THE DELETION OF R IN THE WRITING OF SIXTH GRADERS: A SOCIOLINGUISTICALLY BASED ORTHOGRAPHIC STUDY

O APAGAMENTO DO R NA ESCRITA DE ALUNOS DO SEXTO ANO: UM ESTUDO ORTOGRÁFICO DE BASE SOCIOLINGUÍSTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i40.8114

Keywords:

Erasing the R, Phonology, Room interaction, Sociolinguistic

Abstract

We present an excerpt from the dissertation of the Professional Master of Arts at the State University of Piauí (PROFLETRAS), in which the erasure of the R at the end of verbs in the writing of sixth year students was discussed, and the proposition of an object of learning, by applying a set of exercises worked in the classroom, specifically aimed at erasing the R in the writing of elementary school students. In this work, we adopted the contributions of Phonology by Alvarenga and Oliveira (1997); Bisol (2005); Scliar-Cabral (2003), of Spelling proposed by Morais (1999); Zorzi (1998), and Educational Sociolinguistics, developed by Bortoni-Ricardo (2004; 2005) etc. We applied five activities for the analysis of auditory perception of / R /, pronunciation of / R /, reading and writing of R; and we analyzed the textual productions of a class of 30 sixth year students from a state public school in Maranhão. We observe and record the student's behavior in the interaction during the execution of the proposed activities. We conclude that: 1) the cancellation of the vibrant, characteristic of Brazilian Portuguese and exemplified in the delivery of the subjects participating in the research, is motivated by the proximity of phonetic traits between the vowels and the rotic, and interferes in the omission of the infinitive morpheme in the writing of students Elementary Education; 2) the execution of activities in which students / students, students / teacher interaction is promoted, exploring the written and oral modalities of the language is efficient for minimizing the orthographic deviation of the erasure of the R at the end of verbs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucirene da Silva Carvalho, UESPI

Graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Federal do Piaui - UFPI (1988), Mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais PUC/MG (2000) e Doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2009) e Pós-Doutorado, pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (2019). É professor Associado III, da Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS.

Marcelino Rodrigues Cutrim Netto, SEDUC-MA

Professor da rede pública estadual de São Luís do Maranhão, e egresso do Mestrado Profissional em Letras da UESPI.

References

ALENCAR, Maria Silvana Militão de. Variação dos fonemas / R / e / r / no falar de Fortaleza – UFC. In: CD ROM VII Congresso de Fonética e Fonologia e II Congresso Internacional de Fonética e Fonologia. Universidade Federal do Maranhão. São Luís, 15 a 18 de novembro de 2004.

ALVARENGA, D. e OLIVEIRA, M.A. Canonicidade silábica e aprendizagem da escrita. In: Revista de Estudos de Linguagem, Belo Horizonte, ano 6, v. 1, p. 127-158, jan./jun. 1997. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.5.1.127-158

BISOL, Leda. A sílaba e seus constituintes. In: NEVES, Maria Helena de Moura. Gramática do Português Falado. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP; Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

BISOL, Leda (Org.). Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em Língua materna: A sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stela Maris. Nós cheguemu na escola, e agora?: Sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

CALLOU, Dinah; LEITE, Yonne; MORAES, João. Processos (s) de enfraquecimento consonantal no Português do Brasil. In: ABAURRE, Maria Bernadete; RODRIGUES, Angela C.S. (orgs). Gramática do Português Falado. Campinas: Editora da Unicamp, 2002.

CALLOU, Dinah e SERRA, C. Variação do rótico e estrutura prosódica. Revista do GELNE, v. 14, nº Especial, p. 41-58. 2002.

CARVALHO, Lucirene da Silva. Os róticos em posição de coda: uma análise variacionista e acústica do falar piauiense. Universidade Federal da Paraíba – UFPB, João Pessoa, 2009. Tese (Doutorado em Letras).

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: Linguagens. 6º ano: Língua Portuguesa. 7. ed. Reform. São Paulo: Saraiva, 2012.

COLLISCHONN, Gisela. A sílaba em Português. In: BISOL, Leda. Introdução a estudos de Fonologia do Português Brasileiro. 4ed. rev. ampl. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

CORRÊA, Viriato. Cazuza. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2002.

LIMA, Marcia M. de Oliveira. As consoantes Róticas no Português Brasileiro com Notas sobre as Róticas das Variedades de Goiânia,Goiatuba e Uberlândia. Dissertação (Mestrado em Linguística) Universidade de Brasília, Brasília- DF, 2013.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MARROQUIM, Mario. A língua do Nordeste: Alagoas e Pernambuco. 3 ed. Curitiba: HDLivros, 1996.

MATZENAUER, Carmen Lúcia. Introdução à teoria fonológica. In: BISOL, Leda. Introdução a estudos de Fonologia do Português Brasileiro. 4. ed. rev. ampl. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

MONARETTO, Valéria. Descrição da vibrante no português do sul do Brasil. In: BISOL, Leda e COLLISCHONN, Gisela (orgs.). Português do Sul do Brasil: variação fonológica. Porto Alegre: EDPUCRS, 2009.

MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia: ensinar e aprender. 2 ed. São Paulo: Ática, 1999.

NASCENTES, Antenor. O linguajar carioca. Rio de Janeiro: Organização Simões, 1953.

PEDROSA, Juliene Lopes. Variação Fonético-Fonológica e Ensino de Português. In: MARTINS, Marco Antonio, TAVARES, Maria Alice, VIEIRA, Silvia Rodrigues. Ensino de Português e Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.

RIBEIRO, Lorena Nascimento de Souza. O apagamento do -R em coda silábica: há influência da fala na escrita? Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens). Salvador, Universidade do Estado da Bahia, 2013.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Princípios do sistema alfabético do Português do Brasil. São Paulo: Contexto, 2003.

SILVA, Thais Cristófaro. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. São Paulo: Contexto, 1999.

VOTRE, Sebastião. Aspectos da variação fonológica na fala do Rio de Janeiro. 1978. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

ZORZI, Jaime Luiz. Aprender a escrever: a apropriação do sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

2025-07-08

How to Cite

Carvalho, L. da S., & Cutrim Netto, M. R. (2025). THE DELETION OF R IN THE WRITING OF SIXTH GRADERS: A SOCIOLINGUISTICALLY BASED ORTHOGRAPHIC STUDY: O APAGAMENTO DO R NA ESCRITA DE ALUNOS DO SEXTO ANO: UM ESTUDO ORTOGRÁFICO DE BASE SOCIOLINGUÍSTICA . WEB REVISTA SOCIODIALETO, 14(40), 1–25. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i40.8114