EDUCAÇÃO AMBIENTAL À PARTIR DE VIVÊNCIAS ESTÉTICAS NO CURSO TÉCNICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9363

Keywords:

Curso Técnico em Edificações, Educação Ambiental, Educação Estético-Ambiental

Abstract

Recognizing that Environmental Education acts as a tool for understanding reality and that this understanding can direct the individual towards transformative actions, as highlighted by Marin's reflections (2007), it is crucial to undo deeply ingrained value patterns. These ethical values ​​were formed by experiences disconnected from reality and have not been effective in promoting real transformative attitudes. Therefore, this study aims to investigate which proposals for actions emerge from aesthetic experiences that adopt a critical and contextual approach, focusing on environmental issues in the context of a technical course in Baixada Fluminense. To explore this theme, the research proposes experiences to a group of students, so that they can experience aesthetic practices and reflect on knowledge and actions related to solutions in the construction sector regarding environmental problems. The critical analysis, made by the students, of the solutions and practices presented, considered sustainable, was based on Ana Mae Barbosa's (2010) triangular approach, which encompasses the processes of observing/reading, contextualizing and proposing/doing. Finally, the collected data were analyzed according to the perspective of Carvalho (2006), who states that environmental education should be considered from three aspects: the dimension of knowledge, the aesthetic and ethical dimension, and, lastly, the dimension of participation. Thus, the information was classified into groups that favored the analysis of themes such as sustainability, social inequality, urban planning and the valorization of historical and cultural heritage, all of this based on an ethics founded on new aesthetic experiences. The research assumes that, by contextualizing the practices and actions of the construction sector, students will be able to reflect on the purposes of these initiatives and integrate them with the needs of their context, enabling the development of new proposals.

Author Biographies

Denise Santos Nascimento, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Doutoranda em Ensino de Ciências, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ); Instituto Federal do Rio de Janeiro – Brasil; Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PROPEC-IFRJ); Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Educação e Cultura (GPTEC).

Marcus Vinicius Pereira, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Doutor em Ensino de Ciências, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ); Instituto Federal do Rio de Janeiro – Brasil; Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PROPEC-IFRJ); Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Educação e Cultura (GPTEC).

References

ARGAN, G. C. Arte e crítica de arte. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte. 11. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

CARVALHO, L. M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: Cinquetti, H.C.S; Logarezzi, A (Orgs). Consumo e Resíduo: Fundamentos para o trabalho Educativo. São Carlos: EdUFScar, 2006.

CIAVATTA, M. O trabalho como princípio educativo. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Trabalho, educação e a crise da civilização. Rio de Janeiro: Vozes, 2005. p. 287-302.

COUTINHO, M. T. Pesquisa qualitativa: um modo de fazer. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2018.

DUARTE, C. F. A cidade como texto. São Paulo: Cortez, 2004.

DOLCI, O.; MOLON, S. O ensino de arte e a cultura visual. In: MOLON, S.; DOLCI, O. (Org.). Ensino de arte: a arte na escola. São Paulo: Cortez, 2018. p. 11-28.

ESTÉVEZ, Pablo René. A Educação Estética: experiências da escola cubana. São Leopoldo: Editora Nova Harmonia, 2003.

GADAMER, H. Verdade e método I. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

JACOBI, P.; TRISTÃO, M.; FRANCO, M. S. Educação ambiental, comunicação e participação. In: PHILIPPI, J.; SILVA, G.; PONTES, F. (Org.). Educação ambiental: da teoria à prática. 7. ed. São Paulo: Edufba, 2009. p. 399-414.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2002.

MARIN, A. A. Ética, estética e educação ambiental. Revista De Educação PUC-Campinas, 2007.

MORIN, E. O paradigma perdido: ensaios de antropologia fundamental. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 1994.

SATO, M. A educação ambiental como processo de construção da cidadania. In: LAYRARGUES, L. F. (Org.). Identidade da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2002. p. 229-238.

SCHILLER, F. A educação estética do homem. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Imagem do método triangulação ensino de artes. Revista Contemporâneos. Disponível em: https://pim.cpcompany.com/dedu/a-abordagem-triangular-no-ensino-das-artes-e-culturas-visuais.html. Acesso em: 15 maio 2024.

Published

2025-08-04

How to Cite

Nascimento, D. S., & Pereira, M. V. (2025). EDUCAÇÃO AMBIENTAL À PARTIR DE VIVÊNCIAS ESTÉTICAS NO CURSO TÉCNICO . REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 9(18), 100–125. https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9363