HISTORICAL TRAJECTORY OF THE TREATMENT GIVEN TO LINGUISTIC VARIATION IN ENEM EXAM

PERCURSO HISTÓRICO DO TRATAMENTO DADO À VARIAÇÃO LINGUÍSTICA EM PROVAS DO ENEM

Visualizações: 72

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8111

Keywords:

Linguistic variation, ENEM, Historical trajectory

Abstract

The standard norm regulates the conception of textual production by Brazilian public agencies, since the Portuguese language is the official language of the country, which also assumes that the developers of large-scale assessments, applied at different levels of education, follow the same targeting. In this context, the objective of this article is to carry out a survey, on issues of the National High School Examination - ENEM, in the Language and Technology Notebooks, about the treatment of linguistic variation, with a view to tracing the trajectory of this theme over the years. years of exam application. The theoretical approach adopted is based on Labov (2008), Bagno (2002; 2020) and Faraco (2008) with regard to the perspective of Variationist Sociolinguistics and teaching. From a methodological point of view, according to Yin (2015) and Tarallo (1986) the quantitative criterion for data collection was adopted, so that the composite sample covers the period from 1998 to 2019, therefore, twenty-one years of the exam that gives access to Higher Education in Brazil. In the questions collected, it was verified whether there were mention or linguistic guidelines that led to the treatment of variation, since there are, in addition to the official institutionalizing documents, parallel studies carried out by researchers in the field of Sociolinguistics whose objective has been, among others, the description of dialectal variants that are not always addressed in basic education. The analysis revealed the terminological diversity to refer to the phenomenon, emphasis on the educated norm and the low discussion of the subject in the analyzed questions.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlene Ferreira Nunes Salvador, UFRA

Doutorado Acadêmico em Letras (Estudos Linguísticos) - PPGL/UFPA (2017). Mestrado Acadêmico em Letras (Estudos Linguísticos) pelo PPGL/UFPA (2006). Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (2002), graduação em Licenciatura Plena em Língua Inglesa pela Universidade Federal do Pará (2004). Atualmente é professora efetiva nível III da Secretaria Executiva de Educação, professora substituta da Universidade do Estado do Pará (UEPA), vinculada ao Departamento de Língua e Literatura - DLLT e atua como professora no programa PARFOR da Universidade Federal Rural da Amazônia. Desenvolve pesquisa nas áreas de Lexicologia, Terminologia, Socioterminologia, Fraseologia, Dialetologia e Sociolinguística, nos projetos Geossociolinguística e Socioterminologia (GeoLinTem), sediado na UFPA, e Atlas Linguístico do Brasil (ALiB) - Região Norte, sediado na UFBA.

Davi Pereira de Souza, Prof., PPGL-UFPA

Doutorando em Letras - Estudos Linguísticos pela UFPA. Mestrado e Graduação pela mesma instituição. Professor Substituto na Universidade do Estado do Pará. Professor concursado efetivo na Secretaria de Estado de Educação/PA.

References

AMARAL, A. O dialeto caipira. Disponível em: <http://www.dominiopu-blico.gov.br/download/texto/bi000004.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2021.
BAGNO, M. (Org.). Linguística da Norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
BAGNO, M. Critérios e valores para uma norma brasileira de referência. In: Revista Verbuum, v. 9, n. 3, p. 8-23, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação/INEP. Cadernos do ENEM. www.publicacoes.inep.com.br.
CARDOSO. S. A. M. O Projeto ALiB: caminhos andado e a percorrer. In: AGUILERA, V. de A.; GLEIIDY, A. M.; MOTA, J. A. Projeto Atlas Linguístico do Brasil - ALiB. Documentos 1. Salvador: ILUFBA: EDUFBA, 2003.
COELHO, I. L.; GÖRSKI, E. M.; SOUZA, C. M. N. de.; MAY, G. H. Para conhecer Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2015. - (Coleção para conhecer linguística).
FARACO, C. A. (2008). Norma Culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 196 p.
LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno, M. M. P. Scherre e C.R. Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].
NASCENTES, Antenor. O linguajar carioca. Rio de Janeiro: Organização Simões, 1953 [1922].
ROMANO, V. P. Macaxeira e mandioca na região Norte do Brasil em uma Perspectiva Diatópica nos Dados do Projeto ALiB. In: Revista Porto das Letras, Vol. 06, nº 03, p. 78-103, 2020.
TARALLO, Fernando. A Pesquisa Sociolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
WEINREICH, Weinreich; LABOV, William; HERZOG, Marvin. (1968). "Empirical Foundations for Theory of Language Change". In: LEHMANN, Paul; MALKIEL, Yakov. (eds.) Directions for Historical Linguistics. Austin: University of Texas Press: 95-188. [Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. Trad.: Marcos Bagno; revisão técnica: Carlos Alberto Faraco. São Paulo: Parábola, 2006.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
ZANINI, M. Uma visão panorâmica da teoria e da prática do ensino de língua materna. Acta Scientiarum, v. 21, n. 1, 1999.

Published

2024-04-17

How to Cite

Salvador, C. F. N., & Souza, D. P. de. (2024). HISTORICAL TRAJECTORY OF THE TREATMENT GIVEN TO LINGUISTIC VARIATION IN ENEM EXAM: PERCURSO HISTÓRICO DO TRATAMENTO DADO À VARIAÇÃO LINGUÍSTICA EM PROVAS DO ENEM. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(35), 1–23. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8111