CYBERBULLYING AMONG ADOLESCENTS IN PUBLIC SCHOOLS IN THE MUNICIPALITY OF CAMPO GRANDE, MATO GROSSO DO SUL
Visualizações: 748DOI:
https://doi.org/10.61389/geofronter.v8.6841Keywords:
Cyberbullying; Adolescentes; Violência Escolar.Abstract
Cyberbullying can be characterized as a social issue, which impacts the health of adolescents and can pose serious public health problems. The use of cyberbullying by teenagers results from anonymity, and this provokes the aggressor's feeling of protection, accompanied by the lack of conjecture about this attitude. This study aims at cyberbullying among adolescents in public schools in Campo Grande, Mato Grosso do Sul. It aims to analyze school cyberbullying among adolescents in the city of Campo Grande/MS. The methodology is presented as a study with a quantitative, exploratory, descriptive, cross-sectional approach. And the need to explore and understand cyberbullying in the school and regional context is justified as a result.
References
ABT, T. P. Towards a framework for preventing community violence among youth. Psychology health & medicine. v. 22, sup. 1, p. 266-285, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/13548506.2016.1257815
ALBALADEJO-BLÁSQUEZ, N.; et al. Health-Related Quality of Life and Mental Health of Adolescents Involved in School Bullying and Homophobic Verbal Content Bullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 16, n. 14, p. 2622, July, 2019. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16142622
ANDERSON, C.A. et al. Screen violence and youth behavior. Pediatrics, v. 140, (Suppl 2): S142-S147, Nov. 2017. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2016-1758T
ARHUIS-INCA, W.; et al. Violence at School and Bullying in School Environments in Peru: Analysis of a Virtual Platform. Frontiers Psychology, v. 11, Jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.543991
ASSIS, S. G.; MARRIEL, N. S. M. Reflexões sobre violência e suas manifestações na escola. In: Impactos da violência na escola. (Org). Simone Gonçalves de Assis, Patrícia Constantino e Joviana Quintes Avanci. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2010. p. 41-64.
BARBIERI, Bianca da Cruz; SANTOS, Naiara Ester dos; AVELINO, Wagner Feitosa. Violência escolar: uma percepção social. Revista Educação Pública, v. 21, nº 7, 2 de março de 2021.
BRAGA, L.; DELL’AGLIO, D. D. Exposição à violência em adolescentes de diferentes contextos: família e instituições. Estudos de Psicologia, v. 17, n. 3, p. 413-420, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000300009
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Proteção dos Direitos da Criança e Adolescente. Violência contra Crianças e Adolescentes: Análise de Cenários e Propostas de Políticas Públicas. (org.) MORESCHI, M. T. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos, 2018.
BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 15 dez. 2021.
BUENAÑO, J. J. E.; SÁNCHEZ J. A.; PAREDES L. M. A. Violencia y mediación escolar en adolescentes ecuatorianos. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, v. 8 n. 3, p. 1-20, mayo/agosto 2021.
COOLEY-STRICKLAND, M. R. Urban African American youth exposed to community violence: A school-based anxiety preventive intervention efficacy study. J Prev Interv Community, v. 39, n. 2, p. 149–166, Apr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/10852352.2011.556573
FONTANIVE, N. S. et al. O que o PISA para Escolas revela sobre uma Rede de Ensino no Brasil? A experiência da Fundação Cesgranrio em 2019. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n. 110, p. 6-34, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002900001
FUNK J.B. Exposure to Violent Video Games and Desensitization to Violence in Children and Adolescents. Department of Psychology, MS 948, University of Toledo, 2801 West Bancroft, Toledo, OH, USA. 2006. Disponível em: https://dl.ifip.org/db/conf/iwec/icec2006/Funk06.pdf. Acesso em: 29 dez. 2021.
FARIA, C. S.; MARTINS, C. B. G. Violência entre adolescentes escolares: condições de vulnerabilidades. Enfermeíra Global, v. 1, n. 42, p. 171-184, abr. 2016.
