“WHAT DO YOU WANT ME TO DO?” – AN ANALYSIS OF THE USE OF THE INDICATIVE VERB MODE BY THE SUBJUNCTIVE IN THE SPEECH OF CÁCERES-MT

“O QUE VOCÊ QUER QUE EU FAÇO?” – UMA ANÁLISE DO USO DO MODO VERBAL INDICATIVO PELO SUBJUNTIVO NA FALA DE CÁCERES-MT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i42.8850

Keywords:

Linguistic, Linguistic Variation, Subjunctive verb mood

Abstract

This article aims to investigate the use of the subjunctive verbal mode in the speech of speakers from the community of Cáceres-MT. Motivated by sociolinguistic studies and our experience in this community, we observed the use of this verb tense in different communication situations, in which the subjective verbal mode is exchanged for the indicative mode, such as: “What do you want me to do?” using with a different conjugation. This peculiar form of expression is used by real speakers, in specific practices and is therefore of relevant importance for investigation. The study is based on the perspective of Sociolinguistics, considering the Theory of Linguistic Variation, and uses a quantitative-qualitative approach in the analysis of interviews. We delimited the social factors of gender, age group and education, to observe the use of these times. The results showed that the two verb forms are used practically equally, with few differences between one and the other. However, among the proven social variables, we highlight the result of the sex variable, since, in this study, men led the use of the standard form – subjunctive mood, while studies on variations of this nature generally indicate that women use the standard form, more frequently.

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Author Biographies

Beatriz Arruda Acosta Ferreira da Cruz, PPGL/UNEMAT-Cáceres

Doutoranda em Linguística no Programa de Pós Graduação da Universidade do Estado de Mato Grosso- UNEMAT. Campus de Cáceres- MT.

Priscila Borges Coutinho, PPGL/UNEMAT-Cáceres

Doutoranda em Linguística, na linha de Pesquisa: Estudo de Processos Linguísticos, PPGL-Programa de Pós Graduação em Linguística, UNEMAT, campus de Cáceres- MT. Mestre em Linguística no Programa de Pós Graduação da Universidade do Estado do Mato Grosso - UNEMAT .Campus de Cáceres- MT. Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso ( UNEMAT) (2008). Pós graduada em Língua Inglesa pela FIJ- Faculdades Integradas de Jacarépaguá-RJ. Graduada no curso de Pedagogia, pela instituição UNIGRAN. Pós graduada em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade de Tecnologia Darwin. Possui experiência em docência em escolas regulares e também em cursos de idiomas. Fala e escreve e ouve o Inglês fluentemente.Atualmente atua como servidora pública efetiva do Estado de Mato Grosso, através do órgão SEDUC- Atuando como professora de Língua Estrangeira ( Inglês), na Educação Básica. Possui curso de aprimoramento em Língua Inglesa( Inglês como segunda Língua, ESL) na Carolina do Norte, NC, USA, e na Illinois State University, Universidade de Illinois, na cidade de Normal, USA, com a duração de 6 semanas através do Programa PDPI ( Programa de Desenvolvimento de Professores de Inglês), apoiados pela CAPES e Fulbright. Possui curso de Libras Básico pela instituição Federal IFMT. Possui experiência como Tradutora/ Intérprete em Lingua estrangeira Inglês em Eventos Acadêmicos e traduções de Abstract.. Possui Exame Internacional Linguaskill de Cambridge, nível B2

Daniele Angélica Borges Foletto, PPGL/UNEMAT-Cáceres

Doutoranda em Linguística no Programa de Pós Graduação da Universidade do Estado de Mato Grosso- UNEMAT. Campus de Cáceres- MT. Possui graduação em letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2007) pedagogia pela FAEST(2018) e especialização em Fundamentos da Educação: didática e docência do ensino superior por UNIVAG (2011). Atualmente é professora efetiva de Língua Inglesa da Rede Estadual de Educação de Mato Grosso e Professora interina da Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT Campus de Tangará da Serra-MT.

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Published

2025-07-12

How to Cite

Cruz, B. A. A. F. da, Coutinho, P. B., & Foletto, D. A. B. (2025). “WHAT DO YOU WANT ME TO DO?” – AN ANALYSIS OF THE USE OF THE INDICATIVE VERB MODE BY THE SUBJUNCTIVE IN THE SPEECH OF CÁCERES-MT: “O QUE VOCÊ QUER QUE EU FAÇO?” – UMA ANÁLISE DO USO DO MODO VERBAL INDICATIVO PELO SUBJUNTIVO NA FALA DE CÁCERES-MT. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 14(42), 1–24. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v14i42.8850