READING POSSIBILITIES WITH THE 3D PEN: KNOWLEDGE-POWER IN A MAKER CULTURE

POSSIBILIDADES DE LEITURA COM A CANETA 3D: SABER-PODER NUMA CULTURA MAKER

Visualizações: 85

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8118

Keywords:

3D pen, Speech analysis, Reading, Maker culture

Abstract

This article aims to present the results of the research entitled Visual utterances with three-dimensional effects of the 3D pen: between virtuality and reality, which is linked to the research project The emergence of reading through verbal-visual utterances with three-dimensional effects. In this work, we propose to analyze how the projection effect on reality, provided by the 3D pen, mobilizes reading practices that change from an eye gesture to a body gesture. We aim to understand the functioning and reading possibilities that arise through this three-dimensional resource offered by the 3D pen. The theoretical framework used will be the French Discourse Analysis, but we will also rely on concepts about new reading practices, knowledge repertoires from the philosophical/sociological field. We will study the subjective sense effects provided by three-dimensional representations made with the 3D pen. We will base our work on the epistemologies of Chartier (1998), Foucault (1987, 1998, 2005), Pêcheux (1999), Soares (2002), Courtine (2011) and other authors. We will investigate how these new reading practices related to three-dimensional effects enable regularities in the order of contemporary discourse and how they are associated with conventional two-dimensional reading, but can offer a more interactive practice, capable of transforming a reading subject into a subject also with the effect of author, given the stimulus to bodily introjection, whether real or virtual. The hypothesis is that contact with the 3D pen promotes synesthesias that can contribute to the stimulation of this possibility of reading that escapes the conventional and provide the development of new multisemiotic composition/textual reading procedures, associated with the maker culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Fonseca Veiga, POSLLI/UEG

Mestre em Língua, Literatura e Interculturalidade pelo POSLLI/UEG (2020). Graduada em Letras Português/Inglês e suas respectivas Literaturas pela UEG (2018). Cursando Cinema e Audiovisual pela UEG. Bolsista de Iniciação Científica pela CNPq.

Luana Alves Luterman, UEG

Pós-doutora em Linguística pela UFSCar (2018), Pós-Doutora (2016), Doutora (2014) e Mestre (2009) pelo PPG em Letras e Linguística da FL/UFG. Especialista em Formação de Professores de Língua Portuguesa pela UCG (2005). Graduada em Letras pela UCG (2004).  Professora da UEG desde 2011. Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Língua, Literatura e Interculturalidade (POSLLI/UEG). Pesquisa o ensino de língua portuguesa, leitura e produção de textos (inclusive em 3D), identidade de gênero, corpo e discurso. Líder do Grupo Estúdio – Grupo de Estudos do Discurso.

References

D FILA. Tudo o que você queria saber sobre Caneta 3D e seus filamentos. Disponível em: <https://3dfila.com.br/tudo-o-que-voce-queria-saber-sobre-caneta-3d-e-seus-filamentos/>. Acesso em: 13 Mar. 2021.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin N. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Michel Lahud & Yara Frateschi Vieira. São Paulo, SP: Editora Hucitec, 2006.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; FURTADO, Cássia; PERCEGUEIRO, Cláudia Maria de Abreu. Leitura e escrita no mundo digital desafios e oportunidades para alunos e professores. São Luís: EDUFMA, 2021.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e Cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Tradução de Maurício Santana Dias. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: UNESP, 1998.

COURTINE, Jean-Jacques. Discurso e imagens: para uma arqueologia do imaginário. In: PIOVEZANI, C.; CURCINO, L; SARGENTINI, V. (orgs.). Discurso, semiologia e história. São Carlos: Claraluz, 2011.

DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

DE CERTEAU, M. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução de Reginaldo Carmello Correa de Moraes. São Paulo: Editora UNESP, 1998.

DELEUZE, Gilles. Que és un dispositivo? In: BALBIER, E. et. al. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999, p. 155-163.

DIONÍSIO, Angela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

GRASEL, Karina Bergonci. Economia Colaborativa: o poder do crowdfunding na promoção de ações sociais. 2017. 56 f. TCC (Bacharelado em Administração) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis: o pensamento de Marx no século XXI. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LOPES, Lucas O. et al. O “Maker” na Escola: uma Reflexão sobre Tecnologia, Criatividade, Responsabilidade Social. Ctrl+E, Pernambuco, 2019. Disponível em: <https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8908/8809>. Acesso em: 02 Mai. 2021.

LUTERMAN, Luana Alves. Sujeito e performance: a emergência do corpo inscrito em enunciados tridimensionais. 2014. 256 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

MCKENZIE, Donald Francia. Bibliography and the sociology of texts. Londres: The British Library, 1986.

NEGROMONTE, Emanuel. Qual material devo usar na minha impressora 3D? ABS vs PLA vs PVA. 2019. Disponível em: <https://sempreupdate.com.br/qual-material-devo-usar-na-minha-impressora-3d-abs-vs-pla-vs-pva/>. Acesso em: 13 Mar. 2021.

ORLANDI, E. P. Discurso e Texto: formação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2001.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre. et al. (Org.) Papel da memória. Tradução: José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola (Estratégias de ensino; 29). São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SILVEIRA, Fábio. Design & Educação: novas abordagens. p. 116-131. In: MEGIDO, Victor Falasca (Org.). A Revolução do Design: conexões para o século XXI. São Paulo: Editora Gente, 2016.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc. [online]. 2002, vol.23, n.81, pp. 143-160.

Published

2024-04-17

How to Cite

Veiga, J. F., & Luterman, L. A. (2024). READING POSSIBILITIES WITH THE 3D PEN: KNOWLEDGE-POWER IN A MAKER CULTURE: POSSIBILIDADES DE LEITURA COM A CANETA 3D: SABER-PODER NUMA CULTURA MAKER. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 12(35), 1–23. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v12i35.8118