PENPAL, VIRTUAL FRIENDS: DEVELOPING COMMUNICATIVE SKILLS IN THE SPANISH LANGUAGE

PENPAL, AMIGOS VIRTUALES: DESARROLLANDO HABILIDADES COMUNICATIVAS EN LA LENGUA ESPAÑOLA

Visualizações: 81

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i38.8184

Keywords:

Foreign Language Learning, Technology, Spanish Language Teaching

Abstract

This paper discusses the use of technology and its influence on learning Spanish as a foreign language (S/FL). From an experience report written for the discipline "Supervised Practice", we reflect on how PENPAL, as a technological resource, can contribute to the development of communicative skills, such as reading and text production, as we suggest the use of such technology as a viable tool for teaching Spanish as a foreign language (MATAR, 2010). As we assume the Spanish language learner as a subject who interacts with the learning element, we rely on the theoretical assumptions of Vieira (2011), Tapia & León (2013), Roa (2015), Suárez & Custodio (2014), Unesco (2014) and Simões (2007). After reflecting on the actions carried out through this research from the Supervised Practice report, we have noticed PENPAL's contribution to the promotion of interactivity in the classroom and the development of language skills. Thus, we suggest that cultural and even emotional exchanges become important factors in the teaching of a foreign language, allowing students to learn about the culture and customs of other countries and expand their networks of relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joelmara Duarte de Santana Lima, PROFLETRAS-UFPB

Professora de Língua Portuguesa da Rede Estadual de Ensino da Paraíba. Mestranda pelo PROFLETRAS, Mestrado Profissional em Letras/UFPB; Especialista em Práticas Assertivas em Didática e Gestão da Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN (2022); Especialista em Língua Portuguesa e Literatura no Contexto Educacional pelo Centro Internacional - UNINTER (2021); Especialista em Educação a Distância pela Universidade Católica Dom Bosco- UCDB (2013); Licenciada em Letras-Espanhol pela Universidade Federal de Pernambuco- UFPE (2014); e, Licenciada em Letras-Português pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2011).

Joelton Duarte-de-Santana, UFAPE

Professor Adjunto da Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (UFAPE) e líder do Grupo de Estudos sobre Bilinguismo: Ensino, Aprendizagem, Cognição e Processamento - GESB (CNPQ). Pós-Doutor em Estudos em Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras - PPgEL - UFRN (2019). Doutor em Linguística - Aquisição de Linguagem e Processamento Linguístico - pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2017), com estágio doutoral (doutorado sanduíche) realizado na City University of New York - CUNY - Queens College em Nova Iorque - EUA (2015). Mestre em Linguística - Linguagem, Cognição e Sentido também pelo PROLING - UFPB (2012). Graduado em Letras - Português e Inglês - pela Universidade de Pernambuco - UPE - Faculdade de Formação de Professores de Nazaré da Mata - FFPNM (2010) - Campus Mata Norte.

References

ALSIED, s. M., & AMP; PATHAN, m. M. The Use of Computer Technology in EFL Classroom: Advantages and Implications. International Journal of English Language & Translation Studies, vol.1, issue, 1, p.61-71. 2013.

ALVES, S. C. de O. Interação online e Oralidade. In: PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e (org.). Interação e aprendizagem em ambiente virtual. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1ª edição, 2010, p. 126-145.

ANDRADE, Maria Margarida de. Redação Científica – elaboração do TCC passo a passo. São Paulo: Factash Editora, 2007.

CASTRO, I. H. S. de. Interação em segunda língua e colaboração para pesquisa etnográfica na comunidade cibercultural, 2008. Disponível no site: http://www.liberato.com.br/upload/arquivos/0131010717102716.pdf. Acesso em: 03 de dezembro de 2015.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2ª ed. – Petrópolis: Vozes, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JAUREGI, K. La negociación de procesos de escritura a través de la videocomunicación. En.: N. Estévez, J. R. Gómez y M. Carbonell (eds.), La comunicación escrita en el siglo XXI, Valencia: Quaderns de Filologia. Estudis Linguístics, p. 81-105, 2011.

MARCUSCHI, L. A. O hipertexto como novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem e Ensino, vol. 4, nº 1. p. 79-111. 2001.

MORAN, José Manuel, MASSETTO, Marcos T., BEHRENS Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas, SP. Papirus, 2012.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

MATTAR, JOÃO. Games em Educação: como nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

ROA, Juan de Dios Villanueva. Nuevas tecnologías aplicadas a la enseñanza del español como lengua extranjera. Rhec. Vol. 16. No. 16, enero-diciembre, p. 323-342. 2013.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez (2007).

SIMÕES, R. F. Vozes Inconclusas: Mosaicos Linguísticos presentes na sala de aula e na vida. Dissertação de Mestrado. 2007. 180f. Dissertação de Mestrado. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado em Educação.

SOUZA, Ricardo Augusto de. O discurso oral, o discurso escrito e o discurso eletrônico. In: PAIVA, Vera Lúcia M. de O. (Org.). Interação e aprendizagem em ambiente virtual. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1ª ed., 2010.

SUÁREZ, N.; CUSTODIO, J. Evolución de las tecnologías de información y comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Vínculos, Volumen11, Número1, p.209-220, 2014.

UNESCO. O Futuro da aprendizagem móvel: implicações para planejadores e gestores de políticas. Documentos de trabalho da UNESCO sobre aprendizagem móvel. (Brasília: UNESCO, 2014.64 p.). Incl. Bibl.ISBN: 978-85-7652-188-4.

VIEIRA, Rosângela Souza. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/aluno. Formoso - BA: Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), 2011. v. 10, p.66-72.

TAPIA, E.; LÉON, J. (2013). Educación con TIC para la sociedad del conocimiento. Revista Digital Universitaria. 1 de enero 2013, Volumen 14, Número 1, p.1-12.

Published

2024-04-30

How to Cite

Lima, J. D. de S., & Duarte-de-Santana, J. (2024). PENPAL, VIRTUAL FRIENDS: DEVELOPING COMMUNICATIVE SKILLS IN THE SPANISH LANGUAGE: PENPAL, AMIGOS VIRTUALES: DESARROLLANDO HABILIDADES COMUNICATIVAS EN LA LENGUA ESPAÑOLA. WEB REVISTA SOCIODIALETO, 13(38), 1–26. https://doi.org/10.61389/sociodialeto.v13i38.8184