FOWLER, P.; et al. Community violence: A meta-analysis on the effect of exposure and mental health outcomes of children and adolescents. Development and Psychopathology, v. 21, n. 1, p. 227-259, 2009. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579409000145
FRANCISCO, M. V.; LIBÓRIO, R. M. C. Um Estudo sobre Bullying entre Escolares do Ensino Fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005
GALAN JIMÉNEZ. S. F. J.; SERRANO, P. Desensibilización a la violencia una revisión teórica para la delimitación de Violence desensitization: delimitating a construct through a theoretical revision. Uaricha, v. 11, n. 25, p. 70-81, 2014.
GARAIGORDOBIL, M. MARTÍNEZ-VALDERREY, V. Technological Resources to Prevent Cyberbullying During Adolescence: The Cyberprogram 2.0 Program and the Cooperative Cybereduca 2.0 Videogame. Frontiers in psychology, v. 9, n. 745, 2018. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00745
GIORDANI, J. P.; SEFFNER, F.; DELL’AGLIO, D. D. Violência escolar: percepções de alunos e professores de uma escola pública. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 1, p. 103-111, jan./ abr, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111092
HORTA, C.L. et al. Bullying e uso de substâncias psicoativas na adolescência: uma revisão sistemática. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n. 1, p:123-139, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018231.20932015
HUANG, J. et al. Cyberbullying in Social Media and Online Games among Chinese College Students and Its Associated Factors. Int J Environ Res Public Health. 2021 May; v. 18, n. 9, p. 4819. Published online 2021 Apr 30
KEMP, S. Digital 2021: global overview report. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report. Acesso em: 18 de nov. 2021.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007.
KRUG, E.G.; et al. Relatório mundial sobre violência e saúde. Organização Mundial da Saúde, Genebra: 2002.
LUCAS, S.; et al.; Bully, bullied and abused. Associations between violence at home and bullying in childhood. Scandinavian Journal of Public Health, v. 44, n.1, p. 27-35, 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/1403494815610238
LORENZETTI, J. et al. Tecnologia, inovação tecnológica e saúde: uma reflexão necessária. Texto & Contexto enfermagem, v. 21, n. 2, p. 432- 439, abr./ jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072012000200023
MALAEB, D. et al. Bullying victimization among Lebanese adolescents: The role of child abuse, Internet addiction, social phobia and depression and validation of the Illinois Bully Scale. BCM Pediatrics, v. 20, n. 520, p.2-11, 2020. DOI: https://doi.org/10.1186/s12887-020-02413-1
MACEDO, R. T. et al. Redes de computadores. 1 ed. Santa Maria, RS: UFSM, NTE, 2018
MINAYO, M. C. S; SOUZA, E. R. Violência e saúde como um campo interdisciplinar e de ação coletiva. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 4, n. 3, p. 513-531, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59701997000300006
MINAYO, Maria. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 9-29.
MONTERO-CARRETERO, C. BARBADO, D.; CERVELLÓ, E. Predicting Bullying through Motivation and Teaching Styles in Physical Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 1, p. 87, Jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17010087
MORETTI, C.; HERKOVITS, D. De víctimas, perpetradores y espectadores: una meta-etnografía de los roles en el ciberbullying. Cadernos de Saúde Pública, v. 37, n. 4, p. 1-18, Dec. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00097120
MRUG, S.; MADAN, A.; WINDLE, M. Emotional Desensitization to Violence Contributes to Adolescents' Violent Behavior. J Abnorm Child Psychol, v. 44, n. 1, p.75-86, jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-015-9986-x
SATTLER, L. J.; THOMAS, K. A.; CADET, T.L. Reactive Protection? Fear, Victimization, and Fighting Among U.S. High School Students. J Interpers Violence, v. 34, n.17, p. 3666-3690, Sep. 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/0886260516672054
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. World report on violence and health (Relatório Mundial sobre violência e saúde), 2002. Disponível em: https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wpcontent/uploads/2019/04/14142032-relatorio-mundial-sobre-violencia-e-saude.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Global status report on violence prevention 2014. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789241564793. Acesso em: 28 jul. 2021.
