HORROR STORIES IN THE ELE CLASS: A PROPOSAL TO PROMOTE READING COMPETENCE IN STUDENTS IN PREPARATORY COURSES FOR THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAM (ENEM), BASED ON "LA GALLINA DEGOLLADA" AND "EL ALMOHADÓN DE PLUMA", BY HORACIO QUIROGA

Visualizações: 262

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/valittera.v1i6.7286

Keywords:

Reading comprehension in ELE; ENEM; Horror stories; Didactics.

Abstract

The main objective of this paper is to present a didactic-pedagogical proposal for the development of reading competence in Spanish as a Foreign Language (hereinafter, ELE), in students of preparatory courses for the Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM (Prueba de Acceso a Estudios Universitarios), based on Horacio Quiroga's horror stories. We conceive the practice of reading comprehension as an open door to university, so the activities have been designed and elaborated to work from the perspective of literary literacy (COSSON, 2021). The didactic proposal has been elaborated on the basis of the horror stories by the writer Horacio Quiroga (1878-1937), namely: "La gallina degollada" and "El almohadón de plumas". Thus, the aforementioned proposal is far from being a mere activity to develop pupils' reading comprehension, but rather a way of providing them with the magic of reading and introducing them to the magnificent world of literature.

Author Biography

Gracineia dos Santos Araújo, Universidade Federal do Pará

Doutora em Espanhol: Linguística, Literatura e Comunicação pela Universidade de Valladolid (2015), com título reconhecido na área de Letras - Estudos de Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Possui Diploma de Estudos Avançados (DEA) em Literatura Espanhola e Hispano-Americana pela Universidade de Salamanca; Mestrado em Filología Hispánica pelo Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madri; Graduação em Letras com Língua Espanhola pela Universidade Estadual de Feira de Santana(2004), com habilitação em língua portuguesa e espanhola e suas respectivas literaturas. Participou de intercâmbio discente na Universidade de Salamanca-Espanha (2002-2003); tem experiência docente no Magistério Superior como professora de espanhol e literaturas de língua espanhola, além de atuar no âmbito da tradução português-espanhol e no ensino de Português/Espanhol como Língua Estrangeira. Atualmente é Professora Efetiva da Universidade Federal do Pará/Castanhal.

References

ANDRADE, Valdete A. B; AFONSO, Patrícia. Artigo de opinião: proposta de ensino por meio das sequências didáticas. 2014. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/11/1127.pdf Acesso em: 20 set. 2021.

BARALO, Marta. La interlengua del hablante no nativo. Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) /lengua extranjera (LE). Madrid: SGEL, 2004, p. 369-389.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino médio. Brasília: MEC/ SEMTEC, 1998

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. 11 ed. – Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2010.

CAMARGO, Ailton Luiz. O horror em Horacio Quiroga. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura oral no Brasil. São Paulo: Global, 2008.

CASSANY, D., & CASSTELLÀ, J. Aproximación a la literacidad crítica literacidad. Perspectiva, 28 (2), 353–374, 2010. Disponible en: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p353

CORTÁZAR. Julio. Bestiario. 2.ed. Buenos Aires: Punto de lectura, 2008.

COSSON, R., & SOUZA, R. J. (2011). Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. São Paulo: UNESP.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

FERNÁNDEZ, Moreno. ¿Qué español enseñar? Madrid: Arco Libros, 2007.

FREIRE, Paulo. La importancia de ler y el proceso de liberación. México: Siglo XX1, 2008.

FIORUCI, Wellington. As palavras e o mundo na prosa de Quiroga. Revista Língua & Literatura, Frederico Westphalen, v. 17, n. 28, p.98-108, ago. 2015.

GELABER, M; BUESO, I y BENÍTEZ, P. Producción de materiales para la enseñanza del español, 2002. ISBN 84-7635-488-6

GOTLIB, Nádia Battella. Teoria do conto. 11.ed. São Paulo: Ática, 2006.

MOLINA, D. Pérez .MOLINA, Ana I. Pérez. SERRA, R. Sánchez. El cuento como recurso educativo. Revista de investigación Editada por Área de Innovación y Desarrollo, S.L. 2013

MAGÁN, Pascuala Morote. El valor universal del cuento. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/revista_02_02_2019/revista_02_02_2019_16.pdf

QUIROGA, Horacio. Cuentos de amor, de locura y de muerte. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/PesquisaObraForm.do?select_action=&co_autor=1075 Aceso en: 05 de febrero de 2022.

SOARES, Magda Becker. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. In: ZILBERMAN, Regina; SILVA, Ezequiel Theodoro da (Orgs.). Leitura: perspectivas interdisciplinares.– 5. Ed. – São Paulo: Ática, 1999.

Published

2023-04-22

How to Cite

Araújo, G. dos S., & BRITO TRINDADE, C. R. (2023). HORROR STORIES IN THE ELE CLASS: A PROPOSAL TO PROMOTE READING COMPETENCE IN STUDENTS IN PREPARATORY COURSES FOR THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAM (ENEM), BASED ON "LA GALLINA DEGOLLADA" AND "EL ALMOHADÓN DE PLUMA", BY HORACIO QUIROGA. VALITTERA - REVISTA LITERÁRIA DOS ACADÊMICOS DE LETRAS, 1(6). https://doi.org/10.61389/valittera.v1i6.7286