI: https://doi.org/10.1080/00437956.1963.11659799

LABOV, W. The social stratification of English in New York. Washington, D.C.: Center for Applied Linguistics, 1966.

LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno e Maria Marta Pereira Scherre, Carolina Rodrigues Cardoso. São Paulo, Parábola, [1972] 2008.

MACIEL, M. de A. Grammatica descriptiva baseada nas doutrinas modernas. 3. ed. Augmentada com muitas notas e resumos synopticos. Rio de Janeiro/Paris: H. Garnier Livreiro-Editor, 1902 [1894].

MARTINS, L.; CALLOU, D. Mudança em tempo aparente e em tempo real: construções ter/haver existenciais. Anais... Encontro do Círculo de Estudos Linguísticos do Sul. Curitiba: Mídia Curitibana, p. 820-825, 2003. Disponível em: http://celsul.org.br/Encontros/05/ pdf/114.pdf. Acesso em: 11 mar. 2021.

MATTOS e SILVA, R. V. Nos limites finais do período arcaico: a vitória de ter “verbo de posse” e auxiliar de tempo composto e a sua emergência como “verbo existencial”. Revista do GELNE, v. 2. n. 1, p. 117-121, 2000.

PEDROSA, J. L.; LUCENA, R. M. de. Apagamento e vocalização em coda silábica. In: HORA, D. da et al (Orgs.). História do português brasileiro: mudança fônica do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2019. p. 108-137.

PERINI, M. A. Gramática do português brasileiro. 1. ed. 1. Reimpressão. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SANKOFF, D. et al. Goldvarb X. Computer program. Department of Linguistics, University of Toronto, Canadá. 2005. Disponível em: http://individual.ca/tagliamonte/goldvarb/GV_index.htm. Acesso em: 14 ago. 2020.

SILVA, R. N. A. da. Variação ter/haver na fala pessoense. In: HORA, D. da (org.). Estudos sociolinguísticos: perfil de uma comunidade. João Pessoa: Ideia, 2004. p. 219-234.

VITÓRIO, E. G. S. L. A. Ter/haver existenciais na escrita de alunos de 5ª e 6ª séries do Ensino Fundamental da cidade de Maracanaú/CE. ReVEL, v. 5, n. 9, 2007. p. 1-17.

Published

2025-06-27

How to Cite

Freire, J. B. (2025). THE DIFFERENCE BETWEEN TER AND HAVER: WHAT DO SCHOOL TEXTS REVEAL? A VARIAÇÃO ENTRE TER E HAVER: O QUE REVELAM OS TEXTOS ESCOLARES?. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(37), 1–21. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i37.8140