PATIAS, N. D.; HEINE, J. A.; DELL’AGLIO, D. D. Bem-estar subjetivo, violência e sintomas de depressão, ansiedade e estresse em adolescentes. Avaliação Psicológica, v. 16, n. 4, oct./dic., 2017, p. 468-477, 2017. DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2017.1604.13012
PEREIRA, B. O.; et al. Prevenção do Bullying no Contexto Escolar: Implementação e Avaliação de um Programa de Intervenção. In: Perspectivas de Desenvolvimento num Mundo Globalizado. Porto: Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto. p. 535-544.
PIAGET, J. O juízo moral na criança. Tradução Elzon L. 2. ed. São Paulo: Summus, 1994.
PIROSTE, C. D. O adolescente e a internet: laços e embaraços no mundo virtual. 2013. Tese (Doutorado – Psicologia e Educação), Faculdade de educação, Universidade de São Paulo, São Paulo: 2013.
SASS, S. D. A tecnologia no mundo contemporâneo: promessas e desafios. Rev. Filos., Aurora, Curitiba, v. 27, n. 40, p. 219-243, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.7213/aurora.27.040.DS09
SERDYUKOV, P. Innovation in education: what works, what doesn’t, and what to do about it? Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, v. 10, n. 1, p. 4-33, 2017. DOI: https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2016-0007
SOUZA, S. B.; SIMÃO, V.; CAETANO, A.P. Cyberbullying: Percepções acerca do Fenômeno e das Estratégias de Enfrentamento. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 27, n. 3, p. 582-590, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-7153.201427320
RODRÍGUEZ-HIDALGO, A. J.; PANTALEÓN, Y.; CALMAESTRA, J. Psychological Predictors of Bullying in Adolescents From Pluricultural Schools: A Transnational Study in Spain and Ecuador. Front. Psychol., v. 10, p. 1-11, jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01383
UNICEF. Pesquisa do UNICEF: Mais de um terço dos jovens em 30 países relatam ser vítimas de bullying online. nov. 2019. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/mais-de-um-terco-dos-jovens-em-30-paises-relatam-ser-vitimas-bullying-online. Acesso em: 20 abr. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA (UFSC). Violência: definições e tipologias. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2014.
VIEIRA JUNIOR, F. U.; VIEIRA, K.M R.; MORETTI, A. C. Bullying com adolescentes escolares em diferentes contextos educacionais. Revista de Enfermagem online, v. 14, e.243622, p. 1-9, 2020. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.243622
WONG, C. A.; MERCHANT, R. M.; MORENO, M.A. Using social media to engage adolescents and young adults with their health. Healthc (Amst), v. 2, n. 4, p. 220-224, 2014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.hjdsi.2014.10.005
ZEQUINÃO, M. A.; et al. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 181-198, jan./mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201603138354
ZEQUINÃO, M.A.; et al. Desempenho escolar e bullying em estudantes em situação de vulnerabilidade social. Journal of Human Growth Development. v. 27, n. 1, p. 19-27, May. 2017.
ZHANG, X.; HAN, Z.; BA. Z. Cyberbullying Involvement and Psychological Distress among Chinese Adolescents: The Moderating Effects of Family Cohesion and School Cohesion. Int. J. Environ. Res. Public Health, v. 17, n. 23, Dec. 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17238938
ZHU; C.; HUANG, S.; EVANS, R.; ZHANG, E. Cyberbullying Among Adolescents and Children: A Comprehensive Review of the Global Situation, Risk Factors, and Preventive Measures. Front. Public Health, v. 9, n. 634909, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.634909
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores concedem à revista GEFRONTER os direitos autorais sobre o texto aceito para publicação. Autorizações especiais podem ser concedidas mediante aceite do editor do periódico.