ECOS DE RESISTÊNCIA
narrativas e percepções sobre educação das relações étnico-raciais em uma comunidade de remanescentes quilombolas
DOI:
https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9652Keywords:
Educação, Relações Étnico-Raciais, História Oral, Cultura afro-brasileiraAbstract
This article aims to analyze perceptions of the Education of Ethnic-Racial Relations in a quilombola remnant community in the Vale do Paraíba, through the narratives of schoolteachers and jongo masters, with emphasis on the appreciation of Afro-Brazilian culture within the school environment. It is based on the understanding that the school can be a space for diversity formation and confrontation of prejudice, in light of authors such as Kabengele Munanga, and Nilma Lino Gomes. The discussions address the role of education in building a fairer and less unequal society that respects differences, with the implementation of Law 10.639/03 and the National Curriculum Guidelines as central elements in this process. The research adopts a qualitative approach, using the Oral History methodology. Four early years elementary school teachers and two jongo masters and/or leaders of the local quilombola association were interviewed. The interviews were conducted based on a semi-structured script, recorded, transcribed, and textualized, prioritizing the participants' autonomy and respect for their specificities. The use of Oral History made it possible to understand the collaborators’ experiences as a legitimate source of knowledge production, recognizing their memories, subjectivities, and identities within the social and educational context of the community. The analyses reveal historical challenges, such as the silencing of Black identities and the reproduction of a monocultural educational system based on Eurocentric paradigms and the myth of racial democracy. The narratives reveal a process of subalternization of Afro-Brazilian culture, even within the studied community, and highlight the urgency of pedagogical strategies that value local knowledge, such as jongo, as an expression of resistance and identity affirmation. The researcher's role as a mediator allowed the establishment of bonds of trust and affection, resulting in meaningful experiences during fieldwork and strengthening the relationship with the community. Sharing the research results with the community was intended as a contribution to the construction of a legacy and the appreciation of local culture. It is concluded that the inclusion of the Education of Ethnic-Racial Relations in school practices is a powerful path toward dismantling discriminatory practices, valuing Afro-Brazilian culture, and promoting an anti-racist, decolonial pedagogy committed to racial equity.
References
CARVALHO, M. L. M. de & RIBEIRO, S. L. S. História Oral na Educação: memórias e identidades. São Paulo: Centro Paula Souza, 2013.
FREYRE, Gilberto. Casa-Grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 51. ed. São Paulo: Global, 2006.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GOMES, Nilma Lino. Educação e Identidade Negra. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, Belo Horizonte, v. 9, p. 38-47, 2002. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.9..38-47
GONÇALVES e SILVA, P. B. As relações étnico-raciais precisam ser reeducadas para que de fato todas as pessoas possam exercer plenamente a sua cidadania. Entrevista Informativo outubro/novembro 2012 - FAI-UFSCar. 2012. Disponível em: http://www.fai.ufscar.br:8080/FAI/noticias/201cas-relacoes-etnico-raciais-precisam-ser-reeducadas-para-que-de-fato-todas-as-pessoas-possam-exercer-plenamente-a-sua-cidadania201c. Acesso em: 20 dez. 2014.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização: Flávia Rios, Marcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
KISHIMOTO, Alexandre; TRONCARELLI, Maria Cristina; DIAS, Paulo (org.). O Jongo do Tamandaré: Guaratinguetá – SP. São Paulo: Associação Cultural Cachuera, 2012. ISBN 978-85-89462-05-1.
MEIHY, J. C. S. B. & RIBEIRO, S. L. S. Guia Prático de História Oral para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Contexto, 2011.
MENDES, E. S.; SILVA, A. L.; RIBEIRO, S. L. S. Relações étnico-raciais: a escola como campo de pesquisa a partir de narrativas docentes. In: Currículo e suas diversidades: de práticas e abordagens.1 ed. Taubaté: Editora da Universidade de Taubaté, 2018, v.1, p. 254-291.
MONTEIRO, Rosana Batista. Limites da formação de professores para a educação antirracismo no contexto das reformas educacionais dos anos 1990. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO., Wilma de Nazaré Baía (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, Alternativa, 2013.
MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO., Wilma de Nazaré Baía (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, Alternativa, 2013.
MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; SANTOS, Jorge Luís Rodrigues dos. A presença/ausência da história e cultura negra na escola. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO., Wilma de Nazaré Baía (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, Alternativa, 2013.
MUNANGA, Kabengele. Educação e diversidade étnico-cultural: a importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. In: MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO., Wilma de Nazaré Baía (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, Alternativa, 2013.
MUNANGA, Kabengele. Negritude e identidade negra ou afrodescendente: um racismo ao avesso? Revista da ABPN, v. 4, n. 8, p. 06-14, jul./out. 2012.
RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado. Narrativas e entrevistas em pesquisas qualitativas: história oral como possibilidade teórico-metodológica. Revista Ciências Humanas, [S. l.], v. 14, n. 1, 2021. DOI: 10.32813/2179-1120.2021. v.14.n1.a724. Disponível em: https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/article/view/724. Acesso em: 6 jul. 2021. (Qualis Capes B2). ISSN: 2179-1120. DOI: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a724
RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado; OLIVEIRA, Patrícia Romana de. Narrativas em rede: argumentos coletivos e histórias de vida na educação. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 412–430, 2018. DOI: https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i2.9702
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à (REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).
